لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

درمان ناباروری با هیسترسکوپی

آیا هیستروسکوپی باعث نازایی می شود؟ چگونه می توان بعد از جراحی هیستروسکوپی باردار شد؟ هدف اصلی از هیستروسکوپی بررسی و تشخیص مشکلات رحم است. این شامل بررسی ساختار داخلی رحم، تشخیص عوارضی مانند پولیپ‌ها، فیبروم‌ها، عفونت‌ها، ناهنجاری‌های ساختاری و غیره است. همچنین، هیستروسکوپی قادر به برخی اقدامات درمانی نیز می‌باشد. مثلا در صورت شناسایی توده‌ها، می‌توان آنها را خارج کرد یا نمونه‌برداری کرد و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال کرد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با درمان ناباروری با هیستروسکوپی، اطلاعاتی به شما بدهیم.

هیستروسکوپی چه نقشی در درمان ناباروری دارد؟

مطالعات نشان داده اند که هیستروسکوپی می تواند شانس بارداری را در برخی از زنان، به خصوص زنان مبتلا به ناباروری به دلیل برخی از مشکلات رحمی، افزایش دهد. نقش هیستروسکوپی در باروری به مواردی که در ادامه مقاله اشاره می کنیم، بستگی دارد:

  • تشخیص ناهنجاری‌های رحمی: هیستروسکوپی امکان تجسم مستقیم حفره رحم را فراهم می‌کند و می‌تواند شرایطی مانند پولیپ، فیبروم، چسبندگی و ناهنجاری‌های ساختاری رحم را شناسایی کند که ممکن است در ناباروری نقش داشته باشند.
  • درمان جراحی ناهنجاری‌های رحمی: هیستروسکوپی را می‌توان برای حذف یا اصلاح این ناهنجاری‌های رحمی شناسایی‌شده، مانند برداشتن پولیپ‌ها یا فیبروم‌ها، تقسیم چسبندگی‌ها، یا برداشتن سپتوم رحم استفاده کرد. این می تواند به بهبود محیط رحم و افزایش شانس لانه گزینی موفق جنین کمک کند.
  • ارزیابی قبل از درمان ناباروری با IVF: هیستروسکوپی اغلب قبل از درمان IVF توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که حفره رحم طبیعی است و شانس کاشت موفق جنین را بهینه می کند.
  • بهبود نتایج باروری: مطالعات نشان داده اند که درمان هیستروسکوپی ناهنجاری های رحمی می تواند منجر به بهبود میزان بارداری شود، به طوری که 62 درصد از بیماران پس از میومکتومی، 66 درصد پس از برداشتن سپتوم و 61 درصد پس از درمان چسبندگی باردار می شوند.
هیستروسکوپی برای درمان ناباروری

مدت زمان اقدام به بارداری بعد از هیستروسکوپی

معمولا توصیه می شود بعد از هیستروسکوپی یک یا دو چرخه قاعدگی صبر کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید. این به منظور التیام کامل رحم و بازگشت به حالت طبیعی قبل از بارداری است. البته این ومورد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و با توجه به شرایط فردی وی مشخص می شود.

مراقبت های بعد هیستروسکوپی

آیا هیستروسکوپی باعث نازایی می شود؟

هیستروسکوپی به طور کلی یک روش ایمن است، اما مانند هر عمل جراحی، خطرات کمی نیز دارد. این خطرات شامل خونریزی، عفونت و آسیب به رحم یا اندام های اطراف است. اما به طور کلی این جراحی موجب ایجاد ناباروری در زنان نمی شود. اما به طور کلی این جراحی خطر آفرین نخواهد بود.

احتمال بارداری بعد از عمل هیستروسکوپی چقدر است؟

موارد زیر ممکن است در احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی تاثیر مستقیم داشته باشد:

  • مشورت با پزشک: قبل از انجام هیستروسکوپی، مهم است که با پزشک خود در مورد مزایا، خطرات و اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر، صحبت کنید.
  • نوع هیستروسکوپی: دو نوع اصلی هیستروسکوپی وجود دارد: تشخیصی و درمانی. هیستروسکوپی تشخیصی برای بررسی داخل رحم استفاده می شود، در حالی که هیستروسکوپی درمانی برای درمان مشکلات مانند فیبروم یا پولیپ استفاده می شود.
  • ریکاوری: زمان بهبودی پس از هیستروسکوپی کوتاه است و اکثر زنان می توانند در همان روز به خانه بازگردند. ممکن است در چند روز اول بعد از عمل، درد یا خونریزی خفیف داشته باشید.

بنباراین این مورد برای هر کس باتوجه به شرایط فردی وی و همچنین وضعیت زوجین متفاوت خواهد بود.

درمان نازایی با هیستروسکوپی

سخن آخر

هیستروسکوپی به پزشکان برای تشخیص علت نازایی بانوان کمک می کند. این مورد به کشف مشکل علت ناباروری در بانوان کمک می کند. همچنی برای انجام برخی از اقدامات درمانی میتوان از این روش استفاده کرد. این مورد برای بانوانی که چسبندگی رحم دارند و یا از سایر مشکلات مشابه رنج می برند، می تواند شانس باردار شدن را تا 63 درصد افزایش دهد. همچنین می تواند به رفع سایر مشکلات رحم که ممکن است باعث سقط جنین شود کمک کند. در حالی که هیستروسکوپی یک بارداری موفق را تضمین نمی‌کند، اما می‌تواند برای برخی بانوان موجب افزایش درصد باروری شود.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

فهرست محتوا