لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

درمان ناباروری زنان

درمان ناباروری در زنان یکی از اقدامات پزشکی می باشد که افراد زیادی به دنبال آن هستند. ناباروری در حقیقت به معنای باردار نشدن فرد بعد از سپری شدن یک سال رابطه جنسی می باشد که در این مدت از روش های پیشگیری استفاده نشود. نتایج نشان می دهد در حدود ۲۰ درصد از زوج های ایرانی از مشکل ناباروری رنج می برند و به دنبال درمان آن هستند. ناباروری می تواند از طرف هر یک از زوجین و با دلایل و علائم مختلفی نشان داده شود که در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با درمان ناباروری زنان آشنا نماییم. ناباروری در زنان به مشکلات فراگیر و عمده این روز ها تبدیل شده و بسیاری از بانوان در آرزو مادر شدن هستند. به همین دلیل است که خوبه پزشکی برای درمان ناباروری زنان به پیشرفت های وسیعی دست یافته و توانسته مشکلات زیادی را حل نماید.

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند سبب ناباروری در زنان شود. همه زنان با تعداد معینی تخمک به دنیا می آیند که با افزایش سن تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد. بنابراین سن افراد یکی از عواملی است که افراد را به فکر درمان ناباروری زنان می اندازد. آسیب دیدن لوله‌های رحم، تغییرات هورمونی، مشکلات دهانه ی رحم و مشکلات رحم از جمله مواردی هستند که سبب ناباروری زنان می شود. پزشک متخصص برای تصمیم گیری برای درمان ناباروری در زنان در ابتدا بایستی یک شرح حال طبی کامل بگیرد و در ادامه از سوابق بیماری هایی مثل بیماری های التهابی لگن و… مطلع گردد.

معرفی راه های درمان ناباروری زنان

همان طور که گفته شد، ناباروری یکی از مشکلاتی است که زوج های زیادی درگیر آن هستند و درمان ناباروری زنان باید بر اساس مشکل و بیماری فرد شروع شود. در برخی موارد پیش می آید که وجود بیماری های مزمنی همانند دیابت و یا تیروئید سبب ایجاد ناباروری در زنان شده باشد که در این صورت پزشک در ابتدا بایستی تلاش کند تا این مشکلات درمان شود.

گاهی نیز برخی از افراد دچار مشکلاتی از قبیل مشکل در تخمک گذاری و یا تنبلی تخمدان می باشند و حتی گاهی علت اصلی ناباوری مشخص نیست. در این روش ها پزشک با تجویز دارو هایی اقدام به درمان و تحریک تخمک گذاری می نماید. پس از مصرف دارو ها دوباره زوجین اقدام به بارداری می کنند و شانس و احتمال باروری زن به مقدار چشمگیری افزایش می یابد.

گاهی پیش می آید که علت ناباروری زنان به علت مشکلات لوله های رحمی باشد که در این موارد از درمان ناباروری زنان به روش ART استفاده می شود. به طور رایج در شرایطی از این روش درمانی استفاده می شود که سایر روش ها موثر واقع نشده باشد.

این روش دارای شکل ها و انواع مختلفی می باشد که یکی از رایج ترین آن ها لقاح خارجی رحمی یا درمان ناباروری با IVF می باشد. تعداد زیادی از زوج های جوان که قصد بارداری دارند از این روش استفاده می کنند که در ادامه مقاله به طور مفصل تری راجب این روش درمان ناباروری زنان صحبت می کنیم.

همچنین در مواردی از روش لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری زنان استفاده به عمل می آید. در مواقعی ناباروری زنان به علت مشکلات لوله های رحم و یا دستگاه تناسلی می باشد که بایستی در این شرایط اندام تناسلی را در جهت رفع شدن مشکل، بازسازی نمود. به همین علت پزشکان متخصص از لاپاراسکوپی استفاده می‌کنند و از طریق لوله مجهز به دوربین قسمت داخلی شکم را مشاهده می کنند و به این روش کیست ها را خارج و یا لوله های مسدود را باز می کنند.

سایر روش های درمان ناباروری زنان

گاهی شرایطی پیش می آید که علت ناباروری مشخص نمی باشد و در این موارد پزشک برای درمان از روش IVF استفاده می کند. نحوه اجرا این روش به این صورت است که تخمک ها بعد از بارور شدن توسط اسپرم در آزمایشگاه به رحم مادر منتقل می گردند. در ابتدا پزشک یک دوره دارو تحریک تخمک گذاری تجویز می کند که سبب می شود تعداد زیادی تخمک آزاد شوند. بعد از اینکه تخمک ها به بلوغ رسیدند، پزشک از عمل پانکچر استفاده می کنند و از راه واژن و به کمک سونوگرافی تعدادی تخمک را خارج می کند. سپس اسپرم مرد جمع آوری می شود و پس از شست و شو، آن ها را به تخمک اضافه می کنند تا باروری صورت گیرد. پس از گذشت چند روز، تخمک لقاح یافته را با کمک یک ابزار پیشرفته وارد رحم مادر می نمایند. گاهی پزشک با توجه به شرایط تصمیم می گیرد که رویان های باقی مانده را برای دفعات آینده منجمد نماید.

روش دیگر نیز روش لقاح داخل رحمی یا درمان ناباروری با IUI می باشد. فرایند اجرای این روش به این صورت است که اسپرم را از بدن مرد می گیرند و آن را داخل رحم می دارند. قبل از اجرای این روش به خانم دارو هایی به منظور آخرین تخمک گذاری می دهند.

نکات لازم در خصوص درمان ناباروری زنان

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم تا حدودی راجب روش های مختلف درمان ناباروری زنان صحبت کنیم. درصد موفقیت این روش های ذکر شده درصد قابل قبولی می باشد و اکثر افراد به نتیجه خواهند رسید. به عنوان نمونه زنان با استفاده از دارو های بارداری در همان ماه های نخستین شروع درمان، آماده لقاح خواهند شد. استفاده همزمان از دارو های تحریک کننده در کنار روش IUI شانس بارداری زنان را تا حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. این در حالی است که استفاده از دارو های تحریک کننده در کنار روش IVF احتمال موفقیت را تا حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد داد که درصد قابل قبولی می باشد. البته لازم است که این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمامی روش های ذکر شده دارای اثر گذاری بیشتری برای بازه سنی کمتر از ۳۵ سال دارند. به این معنی که به هر میزان که سن افراد از ۳۵ سال بالا تر رود، شانس موفقیت این روش ها نیز حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. البته این موضوع به این معنی نمی باشد که با افزایش سن باروری ناممکن شود. برای نمونه زنان بسیاری بودند که بدون در نظر گرفتن سن حتی در سنین بالا تر از ۴۰ سال نیز با این روش ها تجربه مادر شدن و داشتن فرزند سالم را داشتند. نکته مهم دیگر در خصوص موفقیت این روش ها انتخاب پزشک و کلینیک خوب و معتبر می باشد که درصد زیادی می تواند روی موفقیت این موضوع تاثیر بگذارد. دکتر سوزان پیر وان یکی از با تجربه ترین و ماهر ترین پزشک های متخصص در این خوبه است که تجربیات موفقیت آمیز زیادی را برای زوج های بسیاری و درمان ناباروری زنان به ارمغان آورده است. در صورتی که شما عزیزان در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری دارید می توانید با کارشناسان و متخصصان با تجربه ما ارتباط برقرار نمایید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

فهرست محتوا