لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

تنگ کردن واژن

مسلما داشتن روابط جنسی باکیفیت از خواست های اغلب افراد می باشد ؛ حال آن که این امر می تواند در شعاع بسیاری از عوامل قرار گرفته و نتیجه مطلوب را حاصل نکند. تنگ کردن واژن یکی از اعمالی است که موجب بازسازی و ترمیم عضلات واژن شده و می تواند در بهبود کیفیت روابط زناشویی کمک کند و موجب رضایت بانوان و البته شریک جنسی آن ها شود. در ادامه دکتر سوزان پیروان متخصص زنان و زایمان در رابطه با این پروسه زیبایی اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می دهد.

تنگ کردن واژن

با افزایش سن و داشتن زایمان های طبیعی متعدد یا حتی به دلیل تعداد روابط جنسی بسیار زیاد ، قطر واژن بانوان بزرگ شده و دیواره های آن دچار شل شدگی می گردد. دیگر قوام و شادابی قبل را نخواهد داشت طی این فرآیند گشاد شدگی واژن رخ می دهد. در چنین شرایطی احتمالا به دلیل کاهش تماس آلت مردانه با دیواره های واژن لذت جنسی حین مقاربت برای زوجین کاهش می یابد. از این رو بانوان به دنبال راهی به منظور برگرداندن جوانی به واژن خود هستند.

انواع روش های تنـگ کردن واژن

پروسه جوان سازی واژینال ، طی روش های متفاوتی قابل اجرا است که هریک دارای ویژگی های مختص به خود می باشد ؛ لذا انتخاب هر کدام از این تکنیک ها بسته به تمایل بیمار ، میزان تخریب به وجود آمده در فرد و البته با صلاحدید پزشک متخصص انجام خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تشریح مختصری از روش های تنگ کردن واژن ، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تنگ کردن واژن با لیزر

استفاده از لیزر به دلیل غیرتهاجمی بودن آن ، یکی از پرطرفدارترین روش ها به جهت تنگ نمودن واژن در بین خانم ها می باشد. تعداد جلسات مورد نیاز بیمار برای رفع گشاد شدگی و افتادگی واژن با توجه به میزان افزایش قطر واژن و البته جوابدهی بدن فرد نسبت به درمان متفاوت خواهد بود.

روش کار در این تکنیک به این صورت است که با استفاده از ژل و پماد بی حسی ، ناحیه تحت درمان بی حس شده ، سپس متخصص زنان سری دستگاه لیزر را وارد واژن نموده و با کمک اشعه لیزر بر روی دیواره واژن حفره هایی را به وجود می آورد ؛ به این ترتیب سلول های سالم درصدد ترمیم و بهبود سلول های تخریب شده برمی آیند و فرآیند کلاژن سازی افزایش می یابد. در پی این امر دیواره های واژن سفت شده و تنگ شدن واژن اتفاق می افتد. در واقع کلاژن سازی موجب تقویت عضلات نگه دارنده ، افزایش حالت ارتجاعی و مستحکم شدن دیواره های واژن می گردد.

به طور کل تنگ کردن واژن با لیزر مناسب افرادی است که افتادگی و شل شدگی واژن آن ها به دلیل کاهش کلاژن می باشد و میزان گشادی آن زیاد نبوده و با لیزر قابل درمان است. همچنین طی این متد قسمت ورودی واژن بدون تغییر مانده و عمل تنگ کردن در دیواره های عمقی رخ خواهد داد.

