لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

سقط جنین بعد از آی وی اف

شاید شما هم به دنبال نشانه‌های سقط جنین بعد از آی وی اف باشید. به طور کلی سقط جنین بعد از روش ای وی اف یکی از دردناک‌ترین تجربیاتی این که خانم‌ها به دست می‌آورند.‌ IVF یک روش برای بارداری است که در آن حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد احتمال سقط جنین وجود دارد. نشانه‌ها و علائم‌ مختلفی هستند که می‌توانند به یک مادر اطلاع دهند که جنین او سقط شده است.

دلایل زیادی مثل افزایش سن مادر و پدر، تحریک تخمدان و مشکلات اساسی در سلامتی پدر و مادر می‌تواند درصد سقط جنین در این روش از بارداری را افزایش دهد. تمامی افرادی که آرزوی بچه دار شدن دارند، می‌توانند از روش ای وی اف استفاده کنند. البته باید قبل از ان

جام این روش با نشانه‌های سقط جنین بعد از ای وی اف آشنا باشد. علت‌های این امر را بشناسند. در ادامه در مورد نشانه‌های مختلف بعد از جراحی ای وی اف که منجر به سقط جنین می‌شود صحبت خواهیم کرد.

خطر سقط جنین بعد از آی وی اف

دلایل سقط جنین بعد از IVF چیست؟

زمانی که زنی دچار سقط جنین قبلی شده باشد، احتمال سقط بارداری جدید نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، سبک زندگی ناکافی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر نیز بر خطر سقط جنین تأثیر می گذارد. در اینجا برخی از علل احتمالی سقط جنین در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند، آورده شده است:

1. شرایط پزشکی زمینه ای

زنانی که درمان IVF را انتخاب می کنند ممکن است برخی از بیماری های زمینه ای داشته باشند که آنها را مستعد سقط جنین می کند.

2. عامل سن

مشاهده شده است که زنانی که قصد انجام IVF را دارند، در مقایسه با زنانی که به طور طبیعی باردار می شوند، سن بیشتری دارند. احتمال سقط جنین در زنان مسن بیشتر است. زنان بین 35 تا 45 سال 20 تا 35 درصد احتمال سقط جنین دارند و این در زنانی که از 45 سالگی گذشته اند به 50 درصد افزایش می یابد.

3. تحریک بالای تخمدان

طبق یک مطالعه، زنانی که در حین انجام مراحل مختلف باروری تحت تحریک تخمدان بیشتری قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض سقط جنین هستند.

4. سبک زندگی

عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف بیش از حد کافئین باعث افزایش خطر سقط جنین می شود.

5. سلول های کشنده طبیعی

سلول های کشنده طبیعی در بدن ما برای مبارزه با انواع عفونت ها وجود دارند. نظریه ای وجود دارد که می گوید این سلول ها در پوشش رحم ممکن است به جنین شما آسیب برساند و حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

سقط جنین در لقاح آزمایشگاهی (IVF)

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که سقط جنین در بیمارانی که با IVF با تخمک های خود باردار شده اند (صرف نظر از اینکه IVF معمولی یا ICSI باشد) کمی بیشتر از میزان سقط جنین در حاملگی های خود به خودی است. البته باید توجه داشت که این افزایش در بروز سقط جنین به دلیل خود تکنیک IVF نیست، بلکه با سن زنانی که تحت درمان های کمک باروری قرار می گیرند مرتبط است. این به طور قابل توجهی بر باروری زنان تأثیر می گذارد، نه تنها در مورد بارداری، بلکه در رابطه با خطر سقط جنین.

میزان سقط جنین IVF با توجه به سن مادر

همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از علل سقط جنین پس از درمان کمک باروری بالا رفتن سن مادر است. بسته به سن زن، احتمال سقط جنین بعد از بارداری IVF با تخمک های خود زن در زنان بیشتر است:

  • سن زیر 35 سال: 15.1٪
  • بین 35-39 سال: 24٪
  • زن بالای 40 سال. 40%

در مقابل، اگر حاملگی از طریق IVF با اهدای تخمک اتفاق می افتاد، میزان سقط جنین به شدت کاهش می یابد. در این صورت احتمال سقط جنین در زنان زیر 35 سال 17.5 درصد، در زنان بین 35 تا 39 سال 18 درصد و در زنان بالای 40 سال به 18.5 درصد کاهش می یابد.

