Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

با دلایل شکست آی وی اف(IVF) آشنا شوید

دلایل شکست آی وی اف می‌تواند متعدد باشد و عوامل مختلفی در آن دخیل باشند. گاهی ممکن است موفقیت صد در صدی در درمان ناباروری با IVF، اتفاق نیفتد. زیرا میزان موفقیت این روش درمانی در زنان جوان بیشتر است و با افزایش سن و برخی عوامل دیگر موفقیت در IVF کاهش پیدا می‌کند در این مقاله به بررسی دلایل و علل شکست در بارداری با روش لقاح مصنوعی می‌پردازیم.

دلایل-شکست-ای-وی-اف

علل شکست آی وی اف 

دلایل مختلفی می‌تواند موفقیت لقاح مصنوعی یا همان آی وی اف را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی مانند: کیفیت پایین تخمک، کیفیت پایین اسپرم، سن بالای مادر، رژیم نامناسب، عدم  تحریک مناسب تخمدان، نامناسب بودن روند کشت و آماده سازی جنین در آزمایشگاه و مشکلات ژنتیکی جنین‌ها در پایین بودن کیفیت جنین‌ها موثر هستند. در ادامه مهمترین عللی که می‌تواند منجر به شکست آی وی اف شوند را تشریح خواهیم کرد:

01:21
truncate dir-rtl

کیفیت تخمک

کیفیت پایین تخمک

برخی زنان ممکن است ذخیره تخمک پایینی داشته باشد در نتیجه فولیکول‌ها به رشد و تکامل نرسند. یا به دلیل برخی مشکلات امکان برداشت تخمک‌ها با کیفیت وجود نداشته باشد. به طور مثال: چسبندگی در لوله‌های فالوپ امکان دسترسی و برداشت تخمک را محدود می‌کند یا کیست‌های بزرگ اندومتریوز مانع برداشت تخمک می‌شود.

بیشتر بخوانید: هزینه آی وی اف چقدر است؟

کیفیت جنین‌ها

یکی از مهمترین دلایل شکست در IVF کیفیت پایین جنین است. اگر کیفیت جنین‌ها پایین باشد پس از انتقال به رحم، لانه گزینی به درستی انجام نمی‌شود. زمانی که جنین پارامترهای لازم برای رشد در رحم را نداشته باشد جنین رشد نکرده و بارداری رخ نمی‌دهد! همیشه دلیل عدم موفقیت لانه گزینی جنین، اختلالات رحمی نیست. گاهی کیفیت پایین جنین نیز در این امر موثر است.

ضعف در رحم (اندومتر یا پوشش رحمی نازک)

گاهی علی رغم کیفیت خوب جنین، رحم دچار ضعف بوده و نمی‌تواند پذیرای جنین باشد. مثلا پوشش رحمی نازک، فیبروم رحم و چسبندگی‌های داخل رحم و همچنین ابتلا به عفونت های رحمی؛ موجب شکست در IVF می‌شوند.

مشکلات انتقال جنین

انتقال صحیح جنین به رحم و لانه گزینی مناسب آن بسیار اهمیت دارد. آسیب به دیواره رحم در زمان انتقال جنین به علت استفاده از کاتترهای نامناسب، یکی از علل عدم موفقیت در آی وی اف است. لازم به ذکر است انتقال جنین اگر توسط پزشک متخصص نازایی ماهر و باتجربه انجام شود امکان بروز این مشکل نادر است.

کیفیت اسپرم

کیفیت اسپرم‌ها نقش اساسی در باروری تخمک دارند، بنابراین تحرک، تعداد و سلامت اسپرم از اهمیت بالایی برخوردار است.  لازم به ذکر است هرگونه مشکل در تعداد یا کیفیت اسپرم در آزمایش‌های پیش از آی وی اف قابل تشخیص است.

و در صورت وجود هرگونه مشکل در کیفیت اسپرم استفاده از روش‌های ICSI و یا اسپرم اهدایی برای درمان ناباروری می تواند کمک کننده باشد.

سن بالا

با بالا رفتن سن خانم‌ها، احتمال موفقیت در ivf کاهش پیدا می‌کند. زیرا سن نقش موثری در کیفیت تخمک ها دارد.

02:23
truncate dir-rtl

تاثیر تغذیه بر آی وی اف

سبک زندگی

سبک زندگی ناسالم یکی از دلایل عدم موفقیت در درمان ناباروری با آی وی اف (IVF) است. برای مثال استعمال سیگار و دخانیات می‌تواند موجب شکست در آی وی اف شوند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم و وزن مناسب می‌تواند در موفقیت بارداری با ivf  موثر باشد.

ناهنجاری‌های کروموزومی

ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک و جنین موجب شکست در آی وی اف (IVF) می‌شود. زیرا اختلالات کروموزومی از عوامل تاثیر گذار در کاهش کیفیت تخمک است. 

مشکلات خونی

احتمال سقط جنین و عدم موفقیت آی وی اف بر اثر مشکلات خونی مانند: لخته شدن و غلظت خون وجود دارد. با برخی اقدامات درمانی می توان موجب کاهش خطر سقط جنین بعد از آی وی اف IVF شد.

عفونت‌ها

عفونت در بدن از عوامل اثرگذار در شکست درمان ناباروری با آی وی اف است.

بیشتر بخوانید: چگونه یک آی وی اف موفق داشته باشیم؟

پیشگیری از شکست آی وی اف (IVF) 

طی سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های متعددی و موثری برای سنجش کیفیت جنین مورد استفاده قرار می‌گیرند که میزان شکست‌ها و عدم موفقیت آی وی اف را (IVF) را کاهش می‌‌دهند. گاهی برای داشتن یک آی وی اف (ivf) موفق و امکان بارداری باید دو یا سه بار این فرایند، تکرار شود. برخی آزمایشات و اقداماتی برای تشخیص علل آی وی اف ناموفق وجود دارند که این اقدامات شامل موارد زیر است:

✅ تشخیص به موقع و درمان عفونت مکرر رحم

✅ رفع  مشکلات انسداد یا چسبندگی لوله‌ها

✅ حذف ضایعات دهانه رحم با انجام لاپاراسکوپی 

✅ جراحی هیستروسکوپی برای حل مشکلات رحمی

✅ انجام سونوگرافی‌های مکرر و به موقع از رحم و عروق آن

✅ آزمایش تحرک اسپرم

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر آی وی اف در تهران کیست؟

01:19
truncate dir-rtl

چطور آی وی اف موفق میشه؟

نتیجه گیری

شکست در آی وی اف می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد اما با پیشبرد سبک زندگی مناسب و مصرف به موقع داروهای تجویز شده و همچنین مراجعه به پزشک متخصص و با تجربه می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد همچنین با ارزیابی و تشخیص علل شکست در آی وی اف IVF می توان اقدامات و درمان‌های موثر را انجام داد و از بروز شکست‌های متعدد در این روش درمانی  جلوگیری کرد. 

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هفده =

فهرست محتوا