لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

تشخیص و تست های ناباروری

ناباروری در چه مواقع تشخیص داده می شود؟ آیا تست های تشخیص ناباروری را می شناسید؟ در این مقاله از سایت دکتر سوزان پیروان قصد داریم به روش های تشخیص ناباروری و هر آنچه باید در ارتباط با این مورد بدانید، بپردازیم. تست های تشحیص ناباروری و وجود راهکار های کمکی می تواند تا حدی به شما در این موضوع کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

چه زمان باید برای تشخیص نازایی اقدام کنید؟

شاید این مسئله برای برخی زوجین مسئله باشد که چه زمان میتوان برای تشخیص نازایی اقدام کرد؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بار ها برای انجام تست های تشخیصی مراجعه کرده باشید و اما متحصص به شما گفته باشد که مشکلی وجود ندارد و باید صبر کنید!! در این خصوص لازم است به شما بگوییم اگر زوجین زیر 35 سال سن دارند، برای انجام تست های نازایی لازم است یک سال بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری تلاش کنند. همچنین برای زوجینی که بالای 35 سال سن دارند، برای جلوگیری از اتلاف وقت، این زمان به 6 ماه کاهش پیدا می کند. سپس به کار گیری راهکار های لازم برای درمان ناباروری از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

تست های ناباروری

اولین قدم برای تشخیص ناباروری

اولین قدم، مشاوره با یکی از متخصصان باروری ما است. آنها سابقه پزشکی شما را ارزیابی می کنند، یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و درک بهتری از شرایط شما به دست می آورند. آنها همچنین آزمایشاتی را برای تشخیص اینکه آیا یک وضعیت پزشکی باعث ناباروری شما می شود توصیه می کنند.

آزماشی های تشخیص ناباروری

بعد از معاینه بی شک متخصص برای شما تست هایی تجویز می کند. انجام این تست ها به زوجین کمک می کند مشکل را شناسایی کرده و بری حل کردن آن اقدام کنند. انجام این تست ها به این ترتیب شامل مورادی می شود که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت:

تست باروری

آزمایش اولیه باروری ممکن است شامل تجزیه و تحلیل مایع منی، آزمایش تخمک گذاری، آزمایش هورمونی و آزمایشاتی برای تخمین تعداد تخمک باشد.

سونوگرافی لگن

رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را می‌توان به‌طور ایمن و بدون درد با استفاده از پروب سونوگرافی واژینال ارزیابی کرد. سونوگرافی در طول مراحل آزمایش و درمان باروری انجام می شود.

هیستروسالپنگوگرام (HSG)

هیستروسالپنگوگرام از اشعه ایکس برای ارزیابی لوله های فالوپ و داخل رحم شما استفاده می کند. رنگ کنتراست از طریق یک لوله نازک که از طریق واژن و دهانه رحم عبور می کند به رحم تزریق می شود. این رنگ به نشان دادن طرح کلی لوله های فالوپ کمک می کند و می تواند انسداد یا ناهنجاری را شناسایی کند. این آزمایش در آسایش کلینیک ما توسط یکی از پزشکان ما انجام می شود.

سونوهیستروگرام (SHG)

در این روش از سونوگرافی برای ارزیابی رحم و شکل حفره رحم استفاده می شود. یک محلول نمکی از طریق یک لوله نازک که از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می شود، وارد می شود. این محلول رحم را پر می کند و به پزشک اجازه می دهد هر گونه ناهنجاری در حفره رحم مانند فیبروم، پولیپ یا بافت اسکار را ببیند.

نظارت بر چرخه طبیعی

ما سیکل شما را با استفاده از آزمایش خون و سونوگرافی واژینال کنترل می کنیم تا بهترین زمان برای مقاربت را تعیین کنیم.

ارزیابی های قبل از اقدام به درمان ناباروری در زنان و آقایان :

  • آنالیز مایع منی
  • اطمینان از وجود تخمک گذاری
  • اطمینان از باز بودن لوله ها
  • سلامت تخمدان ها
تشحیص ناباروری

تست های تشخیص نابروری علاوه بر معاینه بانوان، شامل معاینه و بررسی آقایان نیز می شود. برخی از این آزمایش ها مشکلات زوجین را به طور همزمان بررسی می کند. چرا که دلیل ناباروری ممکن است به همه این موارد مربوط باشد.

آیا تشخیص ناباروری در همه موارد قطعی است؟

لازم است بدانید در مواردی حتی دلیل نابارروی مشخص نمی شود. یعنی با وجود همه تست های تشخیصصی مشخص نمی شود دلیل اصلی ناباروری به کدام عامل مربوط می شود. در این موارد است که متخصص با مطالعه پرونده پزشکی و آزمایش های تجویز شده راهکارهایی را برای کمک به نازایی تجویز می کند تا به زوجین برای باروری سریع تر کمک کند.

بعد از تشخیص ناباروری چه اقداماتی صورت می گیرد؟

بعد از آنکه راهکارهای تشخیص انجام شد، نوبت به راهکار های درمان می رسد. درمان نباروری در قدم بعدی مورد توجه قرار می گیرد. روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. درمان مناسب با توجه به علت ممکن است شامل راهکار های کمک باروری، اقدامات جراحی و یا اقدامات درمان پیشرفته باشد. درهر صورت نیاز به نگرانی در این خصوص وجود ندارد و همه این اقدامات تحت نظر متخصص انجام خواهد پذیرفت.

زمان تشخیص ناباروری

سخن آخر

تشخیص ناباروی یک سال بعد از اقدام بدون جلوگیری با کمک تست های درمان باروری انجام می شود. به این ترتیب ممکن است دلیل اصلی وجود اختلال مشخص نشده اما با اتکا بر نتیجه این آزمون ها درمان مناسب برای بارداری صورت می گیرد. در این مسیر زوجین لازم است همکاری لازم را با بهترین متخصص درمان ناباروری داشته باشند و همچنین متخصص به زوجین مراحل اصلی تشخیص و درمان را توضیح می دهد. امروزه با روش های درمان قطعی ناباروری آرزوی زوجین زیادی در راستای فرزند آوری محقق شده و این رویای دیرینه به حقیقت پیوسته است.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =

فهرست محتوا