دلیل اصلی این مقادیر این است که هر چه سن بالاتر باشد، خطر باردار شدن جنین هایی با ناهنجاری های کروموزومی بیشتر می شود. همه این داده ها از آخرین ثبت آماری انجام شده توسط انجمن باروری اسپانیا و مربوط به سال 2020 به دست آمده است.

علائم سقط جنین بعد از IVF

علائم سقط جنین بعد از IVF همان علائمی است که یک زن در هنگام سقط جنین به طور طبیعی نشان می دهد. دانش در مورد علائم و نشانه ها می تواند به مادران باردار کمک کند که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

  • درد شکم
  • کمر درد
  • گرفتگی
  • خونریزی پیشرونده
  • ضعف

علل حاملگی های تکامل نیافته بعد از IVF

ناهنجاری های کروموزومی در جنین شایع ترین علت ناتوانی جنین در رشد طبیعی خود است. این لزوماً به این معنی نیست که والدین دارای تغییرات ژنتیکی هستند. اتفاقی که می افتد این است که تخمک و/یا اسپرمی که جنین از آن تشکیل شده است دچار تغییراتی در کروموزوم های خود شده است که از لانه گزینی یا تکامل جنین جلوگیری می کند.

یکی از عواملی که در بروز ناهنجاری ها در جنین تأثیر می گذارد، سن مادر است. با این حال، این تنها علت سقط جنین پس از IVF نیست. سایر دلایل احتمالی برای سقط جنین در چند ماه اول به شرح زیر است:

  • مشکلات رحم یا دهانه رحم
  • عفونت ها
  • تغییرات هورمونی
  • مشکلات سیستم ایمنی.
  • بیماری های سیستمیک
  • سموم یا تشعشعات محیطی

از کجا بفهمیم‌ جنین سقط شده؟

مادران باردار باید همواره مراقب عواملی که به سقط جنین می‌انجامند، باشند.‌ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سقط جنین بعد از ای وی اف گرفتگی پهلو و دردهای شکمی است.‌ این دردها شدت بسیار زیادی دارند و از حالت طبیعی خود خارج شده‌اند. علاوه بر درد ممکن است حالت تهوع یا اسهال نیز اتفاق بیفتد. چنانچه متوجه اسهال‌‌های شدید و خونی بعد از انجام ای وی اف شدید، باید زیر نظر یک پزشک به درمان خود بپردازید.

در برخی مواقع ممکن است لخته خونی بزرگتر از حد متحول و حد مورد انتظار از واژن خارج شود.  این لخته خون اگرچه در میان ترشحات واژن دفع خواهد شد اما علامتی برای سقط شدن جنین هم هست. پس به لخته‌های خون به عنوان یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سقط جنین بعد از ای وی اف باید توجه ‌ورزید.

نشانه‌های سقط جنین در ماه‌های اول بارداری

به از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری، سقط جنین گفته می‌شود. جنین در ماه‌های اول رشد زیادی می‌کند. پس از گذر از ماه اول سقط آن با لخته‌های خون همراه است.‌ در برخی مواقع مادران دردهای شکمی یا درد پریود را با نشانه‌های سقط جنین بعد از ای وی اف اشتباه می‌گیرند. باید توجه داشت که علائم سقط جنین کمی شبیه به علائم پریود هستند اما کاملا مشابه آن نیستند. پس اگر دردهای شکمی شما شدید شد یا گرفتگی پهلو داشتید، باید نگران باشید.

نشانه‌های سقط جنین بعد از آی وی اف

توصیه های بعد از سقط جنین پس از IVF

تقریباً یک تا دو ماه زمان لازم برای بهبودی بدن یک زن پس از سقط جنین است. با این حال، بهبود عاطفی اغلب طولانی تر و پرهزینه تر است. بنابراین، صبور بودن و تلاش برای حفظ نگرش مثبت در هر زمان ضروری است.

بعد از سقط جنین چه انتظاری باید داشت؟

اکثر زنانی که سقط جنین داشته اند برای باردار شدن مجدد مشکلی ندارند و برای اینکه بتوانند در آینده فرزندان سالمی به دنیا بیاورند نیازی به درمان های خاصی ندارند. با این حال، هنگامی که بیش از یک سقط جنین اتفاق می افتد، که به عنوان سقط مکرر یا مکرر شناخته می شود، یک ارزیابی پزشکی کامل توصیه می شود. این به ما این امکان را می دهد که علل از دست دادن بارداری را مشخص کنیم و بهترین جایگزین را برای رسیدن به بارداری کامل پیشنهاد کنیم.