مزایا و فواید تنگ کردن واژن با لیزر

  1. عمل به صورت سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد.
  2. به دلیل عدم خونریزی و عدم نیاز به بیهوشی دوره نقاهت آن کم است.
  3. مدت زمان اجتناب از مقاربت جنسی بعد از انجام پروسه مذکور با لیزر بسیار کوتاه می باشد.
  4. تاثیرات عمل بلافاصله بعد از آن قابل مشاهده بوده و چنانچه عمل توسط متخصص زنان حاذق انجام پذیرد با نتایجی رضایت بخش روبرو خواهید شد.
  5. به دلیل افزایش کلاژن سازی و در پی آن استحکام به وجود آمده در دیواره های واژن ، از بروز پروپلاس ( افتادگی ) واژن و مثانه نیز پیشگیری می شود.
  6. علاوه بر تقویت و سفت شدن دیواره های واژن ، عارضه های دیگر همچون خشکی واژن ، سوزش واژن ، بی اختیاری ادرار ، عفونت و غیره نیز با این روش درمان می گردد.

تنگ کردن واژن با نخ

در روش مذکور نیز از دیگر روش های غیرتهاجمی به منظور جوانسازی واژن است که بیشتر تمرکز در این روش بر روی قسمت ورودی واژن و عضلات پرینه ( بافت بین مقعد و ناحیه تناسلی ) می باشد. در این تکنیک پس از بی حسی واژن ، با کمک نخ های مخصوص از جنس کاپرولاکتون که دو جهتی و همگرا می باشند ، عضلات کناری ( پرینه ) و نیز دهانه واژن لیفت می شود که در پی آن ، دو مزیت کوتاه مدت و بلند مدت برای برای بیمار به وجود می آید:

تنگ کردن واژن

  • مزیت کوتاه مدت : جمع شدن دهانه واژن و سفت شدن ناحیه پرینه که به سرعت و بلافاصله پس از عمل لیفت رخ می دهد و تاثیری مکانیکال داشته و تا زمان وجود نخ ها به قوت خود باقی است.
  • مزیت بلند مدت : به دلیل خاصیت نخ های لیفت ، به مرور با کلاژن سازی در ناحیه واژن و به وجود آمدن فیبروم در آن ، استحکام و جوانی واژن برگشته و به این ترتیب عمل تنگ شدن اتفاق می افتد.

تنگ کردن واژن با نخ برای افرادی که شرایط جراحی نداشته و به دنبال نتیجه فوری می باشند و همچنین افرادی که نیاز به بهبود دهانه واژن و ناحیه پرینه دارند مناسب است.

مزایا تنگ کردن واژن با نخ

  1. مدت زمان عمل بسیار کوتاه است.
  2. سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد.
  3. موجب درمان و بهبود خارش ، سوزش و عفونت های مکرر می شود.
  4. عضلات پرینه و لبه های دهانه واژن که در اثر زایمان طبیعی یا روابط جنسی مکرر ظاهری نازیبا پیدا کرده است ، ترمیم می شود.

تنگ کردن واژن با تزریق چربی

تزریق چربی یکی دیگر از راه های بهبود وضعیت گشاد شدگی واژن می باشد. روش کار در این تکنیک به این گونه است که متخصص زنان و زایمان ابتدا از بخشی از بدن بیمار که دارای چربی می باشد. چربی مورد نیاز را به کمک لیپوساکشن یا لیپوماتیک استخراج نموده و سپس با تزریق چربی سالم به دیواره های واژن ( که اصولا به دلیل جذب شدن مقداری از چربی ، عمل تزریق بیشتر از حد نیاز انجام می گیرد ) ، قطر آن را کمتر می نماید و این چنین عمل تنگ شدن واژن برای بیمار اتفاق خواهد افتاد.

تنگ کردن واژن با تزریق ژل

این روش نیز همانند روش تزریق چربی است با این تفاوت که ماده تزریق شونده به جای چربی که از بدن فرد گرفته می شود ، ژل های استاندارد و مخصوص این امر می باشد. از معایب این تکنیک گران و پرهزینه بودن آن است. زیرا علاوه بر نیاز به حجم زیادی از ژل به منظور کوچک نمودن قطر واژن ، لذا برای حفظ نتایج این متد باید تزریق ژل به صورت دوره ای تمدید و شارژ شود.

