لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

درمان کیست تخمدان

منظور از کیست های تخمدان چیست ؟ تخمدان ها قسمتی از سیستم تناسلی داخلی بدن خانم ها هستند. کیست تخمدان ، به تجمع مایع در کیسه یا کیستی که داخل تخمدان است گفته می شود. کیست ها از مشکلات شایع تخمدان بوده و اکثرا خوش خیم هستند.در این مقاله خانم دکتر سوزان پیروان توضیحات لازم را در خصوص درمان کیست تخمدان و هر آنچه باید در خصوص آن بدانید؛ خواهیم گفت.

انواع کیست های تخمدان چگونه درمان می شود؟

برای دانستن این موضوع ابتدا باید با انواع کیست تخمدان آشنایی داشته باشید. در این خصوص توجهتان را به ادامه مقاله جلب می کنیم.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

کیست های تخمدان انواع مختلفی دارند، بنابراین درمان آن نیز راهکار های متفاوتی دارد. اکثر این کیست ها خوش خیم بوده و تنها تعداد کمی بدخیم هستند. توجه داشته باشید که احتمال بدخیمی در سن یائسگی و بعد از آن بیشتر شده و با دقت بیشتری پایش می شود.

درمان انواع کیست تخمدان

در ادامه به چند نوع از کیست های شایع و خوش خیم تخمدان اشاره می شود :

کیست فولیکولی تخمدان

به طور کلی در سیکل قاعدگی ، تخمک در کیسه یا کیست کوچکی رشد می کند ؛ زمانی که اندازه ابعاد آن به حدود ۲۰ میلیمتر برسد ، پاره شده و در نتیجه تخمک رها می شود که این پروسه ، تخمک گذاری نامیده می شود.

چنانچه بنا به هر دلیلی دیواره این کیست پاره نشود ، تجمع مایع در داخل آن ادامه پیدا کرده و بزرگتر خواهد شد تا جایی که نهایتا تبدیل به کیست فولیکولی می شود.

کیست درموئید

بقایای سلول های چند خاصیتی جنینی در نسج تخمدان ، سبب پیدایش کیست درموئید می شوند. ناگفته نماند که این سلول ها پتانسیل این را دارند که به موادی اعم از مو ، دندان ، پوست ، استخوان وغیره تبدیل گردند.

از این رو می توان گفت که محتویات کیست های درموئید می تواند متشکل از موارد فوق الذکر باشد.

کیست های درموئید ، می توانند دو طرفه باشند و در صورتی که بزرگ ‌شوند ، درمان آن ها از طریق جراحی امکان پذیر خواهد بود.

کیست اندومتریوما

منظور از اندومتریوز ، کاشته شدن اندومتر یا نسج دیواره داخلی رحم در مناطقی خارج از رحم می باشد.

کیست اندومتریوزی یا به عبارتی اندومتریوما ، معمولا در این بخش بوجود می آید ، چرا که تخمدان ها از مناطقی هستند که به طور شایع ، این نسج در آن ها کاشته شده و رشد می کند.

باید خاطر نشان نمود که این کیست ها خوش خیم هستند ولی به دلیل درگیری عمیق تخمدان ها ، اثر منفی بر باروری دارند و چنانچه اندازه بزرگی داشته باشند ، لازم است که با عمل جراحی خارج شوند.

چه زمان باید برای درمان کیست تخمدان اقدام کرد؟

غالبا کیست های تخمدان ، علامت خاصی به دنبال ندارند به نحوی که ممکن است فرد هیچ گاه متوجه نشود که دچار کیست تخمدان است ؛ لذا تنها راه تایید وجود کیست تخمدان ، انجام آزمایش به دستور پزشک می باشد.

لازم به ذکر است که کیست های تخمدان در صورتی که با مواردی از قبیل خونریزی ، پارگی یا پیچش مواجه شوند ، ممکن است سبب بروز برخی مشکلات دیگر نیز شوند.

خانم ها باید توجه داشته باشند که چنانچه هر یک از علائم ذیل را داشتند حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند ، زیرا احتمال دارد که این علائم بیانگر وجود تومور تخمدان نیز باشند.

این علائم عبارتند از :

  • قاعدگی دردناک
  • خونریزی غیر طبیعی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • بی اشتهایی
  • احساس درد یا بروز نفخ شکمی
  • اختلال در دفع ادرار
  • احساس نیاز به دفع ادرار مکرر
  • احساس وجود درد مبهم در ناحیه کمر
  • احساس درد در حین مقاربت جنسی
درمان کیست تخمدان

انواع روش های درمان کیست تخمدان

روش های درمانی شامل موارد گسترده و متفاوتی می شود. موضوعی که اهمیت دارد، این است که هیچگاه نباید برای درمان کیست تخمدان به صورت خودسرانه عمل کرد. از جمله اصلی ترین راهکارهای درمانی شامل مواردی می شود که در ادامه مقاله به آن اشاره می کنیم.

راهکار های درمان حانگی

درمان های خانگی نظیر کاهش وزن می واند دراین مورد موثر باشد. همچنین به کار گریری رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش و تحرک و در کل اصلاح سبک زندگی می تواند در کنترل این اختلال نقش موثری ایفا کند.

درمان کیست تخمدان با دارو

اکثر این کیست ها خطرناک نیستند و معمولا نیازی به درمان ندارند، زیرا معمولاً طی چند هفته خود به خود از بین می روند. در برخی موارد معمولا هیچ دارویی لازم نیست، اما معاینات گاه به گاه توصیه می شود. داروهای ضد بارداری هورمونی ممکن است توسط پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کمک به درمان آن ها تجویز شود.

اوفورکتومی

در برخی موارد نادر ممکن است نیاز به برداشتن یکی از تخمدان ها و یا هردوی آن ها باشد. ین درمان در موارد نادر بسته به وضعیت بیمار تجویز خواهد شد

سیستکتومی تخمدان

در برخی موارد میتوان با انجام جراحی های کم تهاجمی اقدام به برداشت آن کرد. روش جراحی در مواردی که لازم باشد، با مشورت پزشک مشخص خواهد شد.

درمان کیست تخمدان در یائسگی

این اختلال در یائسگی نیز ممکن است ایجاد شود. احتمال بروز کیست تخمدان بدخیم در یائسگی کمتر خواهد بود. این به این معنی است که بانوان در این سن کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.  اما با این حال نمی توان این احتمال را نادیده گرفت. درمان کیست تخمدان در این افراد ممکن است شامل راهکار های کنترلی و یا حتی راهکاری های درمانی باشد.

سخن آخر

درمان کیست تخمدان یکی از موارد ضروری است که نیاز به مراجعه به متخصص دارد. برای درمان کیست تخمدان لازم است اقدمات درمانی لازم در اسرع وقت صورت بگیرد تا درآینده با مشکل جدی تری رو به رو نشوید. بنابراین اولین اقدام برای درمان مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان و نازایی است.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =

فهرست محتوا