لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

آشنایی با عوارض جراحی لابیاپلاستی

جراحی زیبایی نادرست همیشه ناراحت کننده است، اما عوارض جراحی لابیاپلاستی به نظر می رسد می‌تواند وحشتناک باشد. همه جراحی ها ممکن است با عوارضی روبرو شوند و عوارض جراحی لابیاپلاستی نیز برای این جراحی حساس وجود دارد. اگر با این جراحی آشنا نیستید، باید بدانید که لابیاپلاستی یک روش جراحی است که برای کاهش اندازه لابیا مینور، لب‌های کوچکتر داخلی واژن طراحی شده است، بنابراین لب‌های بیرونی بزرگ ‌تر آویزان نمی‌شوند. یکی از اهداف اصلی لابیاپلاستی این است که لابیا مینور در حالت ایستاده دیده نشود. این جراحی رایج ترین عمل زیبایی برای دستگاه تناسلی زنان است.

عوارض و خطرات جراحی لابیاپلاستی

دلایل انجام جراحی لابیاپلاستی

اگرچه گاهی اوقات صرفاً به دلایل زیبایی انجام می شود، اما لابیاپلاستی می تواند به کاهش ناراحتی یا تحریک ناشی از بزرگی لب های کوچک کمک کند. داشتن لابیاهای بزرگ میتواند روابط خانم ها را محدود کند، صمیمیت جنسی را مهار کند و می تواند احساس تنفر از خود ایجاد کند که بر عزت نفس تأثیر می گذارد و باعث افسردگی می شود. زمانی که لابیاپلاستی به درستی انجام شود، میزان رضایت بالا و میزان عوارض پایینی دارد. متأسفانه، لابیاپلاستی همیشه به درستی انجام نمی شود و هنگامی که اشتباه پیش برود، می تواند باعث عوارض جراحی لابیاپلاستی بشود، بهداشت را دشوار کند، و اغلب باعث می شود زنان احساس ناقص شدن و خودآگاهی کنند.

انواع عوارض جراحی لابیاپلاستی

معمولا عوارضی و خطراتی که میتواند در لابیاپلاستی رخ بدهد شامل:

  • یکی از عوارض جراحی لابیاپلاستی برداشتن مقدار زیاد یا خیلی کم بافت است. معمولاً مقدار زیادی از لابیاها برداشته می شود و هیچ یا خیلی کم از کلاهک کلیتورال برداشته نمی شود، چین پوستی که کلیتوریس را احاطه کرده و از این بافت حساس نعوظ در برابر اصطکاک محافظت می کند. اکثر زنانی که دارای بافت لبی اضافی هستند، دارای چین‌های اضافی در هود کلیتورال نیز هستند، که می‌تواند و اغلب باید هم‌زمان با انجام لابیاپلاستی کاهش یابد.
  • اسکار مربوط به بخیه ناشی از استفاده از تکنیک ویا مواد نادرست بخیه است. جراحان از یک نخ بخیه ای استفاده می‌کنند که برای بستن برش، پس از برداشتن بافت اضافی است . این نوع بخیه نه تنها باعث ایجاد یک سری سوراخ‌ها در لابیا می‌شود، بلکه ماده‌ای که برای بخیه زدن این ناحیه اغلب استفاده می‌شود نوعی است که باعث التهاب می‌شود. پزشکان اغلب از بخیه‌ای استفاده می‌کنند که بارها و بارها می‌چرخد تا خونریزی را متوقف کند، اما کانال‌هایی ایجاد می‌کند که متورم می‌شوند و برآمدگی‌ها و اسکار ایجاد می‌کنند.
  • سوزش و تورم لابیاها بعد از عمل یکی از عادی ترین عوارض جراحی لابیاپلاستی است. در این جراحی زنانه بخشهایی از بافت حساس واژن بریده و دوخته می شوند که طبیعی است به مدت یک تا دو هفته در این ناحیه دچار سوزش و تورم شوید. می توانید این عارضه را با مصرف داروی مسکن، کرمهای ترمیمی یا کمپرس یخ برطرف کنید.
  • التهاب و خارش در محل برش لابیاها نشانه بهبودی و ترمیم لابیا است که میتواند یکی از عوارض جراحی لابیاپلاستی باشد. البته میتوان با مصرف کرمهای ترمیمی بعد از این جراحی، استفاده از داروهای مسکن تجویز شده و کمپرس سرد التهاب و خارش واژن را تا حد زیادی کاهش داد.

