لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

علت درد واژن در دوران بارداری و درمان آن

درد واژن در دوران بارداری یکی از علائم شایع بسیاری از زنان است که معمولاً نتیجه رشد و تکامل نوزاد است. با این حال، درد در واژن که با علائم دیگر ظاهر می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر مانند UTI، STI یا واژینیسموس باشد.

همانطور که کودک به رشد خود در داخل رحم ادامه می دهد، افزایش اندازه او می تواند بر بافت واژن مجاور فشار وارد کند. این می تواند جریان خون در ناحیه را مسدود کند و منجر به گرفتگی، ناراحتی یا درد واژن شود.

درد واژن در دوران بارداری

بیشتر بدانید: مراقبت های بارداری

آیا درد و تیر کشیدن واژن در بارداری طبیعی است؟

درد و تیر کشیدن در واژن در بارداری در برخی موارد طبیعی است و ممکن است ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی در بدن باشد. در حالت عادی، رشد جنین، تغییرات هورمونی و تحمل وزن بارداری می‌توانند به افزایش فشار و کشیدگی در منطقه واژن منجر شوند. علاوه بر این، درد و تیر کشیدن در واژن می‌تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد که نیازمند ارزیابی پزشکی است. به عنوان مثال:

1. التهاب و عفونت: عفونت‌های قارچی یا باکتریایی مانند عفونت یونجه (یا تریکومونیاز) می‌توانند عللی برای درد و تیر کشیدن در واژن در بارداری باشند. در این صورت، لازم است با پزشک خود در مورد تشخیص و درمان صحیح صحبت کنید.

2. درد واژن ناشی از مشکلات ستون فقرات: برخی زنان به دلیل تغییرات در پشت و استخوان های لگن، ممکن است درد و تیر کشیدن در منطقه واژن تجربه کنند. در این صورت، مشاوره پزشکی می‌تواند کمک کند.

3. ناحیه عضلاتی و لیگامانت ها: رشد جنین و تحمل وزن بارداری ممکن است باعث کشیدگی و درد در نواحی عضلاتی و لیگامانت های اطراف واژن شود.

علت درد واژن در بارداری چیست؟

درد یا گرفتگی واژن ممکن است در دوران بارداری به دلایل زیر رخ دهد:

1. رشد طبیعی نوزاد

در حالی که کودک در داخل رحم رشد می کند و وزن اضافه می کند، فشار روی عضلات کف لگن را نیز افزایش می دهد، ماهیچه هایی که از رحم و واژن حمایت می کنند. این می تواند باعث ناراحتی یا درد شدید در واژن شود که در سه ماهه سوم بارداری شایع تر است.

علاوه بر این، به دلیل فشار ناشی از رشد کودک، ممکن است جریان خون در ناحیه لگن کاهش یابد که می‌تواند باعث تورم و دردناک‌تر شدن واژن شود.

درمان: راه هایی وجود دارد که می توانید فشار را کاهش دهید و درد را کاهش دهید، مانند اجتناب از ایستادن طولانی مدت، قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه لگن و استراحت پس از فعالیت. حتی اگر ناراحتی در پایان بارداری شایع‌تر است، اما اگر درد خیلی شدید است و شما را از راه رفتن یا انجام فعالیت‌های عادی روزمره باز می‌دارد، مهم است که به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید.

2. خشکی واژن

خشکی واژن نیز در دوران بارداری بسیار شایع است. این به دلیل افزایش پروژسترون رخ می دهد، اگرچه اضطراب طبیعی مادر باردار نیز می تواند به خشکی کمک کند. در نتیجه، زنان ممکن است در حین مقاربت دچار درد شوند.

درمان: مهم است که علت خشکی را شناسایی کنید و به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. او ممکن است استفاده از روان کننده، تغییر در رژیم غذایی و/یا ورزش یا روال هایی را پیشنهاد دهد که ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.

3. رابطه جنسی شدید واژینال

درد واژن در دوران بارداری ممکن است پس از رابطه جنسی شدید واژینال نیز ایجاد شود که به دلیل اصطکاک ناشی از نفوذ یا عدم روانکاری ممکن است منجر به تحریک، تورم و درد واژن شود.

