لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

تغذیه مناسب بعد از انتقال جنین ivf

تغذیه بعد از انتقال جنین برای زوج هایی که از طریق IVF برای بچه دار شدن اقدام می کنند، بسیار مهم است. غذاهایی که می خورید یک پایه تغذیه ای ایجاد می کنند که بر اساس آن تمام عملکردهای بدن شما ساخته می شود. رژیم غذایی شما در تولید هورمون، تولید مایع منی، تعداد تخمک، کیفیت تخمک، کیفیت پوشش داخلی رحم و تعداد زیادی از فرآیندهای مرتبط با باروری نقش دارد. بنابراین، به این دلیل است که رژیم غذایی شما از همان ابتدا نقش نسبتاً مهمی در موفقیت درمان IVF شما ایفا می کند.

تغذیه مناسب بعد از انتقال جنین

بیشتر بدانید: هزینه آی وی اف

تغذیه واقعاً پایه ای برای باروری و بارداری سالم است. غذایی که می خورید می تواند تأثیر مستقیمی بر رشد تخمک و اسپرم و همچنین سلامت آینده کودک شما داشته باشد. بنابراین زمانی که در تلاش برای باردار شدن از طریق IVF هستید، تمرکز روی آن مهم و مفید است. تخمک و اسپرم از غذایی که می خورید به دست می آید. بالغ شدن تخمک آماده برای تخمک گذاری و تولید اسپرم حدود سه ماه طول می کشد. در این مدت، تخمک و اسپرم در معرض هر چیزی که در جریان خون شما در گردش است قرار می گیرد. این شامل ویتامین ها، مواد معدنی و هر گونه مواد شیمیایی است که با آنها در تماس باشید. این ممکن است از طریق پوست شما، از طریق غذایی که می خورید یا هوایی که تنفس می کنید باشد. حتی اگر سه ماه برای آماده سازی فرصت ندارید، هنوز استراتژی های زیادی برای بهبود محیط در رحم و وضعیت تغذیه مادر وجود دارد.

بهترین رژیم غذایی برای بعد از انتقال جنین چیست؟

نیازهای مواد مغذی بسیار فردی است و عمدتاً به ژنتیک و سبک زندگی ما بستگی دارد. با این حال، چند اصل اساسی برای رژیم باروری وجود دارد که بر اساس غذاهای غنی از مواد مغذی است. زنان و مردان باید روی خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات رنگارنگ تمرکز کنند. این ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز برای سلامتی مطلوب را فراهم می کند. مهمتر از همه، آنها همچنین آنتی اکسیدانی را فراهم می کنند که به محافظت از تخمک و اسپرم در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. توصیه می کنم هر روز هفت تا ده قسمت میوه و سبزیجات بخورید. مطمئن شوید که تمام رنگ های رنگین کمان را می خورید، در حالت ایده آل با تمرکز ویژه بر انواع سبز تیره و نارنجی.

فیبر همراه با چربی های سالم از تعادل هورمونی طبیعی و غشای سلولی سالم پشتیبانی می کند. منابع خوب چربی های سالم عبارتند از آووکادو، روغن زیتون، آجیل، دانه ها و ماهی های چرب. مهم است که این چربی های سالم را بیش از حد گرم نکنید، زیرا ممکن است خواص آنها را تغییر داده و به طور بالقوه مضر شوند. چربی هایی که باید از آن اجتناب کنید، چربی های گیاهی مانند روغن بادام زمینی، آفتابگردان و ذرت هستند.

اکثریت زنان در حین تلاش برای باردار شدن، پروتئین کافی برای تامین نیازهای خود ندارند. پروتئینی که ما می خوریم بلوک های ساختمانی اولیه (اسیدهای آمینه) را برای بدن خودمان و نوزاد فراهم می کند. منابع خوب پروتئین عبارتند از گوشت، تخم مرغ، حبوبات، آجیل و دانه ها. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین به 60 گرم در روز نتایج را در طول محرک IVF بهبود می بخشد. 60 گرم پروتئین معادل دو سینه مرغ است.

