لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

روش های کاهش خطر سقط جنین بعد از آی وی اف IVF

باردار شدن برای همه زنان آسان نیست. در حالی که برخی از زنان ممکن است به طور طبیعی و بدون هیچ عارضه ای باردار شوند، ممکن است برای برخی دیگر امکان پذیر نباشد. برخی از بانوان ممکن است برای باردار شدن به کمک های پزشکی مانند IVF نیاز داشته باشند. با این حال، IVF یا لقاح آزمایشگاهی در مقایسه با جنینی که در یک بارداری طبیعی اتفاق می‌افتد، خطر سقط بیشتری دارد. اگر درمان IVF را برای باردار شدن انتخاب کرده اید، این مقاله را بخوانید تا بدانید چه چیزی می تواند باعث سقط جنین بعد از IVF شود و روش های کاهش خطر سقط جنین بعد از آی وی اف IVF چیست.

راه هایی برای کاهش خطر سقط جنین بعد از IVF

در اینجا 9 نکته برای کاهش احتمال سقط جنین بعد از IVF وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

پروژسترون را به مقدار مناسب مصرف کنید

سقط جنین بعد از IVF محتمل است. برای مراقبت های دوران بارداری به دوز منظم پروژسترون نیاز دارید که به شکل قرص، ژل، تزریق تجویز می شود. با این حال، مصرف پروژسترون واژینال نه تنها ممکن است بهتر جذب شود، بلکه از حالت تهوع نیز جلوگیری کند و در نتیجه احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. بنابراین با پزشک خود در مورد دوز پروژسترون صحبت کنید.

کاهش خطر سقط جنین با IVF

سطح TSH خود را بررسی کنید

برخی از مطالعات ارتباط بین سطوح غیر طبیعی TSH در خون و سقط جنین و سایر مشکلات مربوط به بارداری را نشان داده اند. بنابراین، قبل از انتخاب IVF، سطح TSH خود را بررسی کنید. متخصص آزمایشات لازم را به شما می‌گوید. که برای کاهش خطر سقط جنین بعد از IVF موارد لازم درنظر گرفته شود.

هیستروسکوپی را انجام دهید

قبل از اینکه روش درمان ناباروری با IVF را انتخاب کنید، توصیه می شود که هیستروسکوپی انجام دهید. این به این دلیل است که مشکلات رحمی مختلف ممکن است بر شانس باروری شما تأثیر بگذارد. بنابراین، انجام هیستروسکوپی خطر سقط جنین را کاهش می دهد و شانس بارداری را افزایش می دهد.

یک معاینه کامل خون انجام دهید

انجام آزمایش خون برای بررسی هر گونه اختلال خونی بسیار مهم است. اختلالات خونی مانند لخته شدن و خون غلیظ ممکن است گردش خون مناسب در جنین را مختل کند و احتمال سقط جنین را افزایش دهد. داروی مناسب به شما در مقابله با بیماری های مختلف مرتبط با خون کمک کند.

به سبک زندگی خود توجه کنید

پیشنهاد می شود قبل از برنامه ریزی برای درمان IVF مراقب سبک زندگی خود باشید. کاهش وزن در صورت اضافه وزن، پرهیز از سیگار و الکل و پرهیز از داروهای غیر تجویزی به کاهش احتمال سقط جنین بعد از عمل کمک می کند.

داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید

بسیار مهم است که داروهای خود را بعد از IVF به صورت منظم مصرف کنید و حتی یک دوز را از دست ندهید. در مورد تجویز داروهای مختلف و فواصل مناسب آن ها، متخصص با شما مشورت می کند. بنابراین در نظر گرفتن این عامل برای افزایش درصد موفقیت IVF الزامی است. این نکته یکی از اصلی ترین موارد کاهش خطر سقط جنین بعد از IVF است.

از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید

عفونت هایی مانند بیماری های مقاربتی، توکسوپلاسموز، لیستریا و سایر عفونت هایی از این قبیل ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهد. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت علاوه بر رعایت نکات بهاشتی درمانی لازم بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بررسی دهانه رحم

گاهی اوقات درمان های باروری ممکن است موجب تغییراتی در دهانه رحمم شود و در نتیجه دهانه رحم شما را مستعد باز شدن در اوایل بارداری می کند که ممکن است منجر به سقط جنین شود. بخیه دهانه رحم ممکن است به کاهش احتمال سقط جنین کمک کند. می توانید در مورد بخیه دهانه رحم با پزشک خود صحبت کنید و اگر در گذشته هر گونه عارضه دهانه رحم دیگری را تجربه کرده اید، آن را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگر بالای 42 سال سن دارید، به سراغ تخمک اهدایی بروید

ممکن است از استفاده از تخمک اهدایی برای باردار شدن دلسرد شوید، اما اگر می‌خواهید باردار شوید و سن بالاتری دارید، استفاده از این روش برای بارداری موثر است. اگر 42 سال یا بالاتر دارید، میزان سقط جنین تا 50 درصد بالا است، میزان تولد زنده با تخمک خودتان ممکن است تنها 10 تا 15 درصد باشد و کودک شما ممکن است در خطر بالای ابتلا به ناهنجاری های کروموزومی باشد. استفاده از تخمک اهدایی این مشکلات را درمان می کند.

کلام آخر

سقط جنین پس از IVF می تواند برای یک زن آسیب های روحی و جسمی به همراه داشته باشد. با این حال، همیشه امکان برای تلاش مجدد وجود دارد. بنابراین، به محض اینکه در طی این درمان شکست خوردید، تحت نظر متخصص زنان خود دوباره امتحان کنید.

IVF یک راه عالی برای باردار شدن برای مادرانی است که به صورت طبیعی نمیتوانند باردار شوند. با پزشک خود در مورد این روند به طور مفصل صحبت کنید و بر این اساس برای این روش آماده شوید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =

فهرست محتوا