لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

ترشحات واژن در دوران بارداری

ظهور ترشحات واژن در دوران بارداری می تواند تعجب آور باشد، به خصوص برای مادرانی که برای اولین بار به دنیا می آیند. اگرچه بارداری مملو از شادی و زیبایی است، اما می تواند موقعیت های جدید و حتی شرم آور نیز ایجاد کند. یکی از شرایطی که بسیاری از زنان باردار تجربه می کنند، ترشحات زیاد و مکرر واژن است.این افزایش قابل توجه می تواند برای برخی از زنان کاملاً نگران کننده باشد. برای آرامش خاطر، آنچه باید در مورد ترشحات واژن در دوران بارداری بدانید، آورده شده است.

ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: درد واژن در دوران بارداری

ترشحات واژن در دوران بارداری چیست؟

در دوران بارداری، شما سطوح بالاتری از پروژسترون و استروژن دارید. این تغییرات هورمونی منجر به ترشح بیشتر واژن به نام لکوره می شود که شامل ترشحات دهانه رحم و واژن می شود. بیشتر اوقات، زنان دارای ترشحات واژن بی بو یا با بوی بسیار ملایم هستند که شفاف تا سفید شیری است. برای چند روز در هر سیکل، قبل و در حین تخمک گذاری، کمی تغییر می کند و ممکن است شبیه سفیده یک تخم مرغ خام باشد. شما ممکن است ترشحات اولیه بارداری را تجربه کنید، که همان ترشحاتی است که در بیشتر دوره سیکل خود مشاهده می کنید.

ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری

افزایش ترشحات طبیعی واژن جای نگرانی نیست. اما اگر علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنید، معاینه با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به روشن کردن آنچه در حال وقوع است کمک کند.

ترشحات غیرطبیعی واژن در دوران بارداری

یک مشاوره ساده به شما اطلاع می دهد که آیا نیاز به درمان دارد یا خیر. برخی از ترشحات غیر طبیعی واژن ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • بوی بد بوی مخصوصاً بعد از مقاربت؛ این می تواند نشانه ای از واژینوز باکتریایی باشد
  • ناراحتی، درد یا سوزش با ادرار می تواند نشانه UTI باشد
  • مقدار زیادی مایع رقیق و شفاف که به نظر جریان ثابتی دارد. اگرچه بعید است، این احتمالاً می تواند مایع آمنیوتیک باشد
  • فرج شما ملتهب یا تحریک شده است یا خارش زیادی را تجربه می کنید. اینها می توانند نشانه های عفونت قارچی باشند
  • اگر احساس ناخوشی می‌کنید، متوجه گرفتگی عضلات یا هر نشانه دیگری که باعث می‌شود از سلامتی خود مطمئن نیستید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که عفونت واژن وجود ندارد.
  • اگر متوجه افزایش ترشحات خونی همراه با برخی علائم دیگر شدید، ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. این نیاز به پزشک و توجه فوری دارد، زیرا می تواند به معنای پارگی زودرس کیسه مایع اطراف نوزاد باشد.

ترشحات قهوه ای واژن در دوران بارداری

همانطور که بسیاری از زنان می ترسند، ترشحات قهوه ای ترشحات واژن است که با خون قدیمی رنگ آمیزی شده است. رنگ قهوه ای نشان می دهد که خون پیر است، زیرا با افزایش سن تیره تر می شود. به دلایل زیادی ممکن است مدتی طول بکشد تا خون از بدن شما خارج شود. معمولاً این به دلیل تحریک اتفاق می افتد. این ممکن است در نتیجه معاینه دهانه رحم یا بعد از رابطه جنسی باشد. در اوایل بارداری، اغلب به دلیل لانه گزینی است، زمانی که تخمک بارور شده به داخل پوشش غنی از خون رحم شما نفوذ می کند.

ترشحات زرد رنگ در دوران بارداری

ترشحات طبیعی بارداری سفید یا کرم رنگ است. ترشحات زرد رنگ می تواند نشانه عفونت باشد. به خصوص اگر بوی تند و ناخوشایندی را تجربه می کنید، با ارائه دهنده مراقبت خود مشورت کنید. ترشحات توده ای سفید یا مایل به سفید احتمالاً یک عفونت قارچی است که با خارش و احساس سوزش هنگام ادرار همراه است.