چگونه از عوارض جراحی لابیاپلاستی جلوگیری کنیم؟

  • یک جراح مجرب را جستجو کنید

انجام هر یک از روش های لابیاپلاستی به خوبی نیاز به آموزش و تجربه دارد. هیچ چیز مهمتر از انتخاب یک جراح با تجربه در انجام این روش نیست زیرا یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از عوارض جراحی لابیاپلاستی است. علاوه بر پرسیدن در مورد تجربه و مهارت پزشک متخصص، چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا شما گزینه مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر.

  • آناتومی خود را بشناسید

اگر قصد انجام لابیاپلاستی را دارید، با لابیای خود غریبه نیستید. اما نکته اینجاست که جراحی موفقیت آمیز اغلب فقط مربوط به لب های کوچک نیست. بخش های تشریحی دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به کلاه کلیتورال (یا پرپوس) اشاره کرد که کلیتوریس را در خود جای می‌دهد و فرنولوم، برآمدگی از بافت که کلیتوریس را به لب‌های داخلی بالایی متصل می‌کند. بسیاری از جراحان این بافت حمایتی را در حین کوتاه کردن لابیا برش می‌دهند. این باعث می‌شود که کلیتوریس بالا بیاید و ناگهان احساس را از دست بدهید. تمام این آناتومی باید در هنگام جراحی مورد برسی قرار بگیرد. هرچه در مورد آناتومی خود آگاهی بیشتری داشته باشید و توانایی بیشتری برای بحث در مورد نکات ظریف آن داشته باشید، بهتر است. اگر لابیای بلندی دارید، احتمالاً بافت هود اضافی دارید، یا چیزی که به آن تکثیر لابیا می‌گویند، و به احتمال زیاد نیاز به کاهش کلاهک کلیتورال دارید.

  • درباره روش های جراحی لابیاپلاستی آگاه باشید

حدود ده‌ها تکنیک برای انجام لابیاپلاستی وجود دارد، اما اکثر آنها نسخه‌هایی از دو روش اصلی هستند: تریم (معروف به منحنی، خطی یا لبه) و ( W-plasty) و لابیاپلاستی با لیزر . نکته اصلی هر دو تکنیک این است که باید به درستی انجام شوند.

  • در روش ترمیم همانطور که از نام آن پیداست، لابیاپلاستی اصلاحی شامل کوتاه‌ تر کردن لابیا کوچک اضافی در تمام طول است. روش ترمیم بافت حاشیه تیره تر و ضخیم تر را که بسیاری از زنان از آن بیزارند، به طور کامل حذف می کند، در حالی که تکنیک گوه تنها قسمت مرکزی و تاریک ترین قسمت را از بین می برد. با استفاده از این روش یک بافت از قسمت مرکزی و حجیم تر لابیا مینور برداشته می شود. سپس بافت باقیمانده دوباره به هم متصل می‌شود که تمام طول بافت را محکم ‌تر می‌کشد. تریم تکنیک ساده‌تری برای تسلط است و بازیابی آن آسان‌تر است.
  • در روش ( W-plasty) در سمت بالا، لبه طبیعی لابیا را حفظ می کند و نتیجه طبیعی تری را ارائه می دهد. این روش از نظر فنی چالش برانگیزتر است، میزان عوارض بیشتری نسبت به روش تریم دارند و بهبودی تا حدودی طولانی تری دارد.
  • اصلاح لابیای داخلی با استفاده از لیزر یکی دیگر از روش های لابیاپلاستی میباشد که تحت بی حسی موضعی و با نتایج زیبایی و عملکردی عالی انجام می شود. پوست اضافی از لابیای داخلی با استفاده از لیزر برای برش و انعقاد برداشته می شود. در حالی که جوانسازی واژن با لیزر غیر جراحی و غیر تهاجمی است، بیماران می توانند 1 تا 3 روز استراحت داشته باشند و پس از آن می توانند به فعالیت های عادی خود بازگردند.

