لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

بی اختیاری ادراری در بارداری

تغییراتی که بدن شما در دوران بارداری متحمل می شود می تواند هم شگفت انگیز و هم نگران کننده باشد. اگر در طول یا بعد از بارداری بی اختیاری ادرار غیرمنتظره را تجربه کردید، وحشت نکنید. کارهایی وجود دارد که می توانید برای بازگرداندن کنترل مثانه و اعتماد به نفس خود انجام دهید.

بی اختیاری ادراری در بارداری

بیشتر بخوانید : خارش واژن در دوران بارداری

آشنایی با بی اختیاری ادراری در دوران بارداری

بی اختیاری ادرار ناتوانی در کنترل جریان ادرار است. به طور معمول، مثانه شما ادرار را نگه می دارد تا زمانی که آماده خروج از بدن شما از طریق مجرای ادرار شود. همانطور که مثانه شما از ادرار پر می شود، عضلات مثانه برای ایجاد فضا شل می شوند. عضلات اسفنکتر مثانه مثانه شما را تا زمانی که به دستشویی بروید بسته نگه می دارند.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. در زنان باردار، افزایش فشار بر روی سیستم ادراری و هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث بروز بی اختیاری ادرار شوند. عوامل دیگری که می‌توانند به بروز بی اختیاری ادرار در بارداری منجر شوند شامل افزایش حجم خون در بدن، کاهش توانایی عضلات پایین بدن برای نگه داشتن ادرار درون مثانه، افزایش حرکات جنین در رحم و فشار بر روی سیستم ادراری، و عوارض بعد از زایمان مثل شکستگی ضربان قلب، عفونت‌های ادراری و ضربه به ناحیه لگن می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که در صورت بروز بی اختیاری ادرار در بارداری، به پزشک متخصص زنان و یا اورولوژ مراجعه کنید تا دلایل آن را بررسی و درمان مناسب انجام شود.

علل بی اختیاری ادرار در بارداری

وقتی بی اختیاری ادرار دارید، این فرآیند به درستی کار نمی کند. ممکن است به دلیل بارداری یا زایمان دچار بی اختیاری ادرار شوید. سایر علل شایع بی اختیاری ادرار در زنان عبارتند از:

علل بی اختیاری ادرار در بارداری

یکی دیگر از دلایل احتمالی افتادگی مثانه است. افتادگی مثانه، که سیستوسل نیز نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که مثانه به داخل واژن شما فرو می رود. این زمانی اتفاق می افتد که بافت بین مثانه و واژن ضعیف شود. افتادگی مثانه می تواند باعث کشیدگی مجرای ادرار شما شود. این می تواند منجر به نشت مثانه، ناراحتی در لگن و مشکل در تخلیه کامل مثانه شود. سلامت مثانه و لگن شما می تواند نه تنها در دوران بارداری، بلکه بلافاصله پس از زایمان و بعد از آن تحت تاثیر بارداری قرار گیرد.

سیستوسل را می توان به روش های مختلفی مدیریت کرد. درمان‌ها شامل تغییراتی در فعالیت هستند، مانند اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن که می‌تواند باعث بدتر شدن سیستوسل شما شود. وسیله ای به نام پساری که در واژن قرار می گیرد تا مثانه را در جای خود نگه دارد. جراحی برای بازگرداندن مثانه به موقعیت طبیعی تر و نگه داشتن آن در محل. و درمان جایگزینی استروژن برای کمک به تقویت عضلات اطراف واژن و مثانه.

همچنین در صورت داشتن تومور یا سایر انسدادها در دستگاه ادراری، می توانید به بی اختیاری ادرار مبتلا شوید. به همین دلیل برای جلوگیری از عوارض جدی تر باید به دنبال ارزیابی تشخیصی باشید.

