لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

مراقبت های بارداری

همانطور که می دانید دوران بارداری از حساس ترین دوران برای هر مادر به شمار می آید و نیازمند مراقبت های ویژه ای است. متخصص زنان و زایمان نقش مهم و پررنگی را در سالم نگه داشتن مادر و جنین او تا زمان زایمان ایفا می کند. مادران باردار به منظور حفظ سلامت خود و جنین از ابتدای دوران باروری باید به یک پزشک خوب مراجعه نموده و تحت نظر او چکاب های مخصوص دوران حاملگی را به صورت دوره ای انجام دهد، این اقدامات را مراقبت های بارداری می گویند. که در این مقاله خانم دکتر سوزان پبروان  بهترین متخصص زنان تهران توضیح خواهیم داد.

 

مراقبت های بارداری

اهمیت مراقبت های بارداری

در پروسه مراقبت های بارداری رشد و تغییرات جنین توسط پزشک متخصص به طور پیوسته بررسی شده و مادر باید مرتباً تحت نظر متخصص زنان و زایمان ویزیت شود و آزمایشات روتینی که برای او تجویز می گردد را به صورت منظم انجام دهد. ارزیابی این آزمایشات در کشف و پیشگیری مشکلات احتمالی مادر و کودک درون شکم او بسیار حائز اهمیت است.

اولین ویزیت در دوران حاملگی

در اولین مراجعه حاملگی ، متخصص زنان و زایمان درباره موارد زیر با مادر صحبت می کند:

  • چرخه قاعدگی
  • روش های استفاده شده برای پیشگیری از حاملگی
  • سوابق بارداری ، نتیجه آن ها و تعداد زایمان ها
  • سوابق بیماری های زنانه که فرد به آن ها مبتلا شده است
  • سابقه بیماری های ارثی و ژنتیکی در بین افراد خانواده
  • سبک زندگی و نوع تغذیه
  • مصرف الکل و دخانیات
  • شناخت مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز بدن در دوران باروری
  • انجام ورزش های کمک کننده
  • رعایت بهداشت فردی
  • عدم مصرف خود سرانه دارو
  • آشنایی با علائم خطرناک در دوران باروری
  • و غیره

همچنین بهترین دکتر زنان و زایمان تهران ، با معاینه و تجویز آزمایش خون و ادرار شما را چکاب اولیه می کند تا از وضعیت جسمانی و میزان سلامتی شما آگاه شود. علاوه بر آن بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ممکن است معاینات زیر را انجام داده و این موارد را نیز در طول مراقبت های بارداری مورد بررسی قرار دهد:

  • اندازه گیری قد و وزن
  • معاینه سینه ها و لگن
  • سنجش فشار خون ، تنفس و نبض مادر
  • غربالگری دیابت ، هپاتیت ب ، کم خونی ، سرخجه
  • و غیره

 

مراقبت های بارداری

 

مراقبت های بارداری در ماه اول

مادران باردار باید مراقبت های دوران باروری هفته به هفته را مورد توجه خود قرار داده و به کمک مشورت با پزشک خود نسبت به آن ها آگاهی های لازم را کسب نمایند. یکی از علائمی که در ماه اول حاملگی اتفاق می افتد خستگی مادر می باشد که علت آن بالا رفتن سطح هورمون های بدن او یا کمبود آهن است. در مواردی که مادر دچار تهوع و استفراغ می شود نیز خستگی و بی حالی به وجود می آید. ممکن است این مشکلات تا سه ماهه دوم یا حتی تا پایان حاملگی همراه مادر باشد. مادر باردار باید دقت داشته باشد که در معرض مواد مخدر و حتی دود ناشی از آن قرار نگیرد تا خطر سقط جنین برای او رخ ندهد. همچنین باید مواد غذایی که مصرف می کند طبق رژیم صحیح و تایید شده از طرف پزشک باشد نه توصیه های اطرافیان.

با توجه به اینکه به هنگام لانه گزینی امکان بروز لکه بینی در مادر وجود دارد بنابراین خونریزی در ماه اول حاملگی چنانچه در حد لک و بسیار ناچیز باشد طبیعی است البته برای اطمینان خاطر بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. توجه داشته باشید که به هنگام خونریزی شدید یا درد در ناحیه شکم خود باید بلافاصله به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. از دیگر مراقبت های بارداری این است که که اگر دمای بدن شما بالاتر از 38 درجه فار نهایت رفت سریعا پزشک خود را مطلع سازید زیرا تب و لرز از علائم عفونت مجرای رحم می باشد.