هر تکنیکی مزایا و معایب خود را دارد و بحث های زیادی در مورد اینکه کدام تکنیک بهترین است وجود دارد. برخی از جراحان به طور انحصاری یک یا همزمان چند روش را انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر بسته به آناتومی زن روشی را که مناسب است برای جراحی مورد استفاده قرار میدهد.

دستگاه تناسلی زنان دارای بافت لب است، این چین های پوستی از دهانه واژن و همچنین مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را به خارج از بدن می برد، محافظت می کند. حذف کامل آن می تواند منجر به مشکلاتی در مسیر شود. این روش منجر به باز شدن ناکافی واژن می‌شود، به این معنی که باکتری‌ها و مایعات می‌توانند آزادانه وارد واژن شده و از آن خارج شوند، و بیمار را برای مشکلات احتمالی عفونت‌های قارچی، عفونت‌های ادراری، مشکل در روان‌کاری و زخم‌های دردناک آماده می‌کند. هدف باید به حداقل رساندن، نه برداشتن کامل، لابیا مینور باشد تا بافت کمتر بیرون بزند. در مورد قطع عضو، اکثر متخصصان توصیه می کنند که از روش به اصطلاح باربی جلوگیری شود، یعنی زمانی که لابیاهای کوچک به طور کامل از طریق روش ترمیم برداشته می شوند. زنانی هستند که لابیای بزرگی دارند که به طور مزمن تحریک می شوند، که اگر بیش از حد بافت برداشته شود، می تواند عصب را در معرض دید قرار دهد و درد مزمن ایجاد کند، این روش زمانی که توسط یک جراح آموزش ندیده یا مبتدی انجام شود، بسیار خطرناک است .

نحوه تشخیص بهترین متخصص لابیاپلاستی

به دنبال بهترین جراح متخصص برای انجام جراحی لابیاپلاستی باشید. به وب سایت آنها بروید و ببینید آیا آنها صفحه خاصی در مورد لابیاپلاستی دارند یا خیر. بر اساس آناتومی خود با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکی که مایل است برای بیماران خود از همه چیز شرح دهد برجسته خواهد شد. در طول بازدید، سوالات زیادی بپرسید:

  • چند عمل لابیاپلاستی انجام داده اید؟
  • چقدر عوارض جراحی لابیاپلاستی داشته اید و چگونه آنها را برطرف کرده اید؟
  • اگر این اتفاق برای من بیفتد چه اتفاقی می افتد؟ آیا در دسترس هستید؟

هزینه جراحی لابیاپلاستی

نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که ممکن است جراحی که شما انتخاب کرده اید  تجربه کافی را نداشته باشد و پیشنهاد می‌کند که این جراحی را از طریق بیمه انجام بدهند، که هزینه ها  را برای شما کاهش می‌دهد اما واقعیت این است که از آنجایی که ارائه دهندگان بیمه، جراحی ترمیمی را به عنوان روشی برای اصلاح ساختارهای غیرطبیعی تعریف می کنند و اکثر اشکال، اندازه ها و رنگ های لابیا طبیعی در نظر گرفته می شوند. این روش معمولاً به عنوان زیبایی طبقه بندی می شود و از نظر پزشکی ضروری نیست، به این معنی که تحت پوشش بیمه نیست. هزینه عمل لابیاپلاستی تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرد و معمولاً بیمه نمی‌شود. شما باید به سراغ جراح متخصصی بروید که لابیاپلاستی های زیادی انجام می دهد.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 19 =

فهرست محتوا