لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

بیماری های خودایمنی و ناباروری

بیماری های خودایمنی و ناباروری ، عوامل مربوط به سیستم ایمنی یا ایمونولوژیک یکی از دلایل سقط مکرر جنین و ناباروری می باشند. وظیفه اصلی سیستم ایمنی ، دفاع از بدن در مقابل حمله ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل خارجی می باشد. در برخی موارد سیستم ایمنی بدن انسان دچار اختلال شده و بافت های خود بدن را به عنوان عنصر تهدید کننده و مهاجم تشخیص داده و به آن حمله می نماید که به چنین شرایطی، بیماری خودایمنی یا اتوایمیون گفته می شود. نظر خانم دکتر سوزان پیروان ، بهترین متخصص نازایی تهران را میتوانید مطالعه بفرمایید.

 

بیماری های خودایمنی و ناباروری

مشکلات خود ایمنی در بارداری :

یکی از قابل توجه ترین علل هایی که در نازایی و نیز سقط های پی در پی رخ می دهد ، سیستم ایمنی بدن فرد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. همانطور که در خطوط ابتدایی مطالعه کردید نقش ایمنی بدن را متوجه شده اید. حال به ارتباط این دو با یکدیگر می پردازیم. همانگونه که می دانید ، سیستم دفاعی تمامی علل های خارجی را شناخته و در برابر آن ها از بدن مراقبت می کند. اما ارتباط این سیستم دفاعی با سقط جنین به این امر باز میگردد که در موقع ورود اسپرم به بدن زن ، که این ایمنی آن را علل خارجی می پندارد ، واکنش نشان داده و آن را به صورت خطری برای بدن آنالیز می کند. این مقاومت بدنی در برابر اسپرم وارد شده به بدن زن ، دو نوع واکنش را در پی دارد ، یکی اینکه یا اصلا نمیگذارد لقاحی رخ دهد و دیگری اینکه بعد از مدتی منجر به سقط جنین تشکیل شده می شود.

کدام یک از بیماری های خودایمنی مانع از بارداری می شوند؟

در ذیل به تعدادی از مهم ترین بیماری های خودایمنی موثر در نازایی و ناباروری اشاره شده است :

لوپوس :

سیستم ایمنی بدن در این بیماری خودایمنی، بسیار زیاد و بیش از حد فعال می گردد. در نتیجه به بافت های بدن حمله ور شده و موجب بروز مشکلاتی همچون آسیب به پوست، خون، کلیه ها، ریه، تورم و التهاب آن ها می شود.

لوپوس دارای انواع مختلفی است که از این میان می توان به لوپوس پوستی، لوپوس منتشر، لوپوس اریتماتوس سیستمیک و لوپوس ناشی از دارو اشاره کرد.

آرتریت روماتوئید :

سیستم ایمنی در این بیماری خودایمنی به مفاصل و بافت های اطراف آن حمله ور شده، موجب بروز درد و التهاب در مفاصل، بافت های اطراف آن و دیگر اعضای بدن می شود.

این نوع از بیماری خودایمنی به طور معمول در انگشتان دست و پا بروز نموده اما امکان نمایان شدن آن در هر مفصل دیگری نیز وجود دارد.

افراد مبتلا به این بیماری در بیشتر موارد احساس خستگی و ناراحتی داشته و از خشکی مفاصل رنج می برند.

بیماری کرون :

عاملی که موجب ایجاد این بیماری که از جمله بیماری های مزمن روده می باشد می شود هنوز شناخته نشده است.

زخم روده کوچک و روده بزرگ عمده مشکلی است که در اثر این بیماری ایجاد می گردد. با این حال نمی توان از تاثیر آن بر مقعد و دهان نیز چشم پوشی نمود.

اسکلرودرما :

عروق و بافت های همبند هدف حمله سیستم ایمنی در این بیماری خودایمنی می باشند.

تغییرات در نوع موضعی آن فقط در نواحی خاصی از پوست و بافت های زیر آن بروز نموده و اندام های داخلی تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

نوع دیگر این بیماری، نوع منتشر است که به دنبال آن نه تنها پوست بلکه مفاصل، قلب، ریه، سیستم گوارش اعم از روده و مری، کلیه و ماهیچه ها نیز درگیر می شوند.

سندروم آنتی فسفولیپید و بارداری :

سندرم فوق یکی از بیماری های خود ایمنی و ناباروری نادر است ، که موجب تشکیل لخته غیر طبیعی خون در بدن می گردد. در این عارضه قسمتی از سیستم ایمنی بدن ، به اشتباه پادتن ها را فرا می خواند تا به گونه ای از چربی و پروتئین های مربوطه حمله کند و این کار باعث صدمه رساندن به رگ ها می شوند. این عارضه به تنهایی و یا تلفیقی از دیگر بیماری ها همچون لوپوس پدید بیاید. دقت داشته باشید که بانوان دچار به این عارضه در معرض سقط جنین مکرر ، زایمان زودرس و همچنین مرده زایی می باشند. داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند مانند میزان پایین آسپرین و هپارین با وزن مولکولی امکان د ارد در مدت زمان بارداری با صلاح دید پزشک متخصص نازایی در تهران تجویز گردد.

از دیگر بیماری های خودایمنی می توان به سندرم رایتر، بیماری سلیاک و بیماری هاشیموتو اشاره نمود.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

فهرست محتوا