 

مراقبت های بارداری

 

مراقبت های بارداری در ماه دوم

تهوع و استفراغ در ماه دوم حاملگی نیز می تواند ادامه داشته باشد و این امر برای بسیاری از مادران اتفاق می افتد. برای بهبود این وضعیت می توانید قبل از اینکه از رختخواب خود خارج شوید کمی بیسکویت میل کنید. همچنین دمنوش زنجبیل یا نعنا نیز می تواند کمک کننده باشد. یکی از تغییراتی که می تواند در ماه دوم باروری بروز می کند نوسانات روحی و روانی است. این نوسانات در موارد حاد باید با بهترین متخصص زنان و زایمان تهران درمیان گذاشته شود. بروز واریس در ماه دوم برای برخی از مادران باردار که احتمالا زمینه وراثتی دارند، رخ می دهد. گاهی درد ناشی از این مشکل را می توانید به کمک جوراب های سفت کنترل نمایید اما توجه داشته باشید درباره تمامی مشکلاتتان در طول بارداری باید حتما با پزشک خود مشورت کرده و از او راهنمایی بگیرید.

احتیاط های دوران حاملگی

به طور کلی دوران باروری نیازمند مراقبت و توجه ویژه ای می باشد. از این رو از متخصص زنان و زایمان خود بخواهید مراقبت های دوران بارداری سه ماهه اول ، مراقبت های دوران باروری در سه ماهه دوم و مراقبت های بارداری سه ماه سوم را به شما آموزش دهد. تغذیه مناسب و انجام حرکات ورزشی و پیاده روی و همچنین ممنوعیات غذایی و حرکتی نیز از مواردی است که حتما باید طبق نظر بهترین دکتر و متخصص زنان و زایمان تهران ، برای شما تجویز شود.

وزن گیری مادر در دوران حاملگی

افزایش وزن در افراد باردار با توجه به سن ، ژنتیک و عوامل مختلف دیگر متفاوت است اما روند معمول در وزن گیری فرد باردار به این صورت می باشد: در سه ماه اول یک تا 2 کیلو و در شش ماه بعدی حدودا ماهی یک و نیم کیلو. با توجه به توضیحات بالا افزایش وزن نرمال در دوران بارداری یک زن بین 10 تا 12 کیلو می باشد.

 

مراقبت های بارداری

 

رنگ کردن مو در دوران حاملگی

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه دوران حاملگی مطرح می شود و ذهن اکثر مادران را به خود مشغول می سازد ، رنگ کردن مو در این دوران می باشد. ممکن است برخی از اطرافیانتان به شما توصیه کنند که در این دوران برای رعایت مراقبت های بارداری از رنگ کردن مو های خود خودداری کنید ، از همین رو این سوال برایتان به وجود آید که آیا می توان در حاملگی این کار را کرد یا خیر؟ در این خصوص باید بگویم که میل به زیبایی و زیبا بودن در تمامی دوران برای ما انسان ها وجود دارد و از همین رو یک امر طبیعی تلقی می شود و طبیعی است که در رابطه با این مسئله نگرانی داشته باشید. در زمان باردار بودن از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنید و تعداد دفعات رنگ گردم مو را به حداقل برسانید.تا بحال گزارشی از ایجاد مشکل در جنین بدلیل رنگ موی مادر گزارش نشده ولی بدلیل استشمام بدی مواد شیمیایی ترجیح بر این است که نکات گفته شده رعایت شود.

مراقبت های بارداری در رابطه با واکسیناسیون

در دوران حاملگی نیاز است تا مادر واکسن های را دریافت کند ، این واکسن ها نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت فرد و نوزاد خواهد داشت. بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون دوران حاملگی ، قبل از باروری است ، چرا که برخی از آن ها در این دوران استفاده نمی شود. جالب است بدانید که برخی از واکسن ها مانند هپاتیت آ ، سرخک ، سرخچه ، آبله مرغان و واکسن فلج اطفال را نمی توان در این دوران تزریق نمود. اما واکسن های که پزشک برای شما در دوران مراقبت های بارداری تجویز می کنند هیچ نوع خطری برای شما و فرزندتان نخواهند داشت و شما می توانید با خیال راحت آن ها را استفاده کنید.

تغییراتی که در دوران بارداری رخ می دهد

وقتی یک زن اقدام به بارداری می کند ، جسم و روح او تحت تاثیر تغییرات هورمونی که در بدن وی به وجود می آید دچار دگرگونی هایی می گردد. از جمله این دگرگونی ها به شرح زیر می باشد:

  • بزرگ و دردناک شدن سینه ها و حساسیت نوک آن ها
  • افزایش رشد موهای زائد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی و بی حالی
  • افزایش وزن
  • بروز اختلالات در خوابیدن
  • یبوست
  • سوزش سرمعده
  • احساس درد نواحی کمر و ران
  • و غیره
لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

فهرست محتوا