Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

غربالگری ها در دوران بارداری

تست‌ها و غربالگری‌ها در دوران بارداری جزء مهم‌ترین فعالیت‌های پزشکی در دوران بارداری هستند که به منظور پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مادری و جنینی انجام می‌شوند. این تست‌ها و غربالگری‌ها شامل چک‌آپ‌ها، آزمایش‌های خون، سونوگرافی، نوار قلب جنین، آزمون‌های DNA و… است. تست‌ها و غربالگری‌ها در دوران بارداری به دلیل اطمینان از سلامت مادر و جنین و همچنین تشخیص به موقع هرگونه مشکلات و بیماری‌ها در جنین و مادر بسیار اهمیت دارند. با این حال، باید توجه داشت که همه مشکلات جنینی و مادری با انجام تست‌ها تشخیص داده نمی‌شوند و رعایت ویزیت‌های منظم و مشاوره با پزشک متخصص نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تست ها و غربالگری ها در دوران بارداری

بنابراین، با شروع دوران بارداری توجه به سلامت خود و جنین خود و مراجعه به پزشک متخصص و رعایت همه الزامات ویزیت‌های منظم و انجام تست‌های مورد نیاز، می‌توانید به سلامت خود و جنین خود کمک کنید. چه بارداری شما به طور طبیعی در حال پیشرفت باشد یا در صورت وجود نگرانی، متخصص زنان و زایمان شما ممکن است برخی از آزمایشات زیر را توصیه کند.

بیشتر بدانید : مراقبت های بارداری

معاینه سونوگرافی برای غربالگری در دوران بارداری

این آزمایش ایمن و رایج با گرفتن سونوگرام (تصاویر ساخته شده از امواج صوتی) رشد جنین و سلامت اندام های داخلی او را کنترل می کند. این می تواند اطمینان حاصل کند که کودک شما به طور طبیعی رشد می کند و هر گونه ناهنجاری فیزیکی را بررسی می کند. همچنین اگر پزشک مشکوک باشد که کودک شما در وضعیت بریچ قرار دارد (به گونه ای که باسن یا پاهای او ابتدا از طریق کانال زایمان و قبل از سر کودک حرکت می کند) می توان از آن نزدیک به زمان زایمان استفاده کرد. به دلیل خطر گیر افتادن سر، زایمان بریچ در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده توصیه نمی شود، مگر در موارد بسیار نادر. حتی زمانی که یک مادر جدید کاملاً گشاد شده است، اگر مشخص شود که نوزاد بریچ است، آخرین توصیه ها این است که همیشه سزارین انجام شود.

اسکن شفافیت نوکال برای غربالگری در دوران بارداری

اسکن شفافیت نوکال یک سونوگرافی است که در هفته های 11 تا 12 برای بررسی علائم ناهنجاری های ژنتیکی مانند تریزومی 13، تریزومی 18 و تریزومی 21 (سندرم داون) انجام می شود. این آزمایش اغلب با دو آزمایش خون PAPP-A و بتا-HCG ترکیب می شود تا یک نمره خطر به نام آزمایش ترکیبی سه ماهه اول یا “تست سه گانه” ایجاد شود. در سه ماهه دوم، متخصص زنان و زایمان ممکن است سطح دیمری اینهیبین A (DIA) را بررسی کند و آن را با آزمایش سه گانه ترکیب کند تا یک “تست چهارگانه” ایجاد کند.

تست بدون استرس برای غربالگری در دوران بارداری

تست بدون استرس به صورت الکترونیکی ضربان قلب و حرکات جنین را کنترل می کند. در این آزمایش، یک کمربند در اطراف شکم شما قرار می گیرد. به این آزمایش “غیر استرسی” می گویند زیرا هیچ دارویی برای تحریک حرکت در جنین شما یا تحریک انقباضات رحم استفاده نمی شود.

