لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

تعیین جنسیت با IUI

آیا می دانید تعیین جنسیت جنین با IUI چگونه انجام می شود؟ از تکنیک آی یو آی در تهران برای تعیین جنسیت جنین نیز می توان بهره برد. ویژگی که در این روش به منظور تعیین جنسیت از آن استفاده می شود جداسازی اسپرم های X و Y می باشد. میزان موفقیت دستیابی به جنس مورد نظر در روش درمان IUI تقریبا بین 60 تا 70 درصد می باشد. در ادامه این مطلب دکتر سوزان پیروان بهترین متخصص زنان و نازایی تهران ، به چگونگی این مطلب و انواع روش های آن پرداخته اند.

روش های تعیین جنسیت جنین با IUI

روش های تعیین جنسیت جنین با IUI قطعی نیست. با آنکه به میزان کمی احتمال خطا در این زمینه وجود دارد. اما در هر حال نباید آن را نادیده گرفت. در ادامه به دو مورد از اصلی ترین روش های تعیین جنسیت با آی یو آی می پردازیم:

تعیین جنسیت با روش گرادیان در iui

همانطور که می دانید اسپرم های شامل کروموزوم Y موجب فرزند پسر و اسپرم های حاوی کروموزوم X باعث به وجود آمدن جنسیت دختر می شود. در تعیین جنسیت فرزند به روش گرادیان اسپرم های مرد را سانتریفیوژ می کنند ، طی این پروسه اسپرم هایی که چگالی آن ها بیشتر است ته نشین شده و اسپرم ها با چگالی کمتر در بالای ظرف قرار می گیرند. معمولا اسپرم های چگالی زیاد و سنگین حامل کروموزوم های جنس دختر و اسپرم های سبک شامل کروموزوم های جنسیت پسر می باشد. به این ترتیب با جداسازی آن ها و تزریق به رحم می توان بارداری با جنسیت دلخواه را به وجود آورد.

تعیین جنسیت با روش فلوسیتومتری در iui

دکتر پیروان بهترین دکتر زنان برای درمان IUI  در تهران در این خصوص می گویند ، روند دستیابی به فرزند دختر یا پسر در روش فلوسیتومتری با استفاده از رنگ فلورسنت صورت می پذیرد. روش کار به این شکل است که با توجه به اختلاف میزان ماده DNA موجود در کروموزوم های X و Y ، رنگ فلورسنت تنها توسط اسپرم حاوی کروموزوم X ( دختر ) جذب می گردد. از این رو اسپرم های دختر و پسر شناسایی و جدا می شوند.

تعیین جنسیت با IUI

تعیین جنسیت با IUI برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که میدانید آی یو آی یک روش کمک بارداری غیر تهاجمی است که هزینه بسیار کمی نسبت به روش های دیگر دارد و به عنوان اولین راه درمانی نازایی بدون علت ، انتخاب مناسبی می باشد. تعین جنسیت یک مسئله انتخابی است و از این روش بیشتر برای درمان ناباروری استفاده می شود. بنابراین نمی توان گفت این روش مناسب چه کسانی است. اما می توان اشاره کرد این روش به چه کسانی در باروری کمک می کند.

01:03
truncate dir-rtl

آی یو آی چطور انجام میشود

چنانچه نیاز به درمان IUI در تهران دارید برای اطلاع از هزینه آن باید ابتدا به مطب دکتر سوزان پیروان ، بهترین دکتر نازایی تهران رفته و پس از معاینه نسبت به هزینه های آن اطلاعات کسب نمایید.

اقدامات قبل از تعیین جنسیت با آی یو آی

برخی از اصلی ترین مراقبت هایی که قبل از انجام این روش باید صورت بگیرد، به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • 48 ساعت قبل از دریافت نمونه تعیین جنسیت آقایان نباید انزال صورت بگیرد. 
  • بهتر است زوجین از یک هفته قبل رابطه جنسی نداشته باشند.
  • بانوان بهتر است شب قبل برداشتن تخمک استحکام کنند
  • برقراری رابطه جنسی تا 72 ساعت قبل الزامی است
  • بانوان شب قبل از تخمک کشی باید ناشتا باشند و وعده ها غذایی سبک میل کنند.

در این خصوص لازم است به دستورات پزشک توجه کنید و مراقبت و اقدامات قبل از آن را به خوبی انجام دهید تا احتمال موفقیت تعیین جنسیت جنین با IUI بیشتر شود. ااین مراقبت ها با اقدامات قبل از درمان ناباروری با IUI یکسان است.

مزایای تعیین جنسیت با روش IUI

سرعت بالا، هزینه پایین و کم تهاجمی بودن از مهم ترین مزیت های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با IUI است. متخصصان اغلب به باانوانی این روش را توصیه می کنند که:

  • اختلالاتی از جمله اندومتریوز خفیف دارند.
  • تعداد اسپرم های غیر طبیعی در مرد بالا باشد و یا تعدا و تحرک اسپرم ها پایین باشد.
  • زوجینی که به دلیل مشکلات جنسی قادر به بچه دار شدن نیستند.

از  آنجایی که تعین جنسیت با آی یو آی خطری ندارد، در صورت عدم موفقیت امکان تکرار آن وجود دارد. بنابراین مشکلی از این بابت سلامتی زوجین را تهدید نمی کند.

سخن آخر

یکی از روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری، تعیین جنسیت با آی یو آی است با آنکه این روش پاسخ قطعی ندارد، اما به علت مزایای آن بسیار در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. اگر این روش را برای برای تعیین جنسیت قبل از بارداری انتخاب کرده اید، بهتر است در خصوص این مورد با متخصص در ارتباط باشید و شخصا مزیت آن را در شرایط خود جویا شوید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 6 =

فهرست محتوا