هنگامی که علت سقط های مکرر مشخص شود، می توان درمان را شخصی کرد و از درمان های خاص استفاده کرد. در مواردی که دلیل سقط جنین کشف نشده است، درمان عمومی مبتنی بر تجویز آسپرین، هپارین و پروژسترون به طور قابل توجهی نتایج را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، اگر علت ژنتیکی برای سقط های مکرر وجود داشته باشد، کمک باروری راه حل های جایگزینی برای رسیدن به بارداری ارائه می دهد. به عنوان مثال، یکی از گزینه ها این است که با اهدای تخمک به IVF متوسل شوید یا قبل از انتقال جنین، تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) را روی جنین انجام دهید.

بیشتر بخوانید : هزینه آی وی اف

سخن پایانی

نکته مهم که باید بدانید این است که در این مطلب در مورد نشانه‌های سقط جنین بعد از ای وی اف صحبت کردیم. روش ای وی اف یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای باردار شدن و بچه دار شدن است. اگر این روش ناموفق باشد، جنین سقط خواهد شد. سقط شدن جنین با علائمی مثل خونریزی، درد پهلو و کمر، تهوع و ..‌ همراه است. پس از مشاهده این علائم باید بلافاصله به بهترین دکتر آی وی اف در تهران مثل دکتر سوزان پیروان مراجعه نمایید و شرایط جنین را از این طریق پیگیری کنید.

سوالات متداول

آیا سقط جنین در IVF با تخمک اهدایی رخ می دهد؟

بله، درست است که خطر سقط جنین ممکن است در اهدای تخمک کاهش یابد، اگر زن در سن مادری بالا باشد، زیرا از تخمک های اهداکننده جوان استفاده می شود. با این حال، خطر سقط جنین حدود 25٪ است، بنابراین ممکن است رخ دهد.

آیا سقط جنین در تخمک گذاری طبیعی است؟

بله، امکان سقط جنین در درمان IVF با تخمک اهدایی وجود دارد.
ما سقط جنین را به عنوان از دست دادن ناخواسته جنین یا جنین قبل از هفته بیستم بارداری تعریف می کنیم. سقط از دست رفته یا تاخیری با توقف حاملگی بدون بیرون راندن خود به خودی جنین یا جنین مشخص می شود و معمولا بین سه ماهه دوم و سوم بارداری اتفاق می افتد.
مانند سایر انواع سقط جنین، یکی از دلایل اصلی تغییر ژنتیکی یا کروموزومی در رشد جنین است. به همین ترتیب، عفونت ها، اختلالات غدد درون ریز یا هورمونی یا مشکلات در رحم یا دهانه رحم نیز می تواند باعث سقط جنین در هفته های اول بارداری شود.

چگونه با IVF منفی مقابله کنیم؟

درصد موفقیت، که به طور معمول در همه کلینیک ها مشابه است، باید قبل از یک مورد بتای منفی، آن را به طور معمول مصرف کنید. زمانی که قبلاً یک شکست لانه گزینی داشته باشیم، یعنی چندین جابجایی جنین با کیفیت خوب و اگر با تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی اپلوید آنالیز شوند، از قبل به راهبردهای دیگری فکر می کنیم. بیمار باید تحت مطالعه ترومبوفیلی قرار گیرد، البته کاریوتیپ تعیین کننده است و مطالعه پذیرش آندومتر. بسته به نتایج، هر زمان که با توجه به نتایج تحلیلی توجیه شد، هپارین، آسپرین، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، درمان کمکی قرار دهید.

چرا IVF با PGD میزان سقط جنین را کاهش می دهد؟

هنگامی که IVF با PGD انتخاب می شود، احتمال کمتری وجود دارد که حاملگی به پایان نرسد. این به این دلیل است که یکی از دلایل اصلی سقط جنین این است که جنین ها به دلیل سن بالای مادر دچار تغییرات کروموزومی می شوند. اگر جنین ها مورد تجزیه و تحلیل ژنتیکی قرار گیرند، تنها جنین هایی منتقل می شوند که سالم هستند و در نتیجه هیچ گونه ناهنجاری ژنتیکی ندارند. به این ترتیب احتمال لانه گزینی و تکامل جنین تا زمان زایمان بیشتر است.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =

فهرست محتوا