مواد مغذی مناسب بعد از انتقال جنین

مواد مغذی زیادی وجود دارد که برای بعد از انتقال جنین بسیار مفید هستن شامل:

  • فولات (B9)

برای زنان، مهم است که ذخایر فولات را به مدت حداقل 12 هفته قبل از اقدام برای باردار شدن در نظر بگیرند. باید شکل طبیعی فولات تمرکز کنیم به جای اسید فولیک مصنوعی که در بسیاری از مکمل ها در غذا یافت می شود. نگرانی در مورد افرادی که دارای تنوع DNA خاصی به نام ژن MTHFR و باروری هستند وجود دارد. آن دسته از مردان و زنانی که در ژن‌های MTHFR «قطعاتی» دارند، نمی‌توانند اسید فولیک مصنوعی را به خوبی پردازش کنند. اکنون می دانیم که این می تواند مشکلاتی در باروری ایجاد کند. حدود 40 تا 60 درصد از جمعیت یک یا چند قطعه MTHFR را حمل می کنند. بنابراین فرم طبیعی فولات شامل همه سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی است.

  • امگا 3

چربی های امگا 3 برای ساختن مغز و سیستم عصبی سالم ضروری هستند. علاوه بر این، آنها از سلامت مغز مادر در دوران بارداری و شیردهی محافظت می کنند. بسیاری از ما به اندازه کافی چربی های امگا 3 دریافت نمی کنیم. بهترین منبع چربی های امگا 3 ماهی های روغنی مانند ساردین، سالمون و ماهی خال مخالی است. با این حال، مشکل ماهی چرب این است که می تواند دارای سموم بسیار زیادی مانند فلزات سنگین و دیوکسین باشد. بنابراین، توصیه می کنم مصرف ماهی های چرب خود را به دو وعده در هفته محدود کنید و بقیه امگا 3 خود را از مکمل دریافت کنید. مهم است که از مکملی استفاده کنید که دارای گواهینامه عاری از فلزات سنگین و سایر سموم باشد. یک روغن امگا 3 که از پوست ماهی گرفته می شود به جای روغن کبد ماهی توصیه میشود.

  • ویتامین دی

سطوح پایین ویتامین D می‌تواند تأثیر مضری بر باروری مردان و زنان داشته باشد. همچنین نشان داده شده است که سطوح بالا اثرات نامطلوبی دارد، بنابراین انجام آزمایش خون و سپس تنظیم مکمل برای فرد مهم است. مطالعات نشان می دهد که 85 درصد از زنان مبتلا به PCOS دچار کمبود ویتامین D هستند.

  • روی، منیزیم و آهن

روی مهم ترین ماده معدنی برای باروری مردان است. در محافظت از DNA داخل سر اسپرم در برابر آسیب نقش دارد. بهتر است قبل از تصمیم به مصرف مکمل، آزمایش خون بدهید. اگر دچار کم خونی مزمن هستید، نه تنها باید به میزان مواد معدنی دریافتی غذای خود توجه کنید، بلکه باید به دلایل احتمالی زمینه ای مانند خونریزی شدید یا عملکرد ضعیف گوارشی نیز توجه کنید تا این مشکل را اصلاح کنید.

غذاهایی که به موفقیت IVF کمک می کنند

یک رژیم غذایی ضد التهابی در موفقیت IVF موثر است. برای این منظور، مصرف غذاهای فرآوری شده، فست فودها و شکر را به حداقل برسانید. چربی‌های سالم، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و پروتئین‌های تمیز مانند ماهی، حبوبات و مرغ کم‌چرب همگی بخشی از یک رژیم غذایی ضد التهابی هستند. غلات کامل، ماهی های غنی از امگا 3 و مغزها به طور قابل توجهی به سلامت پوشش داخلی رحم کمک می کنند. محصولات سویا برای زنانی که تحت IVF قرار می‌گیرند خوب هستند و حتی مفید هستند.