درمان: برای جلوگیری از ضایعات در دیواره های واژن و درد در هنگام مقاربت، اطمینان از روانکاری کافی قبل از دخول ضروری است. در این صورت، ممکن است به شما و همسرتان توصیه شود که دفعات و شدت آمیزش جنسی را کاهش دهید تا بافت واژن سریعتر بهبود یابد. در صورت وجود خونریزی در حین رابطه جنسی، باید با پزشک یا بهترین متخصص زنان در ونک مشورت کنید.

4. واژینیسموس

واژینیسموس وضعیتی است که در آن عضلات واژن منقبض می شوند و نمی توانند به طور طبیعی شل شوند و باعث درد در واژن و مشکل در دخول می شوند. این وضعیت ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود، اما ممکن است قبل از بارداری وجود داشته باشد.

درمان: با پزشک یا درمانگر کف لگن مشورت کنید. آنها عضلات لگن را برای شناسایی علت واژینیسموس ارزیابی می کنند و از آنجا درمان مناسب را نشان می دهند.

5. راش

گاهی اوقات مادران باردار هنگام استفاده از محصولات خاصی که حاوی مواد محرک هستند (مانند صابون، کاندوم، کرم های واژینال یا روان کننده ها) ممکن است دچار بثورات در ناحیه تناسلی شوند. این می تواند باعث تورم، خارش، قرمزی و درد در واژن شود.

درمان: شناسایی محصولی که ممکن است باعث ایجاد علائم شود و فوراً آن را قطع کنید بسیار مهم است. برای تسکین علائم، می توانید کمپرس سرد را روی ناحیه تناسلی خارجی قرار دهید. با این حال، در مواردی که علائم بهبود نمی یابند یا اگر شدیدتر می شوند، برای ارزیابی و درمان با پزشک خود مشورت کنید

6. عفونت دستگاه ادراری UTI

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک بیماری شایع در دوران بارداری است. این به دلیل تغییراتی در بدن است که باعث رشد بیش از حد فلور طبیعی واژن می شود. درد واژن یکی از علائم شایع عفونت ادراری و همچنین خارش، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و کدر شدن ادرار است.

درباره علائم UTI بیشتر بخوانید و خطر ابتلا به UTI را با بررسی کننده علائم آنلاین ما ارزیابی کنید.

درمان: اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، به خصوص اگر احساس ناراحتی کردید، باید با پزشک خود مشورت کنید. درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ باشد. همچنین مهم است که هر روز مقدار زیادی آب بنوشید، رژیم غذایی کم قند را دنبال کنید و لباس راحت و شلوار نخی بپوشید.

7. بیماری های مقاربتی

عفونت های مقاربتی که به عنوان STI شناخته می شوند، می توانند باعث درد واژن در بارداری شوند. این امر به ویژه در مورد کلامیدیا و تبخال تناسلی صادق است. علائم دیگر شامل خارش و سوزش است.

درباره شایع ترین بیماری های مقاربتی و نحوه بروز هر عفونت بیشتر بدانید.

درمان: اگر علائمی دارید که ممکن است نشان دهنده STI باشد، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. در صورت تایید، پزشک درمان را آغاز می کند که احتمالاً با دارو انجام می شود. شما باید در طول درمان از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید و مطمئن شوید که شریک جنسی شما از ارزیابی و درمان احتمالی آگاه است.

8. کیست بارتولن

درد واژن در دوران بارداری ممکن است زمانی رخ دهد که کیست در غدد بارتولین وجود داشته باشد که به دلیل انسداد غده رخ می دهد. این می تواند باعث تورم و درد واژن شود، به خصوص زمانی که التهاب در غدد وجود دارد.

درمان: اگر توده قابل لمسی در واژن احساس کردید یا علائم دیگری که در بالا ذکر شد دارید، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. در صورت عفونی شدن کیست، درمان ممکن است شامل داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک باشد.

اگر به غیر از درد واژن علائم دیگری مانند گرفتگی شدید رحم، خونریزی، ترشحات واژن، خارش یا سوزش دارید، برای ارزیابی با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید. درمان به علت اصلی درد واژن بستگی دارد.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

فهرست محتوا