لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

خارش بدن در دوران بارداری، علل و راه های درمان آن

حدود 70 درصد از تمام زنان باردار در دوره ای از بارداری از خارش پوست رنج می برند. اغلب موارد خارش به دلایل بی اهمیتی مانند پوست بسیار خشک و پوسته پوسته، اگزما و انواع خاصی از حساسیت های پوستی اتفاق می افتد. با این حال گاهی اوقات ممکن است به دلیل شرایط خاصی باشد که ممکن است برای سلامت نوزاد در حال رشد مضر باشد، کلستاز داخل کبدی چنین وضعیتی است که بیشتر در مادران باردار تجربه می شود، این بیماری است که از کبد مادر شروع می شود.

علت خارش پوستی در بارداری

بیشتر بدانید: مشاوره بارداری

عملکرد غیرطبیعی دارد که به دلیل آن ترشح صفرا – شیره گوارشی تولید شده توسط کبد یا مسدود می شود یا مقدار آن کاهش می یابد. این کاهش جریان یا انسداد آن باعث ایجاد بیلی روبین، ترکیبی که توسط کبد تولید می شود، می شود. معمولاً بیلی روبین همراه با صفرا از بدن دفع می شود، اما در طول کلستاز در بدن تجمع می یابد و منجر به خارش شدید همراه با خستگی، حالت تهوع، درد شکم می شود و در صورت امکان برای جنین نیز کشنده است. باعث ایجاد عوارض خاص زایمان مانند زایمان زودرس، مرده زایی و غیره می شود.

علائم کلستاز و خارش بدن در دوران بارداری

اولین علامت کلستاز در دوران بارداری خارش در کف پا و کف دست است که سپس به سایر قسمت های بدن، به ویژه معده گسترش می یابد. در ابتدا، خارش ممکن است آنقدر شدید نباشد، اما به آرامی با خاراندن شکم برخی از زنان تا زمانی که خونریزی کنند، بسیار ناراحت کننده می شود.

به دلیل خارش شدید، برخی از زنان نیز نمی توانند به خوبی بخوابند. تسکین سریع خارش داروهایی مانند دیفن هیدرامین یا پماد هیدروکورتیزون ممکن است کمک کننده باشد، اما علائم به محض از بین رفتن این داروها عود می کنند. در برخی موارد، زنان نیز دچار بیماری هایی مانند زردی و درد شدید شکم می شوند. با این حال، یک زن باردار که این را تجربه می کند، همیشه به این معنی نیست که آنها کلستاز دارند.

خارش کوتاه مدت در دوران بارداری

خارش کلستاز به خودی خود برطرف نمی شود، داروها و کرم های بدون نسخه ممکن است کمی تسکین دهند، اما خارش برگشته و به محض از بین رفتن اثر کرم ها شدیدتر می شود. با این حال، اگر خانم باردار مدتی خارش را تجربه کرد و سپس خود به خود برطرف شد، ممکن است به دلایل دیگری باشد و نه کلستاز. خارش همراه با کلستاز طی چند روز پس از زایمان از بین می رود.

کلستاز بیشتر در اواخر بارداری رخ می دهد و گاهی اوقات در سه ماهه دوم نیز رخ می دهد، اما هرگز قبل از اتمام هفته بیستم رخ نمی دهد.

عوامل خطر مرتبط با کلستاز

خطر کلستاز در بارداری اگرچه بسیار کم است و 1 درصد است. با این حال، برخی از عوامل خطر مرتبط با آن وجود دارد که می تواند شانس ابتلا به آن را در زنان افزایش دهد. عوامل خطر کلستاز عبارتند از:

  • اگر زنی در انتظار دوقلو است
  • اگر زنی در بارداری قبلی نیز از کلستاز رنج می برد
  • یکی از اعضای خانواده از کلستاز رنج می برد
  • زنی از هپاتیت C رنج می برد
  • اگر سن زن بیش از 35 سال باشد

عوارض خارش بدن در دوران بارداری

عوارض مرتبط با کلستاز هم مادر و هم جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مادر، به دلیل عملکرد نادرست کبد و تغییر در تولید صفرا، ممکن است جذب چربی در بدن کاهش یابد زیرا صفرا به تجزیه و جذب چربی در بدن کمک می کند. به همین دلیل، بدن مادر از نظر سطح ویتامین K که در لخته شدن خون ضروری است، کمبود دارد. با این حال، اینها به ندرت تجربه می شوند. در نوزادان، اثرات کلستاز ممکن است شدیدتر باشد، که می تواند شامل، تولد زودهنگام و مشکلات تنفسی ناشی از تنفس مکونیوم یا ماده چسبنده ای که معمولاً در روده جنین یافت می شود که در صورت ابتلای مادر به کلستاز می تواند با مایع آمنیوتیک منتقل شده و مخلوط شود.

کلستاز چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

اگر خانم باردار چند روزی از خارش رنج می برد که به نظر می رسد با کرم ها و لوسیون ها برطرف نمی شود، باید سریعا با پزشک مشورت کند. برای تشخیص کلستاز، آزمایش خون انجام می شود، این آزمایش به اندازه گیری سطح صفرا و بررسی عملکرد کلی کبد کمک می کند. گاهی اوقات، علائم قبل از خود بیماری خود را نشان می دهد، در این صورت نیاز است که آزمایش دوباره در حدود دو هفته انجام شود.

کلستاز یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که می تواند باعث عوارض شدید بارداری مانند مرده زایی شود. متأسفانه، حتی با نظارت مداوم نوزاد از طریق سونوگرافی یا با کمک داروها، نمی توان از مرده زایی ناشی از کلستاز پیشگیری کرد.

بزرگترین چالش مرتبط با کلستاز، تصمیم گیری در مورد زمان مناسب برای زایمان است، کودک باید در زمان زایمان به طور کامل رشد کند زیرا اگر نوزاد خیلی زود به دنیا بیاید، ممکن است مشکلات جدی وجود داشته باشد، اما دوباره نمی توان نوزاد را در معرض اسید صفراوی انباشته شده رها کرد که می تواند منجر به مرده زایی شود.

خطر مرده زایی به میزان اسید صفراوی در بدن مادر بستگی دارد. اگر سطح اسید صفراوی بیش از 100 باشد که 10 برابر بیشتر از مقدار طبیعی است، خطر مرده زایی افزایش می یابد، اما در مواردی که سطح اسید زیاد نباشد، چنین خطری وجود ندارد. حتی در این صورت، کلستاز یک بیماری بسیار جدی است که نباید آن را سهل انگاری کرد. بنابراین، تشخیص زودهنگام می تواند کمک زیادی به جلوگیری از عوارض مرتبط با آن کند.

تجربه خارش در دوران بارداری جای نگرانی نیست زیرا ممکن است به دلایلی غیر از کلستاز باشد. اما اگر هر روز که می گذرد خارش شدید می شود و حتی پس از استفاده از کرم ها و لوسیون ها برطرف نمی شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بارداری

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

فهرست محتوا