در اینجا چند پیشنهاد برای قدرت بخشیدن به شما در طول روز در حالی که تحت درمان IVF هستید آورده شده است:

  • صبحانه

نان تست آووکادو یک راه سالم و آسان برای شروع روز است. به سادگی نان سبوس دار مورد علاقه خود را برشته کنید و روی آن آووکادوی ورقه شده بریزید. نه تنها از خوردن غذای صبحگاهی جلوگیری می کنید، بلکه دوز سالمی از چربی خوب و ویتامین های مهم بارداری C،E و K را به همراه روی، ریبوفلاوین، منیزیم و فولات دریافت خواهید کرد. روی نان تست را با یک تخم مرغ آب پز سرشار از پروتئین پر کنید و صبحانه را مغذی تر کنید. بلغور جو دوسر یک صبحانه آسان و در حال حرکت است که توانایی تقویت بارداری غلات کامل را به میز می آورد. روی آن مقداری میوه تازه و شیر کم چرب یا بدون لبنیات بنوشید و یک صبحانه کامل میل کنید.

  • میان وعده وسط صبح

اسموتی ها در اواسط صبح سرعت شما را بیشتر از هر نوشیدنی قهوه یا دوناتی که تا به حال ممکن است کند می کنند. انواع توت های غنی از آنتی اکسیدان، مقداری سبزیجات غلیظ فولات مانند اسفناج، یا کلم پیچ، آجیل یا جوانه گندم، ماست، شیر بدون لبنیات یا شیر کم چرب را با هم مخلوط کنید و قدرت مواد مغذی برای کمک به موفقیت IVF را دارید. برای یک نوشیدنی خنک، اسموتی خود را از شب قبل درست کنید و تا زمان میان وعده روی میز خود بگذارید.

  • ناهار

سعی کنید ناهار خود را حول غلات کامل، سبزیجات تازه و پروتئین بدون چربی متمرکز کنید. سالادی از غلات باستانی مانند فارو، فریکه، کینوآ و کاموت، مخلوط با کاهو، کلم پیچ، یا اسفناج، تخمه آفتابگردان و یک وینگرت سبک، که با ماهی کم جیوه، مرغ کبابی یا توفو سرو می شود. روشی خوشمزه برای دریافت بهترین مواد مغذی برای کمک به IVF.

  • عصرانه

بعد از ظهر زمان ایده آلی برای لذت بردن از میوه های مفید و سالم است. به سراغ میوه های تازه مانند آناناس، مرکبات، توت فرنگی، انگور، کیوی، سیب و پاپایا بروید – هر میوه تازه مورد علاقه خود را. با یک قاشق غذاخوری دانه چیا، دانه کنجد یا تخمه آفتابگردان بپاشید، یا مقداری کره بادام زمینی، بادام یا سویا برای اضافه کردن چربی سالم بنوشید.

  • شام

شام زمان بسیار خوبی برای یک “کاسه تغذیه” آسان است. کاسه های خوشمزه و آرامش بخش با پایه برنج قهوه ای یا هر غلات کاملی که ترجیح می دهید شروع می شود. سبزی‌های سرخ‌شده در روغن زیتون، سبزیجات کبابی، پروتئین دلخواه و سس تاهینی لیمو یا سس سالم دلخواه را روی آن قرار دهید.

اینها تنها چند ایده برای شروع یک رژیم غذایی هستند که شانس موفقیت شما در IVF را بهبود می بخشد. البته رژیم غذایی بخش بزرگی از سلامتی شما است، اما سبک زندگی نیز در درمان موفقیت آمیز IVF شما نقش دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر آی وی اف