تست استرس انقباضی برای غربالگری در دوران بارداری

تست استرس انقباض ابزار دیگری برای بررسی ضربان قلب جنین است، اما در این مورد در پاسخ به انقباضات خفیف رحم که تحریک می شوند (مثلاً با تزریق هورمون اکسی توسین) اندازه گیری می شود. با نظارت بر ضربان قلب کودک شما در طول انقباضات، پزشک شما ممکن است بتواند تشخیص دهد که نوزاد شما به انقباضات در حین زایمان چه واکنشی نشان خواهد داد. اگر کودک شما در طول این انقباضات پاسخ مطلوبی نمی دهد، ممکن است زایمان نوزاد شما (شاید با سزارین) قبل از موعد مقرر تعیین شود.

مشخصات بیوفیزیکی برای غربالگری در دوران بارداری

پروفایل بیوفیزیکی هم از تست بدون استرس و هم از سونوگرافی استفاده می کند. حرکت و تنفس جنین متولد نشده و همچنین حجم مایع آمنیوتیک را ارزیابی می کند. یک امتیاز جمعی به تعیین اینکه آیا نیاز به زایمان زودرس وجود دارد یا خیر کمک خواهد کرد.

تست های غربالگری در دوران بارداری

پزشک شما ممکن است آزمایش های غربالگری دیگری را توصیه کند. مثلا:

  • غربالگری گلوکز می تواند سطوح بالای قند خون را که می تواند نشانه دیابت بارداری باشد، بررسی کند. برای انجام این آزمایش که معمولاً بین هفته بیست و چهارم و بیست و هشتم بارداری انجام می شود، از شما خواسته می شود قبل از جمع آوری نمونه خون، محلول قند بنوشید. اگر سطح گلوکز در خون بالا باشد، باید آزمایشات تکمیلی انجام شود. با این کار مشخص می شود که آیا دیابت بارداری دارید که با افزایش احتمال عوارض بارداری همراه است یا خیر.

بیشتر بخوانید: بی اختیاری ادراری در بارداری

  • غربالگری استرپتوکوک گروه B (GBS)، که تعیین می کند آیا نوعی باکتری وجود دارد که می تواند باعث عفونت جدی (مانند مننژیت یا عفونت خون) در کودک شما شود یا خیر. این معمولا یک نمونه ادرار است. در حالی که باکتری های GBS رایج هستند و ممکن است در واژن یا رکتوم مادر یافت شوند – و در بزرگسالان سالم بی ضرر هستند – اگر در طول زایمان منتقل شوند، می توانند باعث بیماری شوند. اگر GBS در یک زن باردار تشخیص داده شد، آنتی بیوتیک ها باید به صورت داخل وریدی در طول فرآیند زایمان داده شوند. هنگامی که نوزاد متولد می شود، ممکن است برای مدت طولانی تری در مهد کودک بیمارستان تحت نظر باشد. تست غربالگری GBS معمولا بین هفته سی و پنجم تا سی و هفتم بارداری انجام می شود.
  • آزمایش HIV (یا ویروس نقص ایمنی انسانی) در حال حاضر معمولاً در زنان باردار، ترجیحاً در اوایل بارداری انجام می شود. اچ‌آی‌وی ویروسی است که باعث بیماری ایدز می‌شود و زمانی که یک زن باردار به این ویروس مبتلا می‌شود، می‌تواند در دوران بارداری، زایمان یا در دوران شیردهی به نوزادش منتقل شود. تشخیص و درمان به موقع می تواند خطر عفونت را در نوزاد کاهش دهد. دانستن وضعیت اچ آی وی زن باردار بسیار مهم است تا بتوان داروهای مناسب در دوران بارداری و زایمان تجویز کرد. نوزادان متولد شده از مادران HIV مثبت نیز پس از زایمان داروهای پیشگیرانه دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره بارداری

تست های دیگر برای غربالگری در دوران بارداری

بسته به سلامت جسمی و سابقه شخصی و خانوادگی، ممکن است آزمایش‌های دیگری توصیه شود. به‌عنوان مثال، به‌ویژه برای زنانی که سابقه خانوادگی مشکلات ژنتیکی دارند یا برای آن‌هایی که ۳۵ سال یا بیشتر دارند، ممکن است متخصص زنان و زایمان آزمایش‌هایی را توصیه کند که می‌توانند اختلالات ژنتیکی را تشخیص دهند. رایج ترین آزمایشات ژنتیکی آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای کوریونی است.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

فهرست محتوا