تشخیص زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود، شایع‌ترین نوع STI یا عفونت‌های مقاربتی است. این ضایعات نرم که شبیه برجستگی های گوشتی رنگ هستند، بافت های مرطوب ناحیه تناسلی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. در برخی موارد، زگیل ها خیلی کوچک هستند که قابل شناسایی نیستند، اما می توانند باعث خارش، ناراحتی و درد در ناحیه عفونی شوند. این بیماری می تواند اکثر افراد فعال جنسی را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

علائم و نشانه های زگیل تناسلی در مردان

در مردان، زگیل تناسلی  که ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها پس از ابتلا به HPV ظاهر شود ، در داخل یا اطراف مقعد، در بالای ران‌ها و در ناحیه کشاله ران، و روی کیسه بیضه و آلت تناسلی، از جمله زیر پوست ختنه‌گاه و داخل دهانه مجرای ادرار رشد می‌کند.(مجرای ادرار لوله ای است که ادرار از طریق آن از بدن خارج می شود.)

این عفونت از طریق فعالیت جنسی و دهانی، واژینال یا حتی مقعدی گسترش می یابد. در برخی موارد، علائم تا چند هفته یا چند ماه ظاهر نمی شوند. آنها ممکن است به دلیل اندازه کوچک و رنگ پوست قابل مشاهده نباشند. گاهی ممکن است رنگ پوست متفاوتی داشته باشند و به صورت خوشه ای رشد کنند. قسمت بالایی رشد شبیه گل کلم است و ممکن است در لمس برآمدگی احساس شود. برخی از علائم زگیل تناسلی عبارتند از:

• خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

علل زگیل تناسلی در مردان

اکثر زگیل های تناسلی به دلیل چند گونه از 30-40 سویه HPV ایجاد می شوند. آنها همیشه از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. برای سرایت عفونت به شریک جنسی، همیشه این زگیل ها قابل مشاهده نیستند. با این حال، این عفونت ها لزوماً به زگیل تناسلی منجر نمی شوند. گاهی اوقات، این ویروس ها عفونت می کنند و می توانند خود به خود از بین بروند.

تشخیص زگیل تناسلی

پزشک معمولاً می‌تواند زگیل تناسلی را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد. این ممکن است شامل نگاه کردن به آلت یا مقعد باشد. به ندرت، پزشک ممکن است بیوپسی، نمونه کوچکی از پوست، زگیل را برای آزمایش بیشتر بگیرد. از آنجایی که زگیل ها معمولاً بعد از ابتلا به عفونت ایجاد می شوند، ممکن است پزشک از فرد بخواهد برای معاینه مجدد مراجعه کند. یک فرد باید برای بررسی سلامت جنسی مراجعه کند اگر:

• با یک شریک جدید تماس جنسی داشته اند
  • مشکوک به زگیل تناسلی هستند
  • بر این باورند که آنها هر نوع STI دیگری دارند

درمان زگیل تناسلی در مردان

طبق منابع پزشکی، زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند. اما HPV می تواند روی سلول های پوست باقی بماند. آنها می توانند بارها در زندگی خود بر اندام تناسلی شما تأثیر بگذارند. به همین دلیل، پزشکان برای کنترل علائم بیماری، برای جلوگیری از انتقال بیشتر دیده شده اند. برای تشخیص، پزشکان در مورد تاریخچه جنسی و مشخصات بیمار به همراه معاینات فیزیکی سوال می کنند. در زنان، تشخیص از طریق معاینه لگن، تست پاپ، کولپوسکوپی یا آزمایش DNA در داخل بدن انجام می شود. برخی از داروهای محبوب زگیل تناسلی که توسط پزشکان توصیه می شود عبارتند از:

• پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

هنگامی که داروهای تجویز شده موثر واقع نمی شوند، مشاهده می شود که پزشکان جراحی های جزئی را روی بیماران ترجیح می دهند که شامل موارد زیر است:

• لیزر درمانی
  • برداشتن یا بریدن زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون
  • انجماد زگیل یا کرایوسرجری
  • سوختن با جریان الکتریکی یا کوتر الکتریکی

پزشکان همیشه به بیماران توصیه می کنند که از درمان های OTC برای زگیل دست روی زگیل تناسلی استفاده نکنند. زیرا قدرت درمان طراحی شده برای زگیل تناسلی بسیار کمتر از درمان زگیل دست است. بنابراین استفاده از یک درمان قوی تر تنها منجر به بدتر شدن بیماری می شود. بهترین دکتر زگیل تناسلی همیشه توصیه می کنند که بیماران قبل از شروع استفاده از درمان های خانگی با آنها مشورت کنند.

جلوگیری از انتشار HPV در مردان

• موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان های مرتبط با HPV، تزریق واکسن HPV در سن توصیه شده است.
  • گارداسیل 9، واکسن HPV که در حال حاضر موجود است، در برابر انواع 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58 HPV محافظت می کند که همگی می توانند باعث سرطان شوند و همچنین انواع 6 و 11 که باعث ایجاد دستگاه تناسلی می شوند.
  • توصیه می شود که همه افراد جوان واکسن HPV را در سن 11 یا 12 سالگی دریافت کنند. اگر مجموعه کامل واکسن ها را در آن سن (یا زودتر) دریافت نکردید، همچنان می توانید آن را تا سن 26 سالگی دریافت کنید.
  • واکسن HPV همچنین برای بزرگسالان تا سن 45 سال تأیید شده است، بر اساس بحث با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه آیا برای شما منطقی است یا خیر.
  • برای مردان در هر سنی، محدود کردن رابطه جنسی می تواند قرار گرفتن در معرض HPV را کاهش دهد و استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی تا حدی در برابر عفونت HPV محافظت می کند.