سبک زندگی مناسب بعد از انتقال جنین

  • شیوه زندگی و رژیم غذایی برای موفقیت در نتیجه IVF شما دست به دست هم می دهند. بدیهی است که الکل و سیگار مانند هر داروی تفریحی دیگری برای سلامتی شما و کودک شما مضر هستند. اگر احساس استرس می کنید، برخی از این راه های سالم را برای مقابله، همین امروز و آینده امتحان کنید.
  • با یک دوست صحبت کنید، یا به دنبال یک درمانگر باشید که در کمک به افرادی که تحت درمان باروری هستند، متخصص باشد. از تیم باروری خود برای معرفی بخواهید.
  • ورزش کنید، به خصوص اگر برای مدتی برنامه تناسب اندام را حفظ کرده اید. اما، مثل همیشه، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید. این هنرهای باستانی برای قرن ها مردم را آرام و متمرکز کرده است.
  • اندکی نوازش و مراقبت از خود معجزه می کند. و آن را در آبگرم رها نکنید. با حمام‌های حباب‌دار منظم، برنامه‌ریزی ماساژهای درمانی، و یاد بگیرید که به بدن خود گوش دهید، مراقبت از خود را افزایش دهید.
  • در حال حاضر به استرس های بیرونی، از جمله گردهمایی های خانوادگی و سایر تعهدات اجتماعی، داوطلب شدن، تعهدات کاری اضافی، و حتی چیزی به سادگی خرید مواد غذایی، نه بگویید. یادگیری گفتن “در حال حاضر نه” یکی از سالم ترین کارهایی است که می توانید برای خود و خانواده آینده خود انجام دهید.
  • درست غذا خوردن و قرار دادن نیازهای خود و شریک زندگی تان در جلو و در مرکز، دو تا از بهترین راه ها برای آماده کردن بدن و ذهن شما برای راه پیش رو هستند. شما بدون بسته بندی وسایل ضروری خود سفری را آغاز نمی کنید و سفر از طریق IVF نیز متفاوت نیست. تمام تلاش خود را برای اطمینان از اوج سلامتی خود در حال حاضر انجام دهید و نتیجه عالی خواهد بود.

از چه غذاهایی بعد از انتقال جنین باید اجتناب کرد؟

سموم در همه جای محیط ما وجود دارند. سموم دفع آفات روی غذایی که می خوریم اسپری می شوند. هوایی که تنفس می کنیم آلوده است محصولات زیبایی، تمیز کردن و مراقبت شخصی ما نیز حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. اجتناب از همه آنها غیرممکن است اما مطمئناً می توانیم قرار گرفتن در معرض آنها را کاهش دهیم. به عنوان مثال با در نظر گرفتن خرید مواد غذایی ارگانیک. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای ارگانیک میزان موفقیت IVF را افزایش می دهد. استراتژی‌های اضافی مانند بهبود کیفیت هوای خانه‌ها و استفاده بیشتر از محصولات پاک‌کننده و زیبایی طبیعی در خانه و بدن‌مان نیز می‌تواند مفید باشد.

پلاستیک ها منبعی از مواد شیمیایی مختل کننده هورمون قوی هستند و این پتانسیل را دارند که در باروری مردان و زنان ویرانی ایجاد کنند. اکنون شواهدی در حال ظهور است که متأسفانه پلاستیک های بدون BPA بهتر از نمونه های قبلی خود نیستند، بنابراین بهتر است تا حد امکان از همه پلاستیک ها اجتناب کنید. به عنوان مثال، ظروف پلاستیکی تاپر را با ظروف شیشه ای، بطری های پلاستیکی آب را با شیشه یا فولاد در نظر بگیرید، و به یاد داشته باشید که همیشه قبل از نوشیدن درب پلاستیکی فنجان قهوه آماده را بردارید!

سوالات متداول:

کدام میوه برای درمان IVF مناسب است؟

متخصصان IVF خوردن میوه های فصلی که سرشار از ویتامین هستند را پیشنهاد می کنند. برخی از میوه های رایجی که در طول درمان IVF توصیه می شود عبارتند از: توت فرنگی، کیوی، پرتقال، توت، چغندر و موز.

آیا شیر برای IVF مفید است؟

هر چند مصرف شیر و لبنیات ضرری ندارد. اما همیشه توصیه می شود که مقدار آن را کاهش دهید و شیر پرچرب را با شیر کم چرب جایگزین کنید.

در طول IVF از چه غذاهایی اجتناب کنم؟

چند ماده غذایی وجود دارند که ممکن است تأثیر نامطلوبی بر میزان موفقیت IVF داشته باشند. برخی از مواد غذایی که باید در طول IVF اجتناب کنید عبارتند از:
غذاهای دریایی خام یا نیمه پخته
پنیر زیاد
غذای ناسالم یا چرب
کافئین
نوشابه های گازدار و شیرین
شکر تصفیه شده
تخم مرغ خام

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

فهرست محتوا