مزیت های تزریق فیلر برای تنگ کردن واژن

تزریق فیلر چه از نوع چربی باشد یا از نوع ژل ، در هر دو صورت ، فرد نیازی به استراحت و گذراندن دوره نقاهت نداشته و می تواند بلافاصله پس از آن فعالیت های عادی زندگی را از سر بگیرد.

 

تنگ کردن واژن

 

ایجاد تنگی واژن با جراحی

ایجاد تنگی در واژن از طریق جراحی که به واژینوپلاستی نیز معروف است ، معمولا گزینه و انتخاب آخر محسوب می شود. و برای افرادی که دچار پارگی ، افتادگی یا گشاد شدگی حاد هستند و روش های قبلی برای آن ها تاثیر گذار نمی باشد ، به کار برده می شود.

در این روش از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می گردد و تمامی قسمت های کانال واژن دستخوش تغییر خواهد شد. ممکن است بنا به صلاحدید پزشک معالج عمل پرینورافی نیز در کنار واژینوپلاستی انجام بگیرد.

روش کار به این شکل است که جراح زنان و زایمان با برداشتن بخش های افتاده و اضافی یا با نزدیک کردن عضلات کانال واژن و یا با استفاده از هردوی این تکنیک ها ، اقدام به تنگ نمودن واژن بیمار خواهد کرد. نکته قابل بیان طی این امر آن است که عمل بریدن می تواند با استفاده از تیغ جراحی یا لیزر انجام پذیرد که هزینه آن ها متفاوت است. و البته بهبودی در عمل بریدن با لیزر ، سریع تر اتفاق خواهد افتاد.

عموما مدت زمان واژینوپلاستی بین 1 الی 2 ساعت می باشد اما بنا به میزان مهارت متخصص زنان و زایمان و البته شدت تخریب به وجود آمده این زمان می تواند بیشتر یا کمر شود.

لابیاپلاستی و جراحی زیبایی کلیتوریس از جراحی هایی هست که بیمار می تواند در کنار جراحی واژینوپلاستی انجام دهد.

بهترین زمان انجام عمل تنگ کردن واژن

زمان مناسب برای انجام عمل مذکور بسته به روش مورد نیاز و همچنین میزان شدت تخریب و افتادگی واژن متفاوت بوده. و با توجه به درنظر گرفتن این موارد ، از طرف پزشک معالج به بیمار اعلام خواهد شد.

فواید تنگ کردن واژن

  • کوچک شدن قطر واژن و درنتیجه داشتن اصطکاک بیشتر حین رابطه جنسی
  • قوام عضلات واژن و در پی آن پشتیبانی از اندام های درونی دیگر مثل مثانه ، روده و رحم

تنگ کردن واژن

نکات قابل ذکر درمورد تنـگ کردن واژن

  • همانطور که در فوق بیان شد ، هر یک از روش های عنوان شده در فوق بنا به نیاز بیمار ، شرایط آناتومیک بدن وی و البته با صلاحدید متخصص زنان و زایمان انتخاب خواهد شد.
  • ممکن است انجام برخی یا همه آزمایشات زیر به جهت انجام این فرآیند مورد نیاز باشد که توسط پزشک معالج برای بیمار تجویز خواهد شد:
  1. آزمایش هپاتیت
  2. تشخیص تیروئید
  3. تست خون جهت تشخیص بارداری
  4. آزمایش جهت بررسی ویتامین D
  5. تست میزان غلظت و انعقاد خون
  6. قبل از اقدام برای عمل ، انجام تست پاپ اسمیر لازم است.
  • باید وضعیت واژن از نظر عفونت بررسی گردد و در صورت وجود ، قبل از اقدام برای کوچک کردن واژینال ، درمان شود.
  • در صورتیکه بیماری خاصی دارید یا دارای سابقه تبخال یا زگیل تناسلی هستید حتما باید موضوع را به پزشک خود بگویید.
  • معمولا عمل کوچک کردن واژن به بانوان باردار و خانم هایی که قصد بارداری و زایمان طبیعی در آینده دارند پیشنهاد نمی شود زیرا:
  1. داشتن زایمان طبیعی پس از تنگ کردن واژن ، به دلیل کوچک شدن قطر آن ، بسیار دردناک خواهد بود.
  2. همچنین اثرات بارداری و زایمان طبیعی تغییرات ایجاد شده در عمل مذکور را بی حاصل خواهد نمود.