ترشحات سبز رنگ در دوران بارداری

ترشحات زرد مایل به سبز نشان دهنده یک عفونت مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا یا تریکومونیازیس است. بیماری های مقاربتی نه تنها در دوران بارداری بلکه گاهی پس از تولد نیز می تواند تأثیر جدی بر کودک شما بگذارد. اگر در دوران بارداری ترشحات سبز رنگ دارید، یا اگر مشکوک به بیماری مقاربتی هستید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات خاکستری در دوران بارداری

ترشحات خاکستری در دوران بارداری نشانه عفونت باکتریایی شایعی به نام واژینوز باکتریایی (BV) است. BV رشد بیش از حد باکتری در واژن است. همچنین ممکن است علائم دیگری مشابه عفونت های قارچی مانند خارش و سوزش هنگام ادرار وجود داشته باشد. آنتی بیوتیک ها برای درمان BV استفاده می شوند، بنابراین باید برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید پروبیوتیک‌هایی بخرید که مخصوصاً برای سلامت واژن طراحی شده‌اند، که می‌تواند به مشکلاتی مانند برفک و BV کمک کند.

آیا می توانم میزان ترشحات در دوران بارداری را کاهش دهم؟

بارداری همیشه پر زرق و برق نیست، اما به نظر می رسد هر جنبه ای کارکرد یا نقشی دارد. تغییرات هورمونی که باعث افزایش ترشحات در دوران بارداری می شود به دلایلی اتفاق می افتد. جریان اضافی ترشحات به دفع باکتری های مضر بالقوه کمک می کند. ممکن است ناخوشایند باشد اما به شما و کودکتان کمک می کند سالم و ایمن باشید.

نحوه مدیریت ترشحات طبیعی در دوران بارداری

افزایش ترشحات برای بارداری طبیعی است. بنابراین نمی توانید آن را کاهش دهید. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای مدیریت آن انجام دهید:

  • لباس زیر نخی گشاد بپوشید. این به راحتی بیشتر شما کمک می کند. لباس‌های تنگ و لباس‌های زیر نایلونی می‌توانند باعث ایجاد رطوبت شوند. اجازه دادن به جریان هوا می تواند به کاهش مشکلات برفک کمک کند
  • از صابون معطر، محصولات حمام معطر و دوش اجتناب کنید. آنها می توانند بر تعادل pH شما تأثیر بگذارند و خطر عفونت واژن را افزایش دهند
  • تا حد امکان ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارید. در صورت نیاز یک آستر نخی بپوشید و مطمئن شوید که همیشه از جلو به عقب پاک کنید. اگر از آستر شورت یکبار مصرف استفاده می کنید، مطمئن شوید که بدون عطر است.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن

ترشحات سفید در دوران بارداری در سه ماهه سوم

با رسیدن به مرحله بارداری، ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژن شوید. اگر شفاف، شیری و بدون بو باقی بماند، طبیعی است. با افزایش ترشحات، پوشیدن آستر شورت برای راحت نگه داشتن شما و نظارت بر تغییرات به شما کمک می کند. با نزدیک‌تر شدن به موعد زایمان، ممکن است متوجه شوید ترشحات بیشتر شبیه ژله‌ای است و ممکن است رنگ صورتی داشته باشد. این زمانی اتفاق می افتد که دهانه رحم شروع به نرم شدن و رسیدن می کند. پلاک مخاطی که در 9 ماه گذشته در دهانه رحم شما بوده است شروع به از بین رفتن می کند. اگر با فوران مایع مواجه شدید، برای مشاوره با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید زیرا ممکن است آب شما شکسته باشد.

خونریزی واژینال ترشحات بارداری

در دوران بارداری، هرگونه خونریزی واژینال، به ویژه خونریزی شدید، نیاز به توجه دارد. فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. مقداری خونریزی کاملا طبیعی است، مانند لکه بینی خفیف، پس از مقاربت، زیرا دهانه رحم در بارداری بسیار عروقی است. با این حال، هنوز نیاز به بررسی و تأیید دارد که همه چیز خوب است. در صورت افزایش جریان خون، فورا یک پد را روی آن قرار دهید و با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

فهرست محتوا