لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

فریز کردن تخمک در دختران باکره

عده ای از دختران مجرد به دنبال کسب آگاهی از شرایط فریز تخمک دختر مجرد هستند که ما قصد داریم در این مقاله به شرح کامل این موضوع پر چالش بپردازیم.

فریز تخمک دختر مجرد تنها در شرایط خاص و ویژه ای انجام داده می شود که این شرایط می تواند شامل مواردی همچون: عدم داشتن شرایط ازدواج دختر و عدم مادر شدن فرد شود. در تمامی این موارد، متخصص زنان در صورت صلاحدید عمل فریز تخمک گذاری دختر مجرد را نیز انجام می دهد. در موارد دیگری،  فرد بیمار ممکن است به بیماری هایی مبتلا باشد که این بیماری ها حس مادر شدن را از آنها نیز میگرید در این موارد این افراد می توانند فریز کردن تخمک را جهت ذخیره تخمک ها انجام دهند. این بیماری ها می تواند شامل مواردی از قبیل: کم خونی سلول داسی یا بیماری خود ایمنی باشد.

فریز تخمک دختر مجرد

فريز كردن تخمك دختر مجرد چيست؟

عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد در تمامی انجمن های پزشکی با عنوان هایی همانند “cryopreservation” شناخته می شود. این عمل تنها در مواردی انجام می شود که در مطالب فوق  به آنها اشاره نمودیم. فریز تخمک در تخمدان مجرد امروزه یک روش جدید و تاثیر گذار جهت استخراج کردن و یا حفظ کردن تخمک هایی دختری است که به هر دلیلی شرایط ازدواج ویا مادر شدن در آینده را ندارند است.

این روش غیر تهاجمی، به این دسته از افراد، جهت باروری در سنین بالا  کمک بسزایی می کند زیرا همان طور که میدانید، بعد از گذشت سن 35 سال، کیفیت تخمک ها بسیار کاهش پیدا می کند که این موضوع سبب شکست خوردن فرایند حاملگی و یا به دنیا آوردن نوزادان با بیماری های مادرزادی می شود. امروزه پزشکان با انجام آزمایش سونوگرافی می توانند وضعیت و اندازه تخمدان های دختران را مشاهده و از طریق تجویز آزمایش های هورمون، ذخیره تخمدان را حدس زده و عمل فریز کردن تخمدان دختر مجرد را انجام دهند.

نحوه فریز تخمک در دختر مجرد

این عمل غیر تهاجمی و ساده و دارای مراحلی است که این مراحل عبارتند از:

  • در ابتدا برای مراحل فریز کردن تخمک لازم است بیمار برای عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد آماده شود.
  • سپس با بررسی آزمایش ها و با استفاده از دستگاه های خاص، آمادگی بدنی فرد جهت انجام این عمل بایستی تایید شود.
  • در مرحله آخر، عملیات تخمک گیری و تخمک گذاری برای دختر انجام داده می شود.

آیا فریز تخمک در دختر مجرد برروی پرده بکارت او تاثیر دارد؟

این سوال ممکن اس سوال بسیاری از دخترانی باشد که قصد انجام عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد را دارند اما باید به این افراد بگوییم که فریز کردن تخمک و جنین هیچ گونه تاثیری برروی پرده بکارت شما ندارد زیرا که این کار به هیچ عنوان از طریق واژن صورت نمی گیرد بلکه تنها با انجام دو برش بر روی ناحیه شکم انجام این عمل انجام می شود و تمامی تخمک ها از طریق ناحیه شکم از تخمدان ها خارج  می شوند. در نتیجه فریز کردن تخمک در دختر مجرد هیچ صدمه ای به پرده بکارت شما وارد نخواهد کرد.

تجربه فریز تخمک در دختران مجرد

با توجه به تحقیقات به دست آمده، عمل فریز تخمک در دختر مجرد تا حد زیادی با موفقیت روبرو بوده است اما میزان موفقیت این عمل بسته به مواردی همچون به تخمک ها و سلامت آنها دارد. اغلب پزشکان به طور 100 درصد این روش را تضمینی و موفقیت آمیز می دانند اما عده ای دیگر از پزشکان بر این باور هستند که احتمال 2 درصد وجود دارد که در عمل فریز کردن تخمک دختر مجرد، تخمک ها بر اثر این عمل از بین بروند.

هزینه فريز كردن تخمك دختر مجرد

میزان هزینه در نظر گرفته شده جهت انجام عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد بسته به مواردی همانند استفاده از فناوری های پیشرفته در فرآیند فریز تخمک است که به طور کلی باید بگوییم که میزان هزینه این عمل آنقدرها هم که شما فکر می کنید بالا نیست.

کنترل های مذهبی، قانونی و اجتماعی برای فریز کردن تخمک در دختر مجرد

از آنجایی که عمل فریز کردن تخمک در دختران مجرد، جهت بالا بردن امید به باروری در آینده برای دختران مجرد صورت می گیرد دارای مزایایی و معایبی است که تعدادی از این معایب میتواند مربوط به جامعه باشد.

انجام این عمل در جامعه با حساسیت های بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه به بررسی این موضوع نیز پرداخته ایم. محدودیت های قانونی فریز تخمک در جامعه عبارتند از:

در صورتی که عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد به علت ترس از دست دادن و همچنین دست یابی به فرصت مادر شدن باشد، امکان پذیر است اما تنها در صورتی که این عمل مطابق با نظارت های قانونی و چارچوب های دقیق انجام شود. همچنین لازم است بدانید که در کشور ایران هنوز قانون جامعی جهت انجام عمل فریز تخمک برای دختران به تصویب نرسیده است.

فریز کردن تخمک در دختران باکره

بیشتر بدانید : بهترین سن برای فریز تخمک

عوارض فریز تخمک در دختر مجرد

عمل فریز کردن تخمک در دختر مجرد با عوارض های بسیار ناچیزی روبرو است که  برخی از افراد ممکن است مبتلا به این عوارض ها شوند اما ناگفته نماند که تمامی این عوارض ها پس از پایان سیکل و عمل تخمک گذاری از بین خواهند رفت.

تعدادی از این عوارض های شایع فریز کردن تخمک در دختر مجرد عبارتند از:

  • تب 38 درجه
  • احساس درد شدید در ناحیه شکم
  • احتمال افزایش وزن تا یک کیلو گرم
  • بروز خونریزی که با تجویز دارو و مصرف به موقع می تواند کنترل شود
  • اختلال در ادرار

در چه مواردی از فریز تخمک دختر مجرد استفاده می شود؟

این عمل تنها در موارد زیر انجام می شود که این موارد عبارتند از:

  • وجود سابقه یائسگی زودرس در یکی از اعضای خانواده
  • ضرورت انجام آزمایش های شیمی درمانی جهت درمان بیماری سرطان
  • ابتلا فرد بیمار به بیماری هایی از قبیل: کیست اندومتریوما و یا توده تخمدان
  • تمایل فرد به اهدای تخمک به سایر افراد نابارور
لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =

فهرست محتوا