مراقبت های بعد از عمل تنگ کردن واژن

نکات مراقبتی بعد از کوچک کردن واژن که رعایت آن ها به منظور جلوگیری از بروز عوارض جدی و همچنین دستیابی به بهترین نتایج از این روش زیبایی ضرورت دارد ، به روش مورد استفاده توسط پزشک بستگی دارد. به طور مثال چنانچه برای تنگی واژن از روش آر اف استفاده شده باشد بیمار ملزم به رعایت دستورالعمل های خاصی نیست. اما در صورت انجام عمل جراحی باید نکاتی که در ادامه آورده شده است را رعایت نموده و انجام دهد:

  • هرگونه عفونت سطحی امکان دارد موجب مسدود شدن زخم شود لذا باید در چند روز ابتدایی توجه ویژه ای به بهداشت فردی خود نمایید.
  • مسکن ها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک تان را سروقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • از صابون برای شستشوی واژن خود بهره نگرفته و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه بیماری عفونتی، واژن خود را بعد از هربار شستشو کاملاً خشک کنید.
  • از نشستن های طولانی مدت که به ناحیه تناسلی فشار زیادی وارد می کند خودداری نمایید.
  • لابیاها بعد از جراحی دچار کمی التهاب و تورم می شوند. که به منظور کاهش این عوارض می توانید هر بیست دقیقه یکبار بر روی آن ها کمپرس سرد یا ژل یخ قرار دهید.

تنگ کردن واژن

دیگر مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

  • به هیچ عنوان لباس های تنگ و چسبان که به ناحیه تناسلی فشار وارد می کنند نپوشید.
  • دست های تان را پیش از تماس با ناحیه تناسلی خود بشویید و از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • تا 2 هفته از واژن خود در برابر هرگونه آسیب و ضربه محافظت کنید.
  • تا چند هفته بعد از جراحی ممکن است ترشحات واژن و به خصوص ترشحات زردرنگ افزایش یابد که جای نگرانی نبوده و طبیعی است.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش کردن به مدت 1 ماه خودداری نمایید.
  • توصیه دکتر سوزان پیروان ، جراح و متخصص زنان در تهران به بیماران خود این است. که به مدت 3 ماه از شنا کردن و رفتن به استخر بپرهیزند.
  • نیکوتین موجود در سیگار موجب کند شدن روند بهبودی افراد می شود از همین رو باید از مصرف آن اجتناب کنید.
  • به منظور پیشگیری از یبوست از استراحت مطلق خودداری کرده و به میزان زیاد میوه، سبزیجات و مواد غذایی سرشار از فیبر استفاده کنید.
  • بعد از گذشت 4 تا 6 هفته مجاز به از سرگیری رابطه جنسی خود هستید.
  • در صورت باز شدن بخیه ها یا خونریزی حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • دیگر مراقبت هایی مهم نیز ، بعد از انجام پروسه زیباسازی ، توسط پزشک به شما اعلام می شود.

هزینه تنگ کردن واژن

همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید ، عمل تنگ کردن واژن طی روش های گوناگونی انجام می پذیرد که قاعدتا هزینه آن ها با یکدیگر متفاوت است. به منظور کسب اطلاع از قیمت هر یک از روش های ذکر شده ملزم هستید. که ابتدا به مطب پزشک مراجعه نموده و پس از انجام معاینات ، با پزشک معالج درباره روش مورد نیاز خود مشورت نمایید. سپس هزینه آن نیز به شما اعلام خواهد شد.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 9 =

فهرست محتوا