لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

مراقبت های بعد از عمل هیستروسکوپی

مراقبت های بعد از عمل هیستروسکوپی در واقع شامل یک سری تدابیر است که پس از انجام عمل جراحی هیستروسکوپی به منظور بهبود سریعتر و کاهش عوارض ممکن است در نظر گرفته شود. هیستروسکوپی یک روش جراحی است که با استفاده از دستگاهی به نام هیستروسکوپ، به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات رحمی، سرطان رحم یا دهانه رحم یا سایر مشکلات استفاده می شود. روش هیستروسکوپی دو عملکرد دارد که امکان مشاهده داخل رحم را فراهم می کند و می تواند برای سایر روش های درمانی مانند برداشتن چسبندگی رحم یا قرار دادن دستگاه های داخل رحمی (IUD) کمک کند.

مراقبت های لازم بعد از عمل هیستروسکوپی

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از عمل هیسترکتومی

مراقبت های لازم بعد از عمل هیستروسکوپی

بعد از عمل هیستروسکوپی، مراقبت های زیر می‌توانند انجام شوند:

1. استراحت: پس از عمل، استراحت ضروری است. پزشک ممکن است توصیه کند تا چند روزی در خانه استراحت کنید و از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

2. دارو ضد درد: ممکن است بعد از عمل دچار درد یا مقداری عدم راحتی شوید. پزشک شما ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند، بنابراین حتماً دستورات مربوط به مصرف داروها را رعایت کنید.

3. مراقبت از بخش تهویه: در صورتی که هیستروسکوپی جراحی باشد، ممکن است پزشک توصیه کند تا در خانه تهویه مناسب داشته باشید.

4. رژیم غذایی: پزشک شما ممکن است رژیم غذایی خاصی را پیشنهاد کند. در صورتی که توصیه‌های خاصی وجود دارد، حتماً از پزشک خود در این زمینه سؤال کنید.

5. پیشگیری از عفونت: برای پیشگیری از عفونت، مهم است به تمام دستورات بهداشتی پس از جراحی پایبند باشید. از قبیل شستشوی مناسب دست‌ها، نگهداری منطقه عمل بصورت تمیز و خشک و استفاده از داروهای ضد عفونی (اگر تجویز شده است).

6. پیگیری: بعد از عمل، ممکن است نیاز به پیگیری داشته باشید. برنامه‌ی ملاقات با پزشک خود را رعایت کنید و هرگونه سوال یا نگرانی را با وی در مراحل بعدی به او اطلاع دهید.

نکات مهم در مراقبت بعد از عمل هیستروسکوپی

  • از انجام هرگونه فعالیت و ورزش های سنگین به مدت حداقل 48 ساعت پس از عمل خودداری کنید.
  • داروهایی که پزشک متخصص برای تان تجویز کرده است را به موقع مصرف نمایید.
  • طی مدت زمانی که پزشک برای تان تعیین کرده است از رانندگی نمودن و نوشیدن الکل بپرهیزید.
  • به مدت 1 هفته و تا زمانی که خونریزی تان به طور کامل قطع نشده است از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

بیشتر بدانید: عمل هیستروکتومی

دوره نقاهت بعد از عمل هیستروسکوپی

در این فرآیند ممکن است پزشک بیمار را بیهوش کند یا تنها از داروهای بی حسی بهره ببرد. اگر روند درمان ، با داروهای بی حسی انجام شود ، متقاضی می تواند پس از یک الی دو ساعت به منزل بازگردد. اما اگر پروسه تحت داروهای بیهوشی انجام گیرد ، بهتر است تا پایان از بین رفتن آثار بیهوشی در کلینیک یا بیمارستان بماند.

بعد از انجام این پروسه ، ممنوعیت خاصی برای خوردن و نوشیدن وجود ندارد. بنابراین می توان گفت متقاضی پس از یک الی دو روز استراحت و با رعایت مراقبت های لازم ، به زندگی عادی خود بازگردد. همچنین، حتماً با پزشک خود درباره مراقبت‌های خاص پس از هیستروسکوپی صحبت کنید تا بتوانید به درستی از فرآیند بهبودی خود پیروی کنید.

زمان نقاهت بعد از هیستروسکوپی چقدر است؟

هیستروسکوپی یک روش سریع است. درد بسیار کم است زیرا هیچ برشی ایجاد نمی شود و احتمال زخم در طول عمل حداقل است. اکثر بیماران برای کاهش ناراحتی خفیف به داروهای بعد از عمل نیاز دارند. بیمار نباید به مدت دو هفته چیزی از جمله تامپون را وارد واژن کند. همچنین ممکن است بیمار پس از هیستروسکوپی به دلیل مقداری خونریزی و درد در ناحیه رحم، نیاز به مرخصی از کار داشته باشد. این علامت فقط حدود 2-5 روز ادامه دارد.

دقیقاً پس از جراحی هیستروسکوپی چه انتظاری باید داشت؟

برخی از افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند، بلافاصله بعد از عمل به سختی می‌خوابند. این به این دلیل است که آنها هنوز هم کمی درد، ناراحتی و درد در ناحیه لگن خود احساس می کنند. در صورت استفاده از لوله تنفسی در حین بیهوشی عمومی، ممکن است کمی خراشیدگی گلو وجود داشته باشد و همچنین احتمال خونریزی واژینال به میزان کم وجود دارد . اگر بعد از جراحی به سختی میخوابید، بهتر است از داروهای تجویزی استفاده کنید یا از پزشک خود بخواهید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفت =

فهرست محتوا