لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

هزینه آی وی اف چقدر است؟

متاسفانه سبک زندگی نامناسب، عوامل وراثتی و محیطی، دست در دست هم داده‌اند تا ناباروری را به یکی از بیماری‌ها و مشکلات رایج دهه‌های اخیر تبدیل کنند؛ از این رو شناخت عوامل موثر در هزینه آی وی اف حائز اهمیت است‌. امروز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین دچار ناباروری هستند و در بسیاری موارد درمانی به جز ivf  و IUI  برای ایشان وجود ندارد.

درمان ناباروری با آی وی اف روشی پیشرفته برای لقاح آزمایشگاهی درمان ناباروری در خانم‌ها است که احتمال موفقیت و بارداری در پی آن بالاتر از سایر روش‌ها چون IUI  است. از این رو این روش معمولا هزینه بیشتری نیز دارد.

علت انجام آی وی اف

زندگی صنعتی، مواد نگهدارنده غذاهای مختلف، مواجهه با مواد شیمیایی خانگی چون اسپری‌ها، انواع حشره‌کش و پاک‌کننده‌ها، مواد تراریخته ژنتیکی (اصلاح شده با مهندسی ژنتیک)، فلزات سنگین هوا و خاک و…، همه عواملی موثر بر افزایش احتمال ناباروری هستند. همچنین فاکتورهای ژنتیکی و سابقه وراثتی می‌توانند باعث ناباروری شوند.

 به طور کلی اگر یک زوج با بیش از یک سال نزدیکی بدون جلوگیری نتوانند باردار شوند، بدان معنی است که احتمالا نابارور هستند و باید در اسرع وقت به بهترین متخصص ناباروری مراجعه کنند. البته زمان مراجعه ایده‌آل به پزشک زنان و زایمان و بکارگیری روش پر هزینه آی وی اف  برای سنین مختلف بانوان متفاوت است.

در مورد زوجینی که سن بانو بیش از ۳۵ سال است، پس از ۶ ماه نزدیکی بدون جلوگیری لازم است مراجعه به پزشک انجام شود؛ اما در مورد بانوان کمتر از ۳۵ سال، مراجعه پس از یک سال نزدیکی بدون بارداری الزامی است.

چرا هزینه آی وی اف زیاد است؟

با توجه به بیشتر شدن آمار ناباروری در کشور، دغدغه بسیاری زوجین در مورد هزینه ivf  و روش‌های درمانی پیشرفته موجود برای ناباروری است. اگر به دنبال بهترین روش‌های درمان ناباروری هستید، خوب است بدانید که هیچ روشی در حال حاضر پر بازده‌تر و موفقیت آمیزتر از ivf یا لقاح آزمایشگاهی نبوده است.

طبق آمار رسمی موجود در حالی که موفقیت بارداری در زنان زیر ۳۵ سال به روش پر هزینه آی وی اف حدود ۴۶ درصد بوده، درمان ناباروری در همین شرایط با روش درمان ناباروری با آی یو آی کمتر از ۱۵ درصد موفقیت آمیز بوده است. در واقع هزینه ivf  تمام هزینه‌های مراجعات به بهترین متخصص زنان و زایمان، آزمايشات، داروها و اقدامات لازم را در بر می‌گیرد.

در مورد موفقیت آمیز بودن اقدام درمانی شما خیلی مهم است که به چه پزشکی با چه میزان تخصص و تجربه مراجعه می‌کنید و قصد چقدر هزینه برای این بخش از درمان را دارید.

هزینه IVF  به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر می‌خواهید بدانید هزینه ivf  چقدر است؟ باید این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه آی وی اف برای هر فرد با توجه به مشکل ناباروری و شرایط خاص متفاوت است. از این رو نمی‌توان هزینه دقیق و واحدی برای آن تعیین کرد. اما اگر می‌خواهید تخمین حدودی از هزینه داشته باشید، شناخت عوامل موثر در قیمت راهنمایی‌تان می‌کند.