بیشتر بدانید: نقش تغییرات هورمونی در دوران بارداری

انواع بی اختیاری ادرار در بارداری

چهار نوع بی اختیاری ادرار وجود دارد که شامل موارد زیر میباشد:

بی اختیاری استرسی ادرار

بی اختیاری استرسی زمانی ایجاد می شود که فشار زیادی روی مثانه شما وارد شود، مثلاً در دوران بارداری.

بی اختیاری فوری ادرار

بی اختیاری فوری باعث نیاز ناگهانی و فوری به ادرار می شود. ممکن است قبل از شروع بی اختیاری ادرار به موقع به دستشویی نروید.

بی اختیاری سرریزی ادرار

بی‌اختیاری سرریز زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام استفاده از حمام نمی‌توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید و اجازه می‌دهد ادرار باقی‌مانده به بیرون نشت کند.

بی اختیاری عملکردی ادرار

بی اختیاری عملکردی از دست دادن کنترل مثانه را توصیف می کند که به دلیل عوارض جسمی یا روحی رخ می دهد.

چگونه بارداری در بی اختیاری ادرار نقش دارد

بی اختیاری ادرار در بارداری شایع است زیرا کودک شما هر روز کمی رشد می کند و به مثانه شما فشار می آورد. این امر به ویژه در هفته های آخر بارداری که حتی عطسه ها و سرفه های کوچک می توانند باعث نشت ادرار شوند، صادق است.

زایمان یکی دیگر از عواملی است که به بی اختیاری ادرار کمک می کند. هنگام زایمان، عضلات کف لگن شما کشیده و ضعیف می شوند. از آنجایی که عضلات کف لگن مسئول نگه داشتن مثانه در جای خود هستند، ممکن است زمانی که دیگر نتوانند از مثانه یا سایر اندام های کف لگن حمایت کنند، نشت ادرار مکرر را تجربه کنید. زنان همچنین در معرض خطر افتادگی اندام لگن هستند، وضعیتی که بر مثانه و سایر اندام های کف لگن تأثیر می گذارد. هنگامی که عضلات لگن شما برای حمایت از اندام ها خیلی ضعیف هستند، می توانند به کانال واژن شما بیفتند و حتی از واژن شما بیرون بزنند.

بی اختیاری بعد از زایمان

بی اختیاری ادرار ممکن است پس از بارداری نیز ادامه یابد. انجام زایمان طبیعی می تواند عضلات اطراف مثانه و لگن شما را ضعیف کند، که اغلب منجر به بی اختیاری استرس می شود. ممکن است بلافاصله پس از زایمان در حالی که در حال نقاهت پس از زایمان هستید، متوجه UI شوید و ممکن است به مرور زمان بهبود یابد. از طرفی ممکن است اصلاً از بین نرود.

بیشتر بخوانید : زایمان زودرس

درمان های بی اختیاری ادرار

برای شروع، ممکن است لازم باشد سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا بی اختیاری ادرار را متوقف کنید. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از کافئین و سایر محرک ها
  • تخلیه مثانه در یک برنامه زمان بندی شده
  • انجام تمرینات کف لگن
  • حفظ وزن بدن سالم

بیشتر بخوانید : شنا کردن در بارداری

بی اختیاری ادرار در بارداری تا چه زمانی ادامه می یابد؟

بی اختیاری ادرار در بارداری ممکن است تا پایان دوران بارداری ادامه داشته باشد. در بعضی از زنان، این عارضه تنها در دوران بارداری رخ می‌دهد و پس از زایمان بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد، ممکن است بی اختیاری ادرار به صورت دائمی باقی بماند.

بی اختیاری ادرار در بارداری معمولاً در دوران بارداری متوسط و آخر دیده می‌شود. در حالت‌های سنگین، این عارضه ممکن است به شدت زندگی روزمره زن را تحت تاثیر قرار دهد و به کیفیت زندگی او آسیب بزند. برای درمان بی اختیاری ادرار در بارداری، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا براساس شدت و نوع علائم، راه‌های درمان مناسب را تعیین کند.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 8 =

فهرست محتوا