جنین‌های فریز شده در روش لقاح آزمایشگاهی، پزشک متخصص و تعداد مراجعات به ایشان، داروهای تجویز شده و آزمایشات لازم همه از پایه ثابت‌های هزینه ivf هستند. البته توجه داشته باشید که در هر روش آی وی اف یا آی یو آی  موفقیت و بارداری الزاما پس از یک بار طی کردن پروسه حاصل نمی‌شود و گاها لازم است سه یا حتی چهار بار پروسه درمان را طی کنید که طبیعتا در این شرايط هزینه آی‌وی‌اف  چند برابر می‌شود.

در حال حاضر و طبق شرایط اقتصادی موجود در سال 1402، هزینه آی وی اف در یک کلینیک خوب چیزی حدود ۱۸ میلیون و هزینه درمان IUI  بین ۱.۵ تا ۲ میلیون است‌. این اختلاف هزینه شدید بابت روش درمان و نرخ موفقیت آن است که صد البته IVF  روش کارآمدتری است. از سوی دیگر نکته‌ای که در مورد هزینه ivf وجود دارد، این است که هزینه‌های اتاق عمل و جراحی ivf  معمولا تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند و تنها ۷۰ درصد از داروهای لازم پروسه درمان می‌توانند تحت پوشش بیمه باشند.

جالب است بدانید که برخی کلینیک‌ها تخفیفات ویژه‌ای برای بانوان مراجعه کننده زیر ۴۲ سال در نظر می‌گیرند که در هزینه ivf  به زوجین کمک خواهد کرد.

چرا هزینه ivf ارزشش را دارد؟

ناباروری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اما تکنولوژی که در مورد بیشتر مشکلات ناباروری تاثیرگذار و موفقیت آمیز بوده، تنها و تنها ivf  است. (اگرچه IUI  نیز روش درمان موثری برای ناباروری است، اما نرخ موفقیت آن هرگز قابل قیاس با آی‌وی‌اف نمی‌باشد.)

دلیل ناباروری می‌تواند مشکل زن، مرد یا ترکیبی از مشکل این دو باشد. حال در پاسخ اینکه چرا هزینه آی وی اف  برای درمان ناباروری ارزشش را دارد؟ باید بگوییم که این روش که به لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی نیز شناخته می‌شود، یک روش قدیمی، ثابت شده و کارآمد است. به طوری که خصوصا با چند دوره درمان احتمال موفقیت و بارداری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین داروهای تجویز شده در این روش احتمال سرطان تخمدان را بالا نمی‌برند و پانکچر هیچ آسیبی به تخمدان نمی‌رساند که این مزیت بسیار مهمی برای روش درمانی ناباروری محسوب می‌شود.

هزینه آی وی اف

زوجینی که به دلیل اندومتریوز (Endometriosis)، فیبروئید رحم، اسپرم‌های کم یا با شکل غیرطبیعی، تخمدان ضعیف، اختلالات لوله فالوپ، اختلالات ژنتیکی چون یائسگی زودرس در خانواده، تخمدان مبتلا به سندروم پلی کیستیک، سقط‌های پی در پی و نازایی ثانویه و..‌ دچار ناباروری هستند، می‌توانند از شیوه درمانی پیشرفته و موثر ivf  کمک بگیرند و با هزینه‌ای معقول نسبت به موفقیت آمیز بودن روش، احتمال بارداری را افزایش دهند.

هزینه آی وی اف در سال 1402

در مورد هزینه آی وی اف باید بدانید که این روش روشی موفق‌تر و البته پر هزینه‌تر از روش‌های درمان ناباروری دیگر است. همچنین هزینه ivf  به عوامل متعددی از جمله تعداد مراجعات، آزمایشات و داروهای لازم بستگی دارد و معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. همین عوامل هستند که سبب می‌شوند هزینه آی وی اف کابوسی برای زوجین نابارور باشد.

 سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این نوشته و اطلاعات راجع به عوامل موثر در هزینه آی وی اف برای تصمیم بهتر راهنماییتان کرده باشد. طبق آمار، روش آی‌وی‌اف بیشترین نرخ موفقیت در درمان ناباروری در چند سال اخیر را داشته است. برای گرفتن بهترین نتیجه از پروسه درمان باید مراقبت‌های لازم پروسه درمان به خوبی رعایت شده و پزشک مجرب و ماهری برای پیش بردن این روند انتخاب شود.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =

فهرست محتوا