عفونت قارچی واژن

یکی از شایع ترین بیماری ها و مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی خانم ها ، عفونت قارچی واژن یا همان کاندیدیازیس واژینال است. این عارضه موجب احساس خارش، التهاب و سوزش در فرد ایجاد می کند. همچنین باعث خروج برخی ترشحات از واژن می گردد که برای افراد ناراحت کننده خواهد بود. در ادامه مقاله دکتر سوزان پیروان اطلاعات جامعی را از این عارضه شرح می دهد.

عفونت قارچی واژن

در واژن هر خانمی، سلول های قارچی و باکتری هایی وجود دارد که نه تنها مشکلی برای او ایجاد نمی کنند ، بلکه بسیار مفید است. اما در صورت برهم خوردن تعادل قارچ ها و باکتری ها، سلول های قارچی تکثیر یافته و تعداد آن ها چندین برابر می شود که این امر موجب بروز مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم در واژن می شود.

عفونت قارچی واژن چه علائمی دارد؟

در ذیل به تعدادی از شایع ترین نشانه های این بیماری اشاره کرده ایم:

• قرمزی پوست
  • خارش واژن
  • جوش در ناحیه تناسلی
  • تورم نواحی اطراف واژن
  • درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • سوزش در هنگام برقراری رابطه زناشویی یا دفع ادرار

از دیگر علائم شایع این بیماری می توان به ترشح واژینال تکه ای و خاکستری اشاره نمود که ممکن است آبکی یا همچون تکه های پنیر باشد.

چنانچه خانم ها با مشاهده نشانه های فوق سریعاً نسبت به درمان عفونت اقدام کنند علائم آن به راحتی و طی چند روز کاهش پیدا می کند اما در صورتی که عفونت خیلی شدید باشد درمان طولانی تر و حدود 2 هفته به طول خواهد انجامید.

چه عواملی فرد را مستعد عفونت قارچی واژن می کند؟

از جمله مواردی که فرد را در معرض ابتلا به عفونت های قارچی واژن قرار می دهد عبارتنداز:

• ابتلای فرد به بیماری های زمینه ای مانند دیابت
  • شستشوی مداوم و مکرر واژن به وسیله مواد شوینده
  • کاهش و نقص ایمنی بیمار
  • مصرف آنتی بیوتیک های قوی و مداوم
  • تغییرات هورمونی
  • عدم بهداشت کافی
  • مصرف برخی داروها و غیره.

عفونت قارچی واژن

با انجام چه اقداماتی می توان از بروز عفونت قارچی واژن در افراد پیشگیری کرد؟

• از وان های گرم و حمام های خیلی گرم اجتناب نمایید.
  • به هیچ عنوان و به جز در موارد ضروری همچون سرما خوردگی یا دیگر عفونت های ویروسی از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.
  • باکتری های طبیعی واژن که موجب حفاظت واژن در برابر عفونت می شوند با دوچرخه زدن از بین می روند. لذا توصیه ما این است که این کار را به حداقل برسانید.
  • از پوشیدن لباس های مرطوب همچون لباس شنا، برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.
  • بهتر است از ژل های بهداشتی معطر بانوان استفاده نکنید.
  • از صابون های معطر برای شستشوی ناحیه تناسلی خود بهره نگیرید.

علت عفونت قارچی واژن چیست؟

• بارداری : وجود عفونت های قارچی در بسیاری از موارد دلیل سوزش واژن در زمان حاملگی می باشد.
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • کمبود خواب
  • استرس
  • عادت های غذایی ناسالم همچون مصرف بیش از حد غذاهایی که شیرین هستند.

تشخیص عفونت قارچی واژن

دکتر سوزان پیروان برای تشخیص این عارضه ابتدا از شما در رابطه با سابقه سلامتی و ابتلای تان به بیماری های جنسی سوالاتی پرسیده و در گام بعدی به معاینه لگنی، بررسی دهانه و دیواره های رحم می پردازد.  در برخی موارد امکان دارد ناحیه خارجی واژن به منظور بررسی نشانه های خارجی عفونت معاینه شود.

حتی در برخی موارد امکان برداشته شدن مقداری از سلول های واژن از طریق پاپ اسمیر نیز وجود دارد.

عفونت قارچی واژن هنگام بارداری

هنگامی که خانم در دوره بارداری به سر می برد ، سطح تولید هورمون استروژن و پروژسترون در بدن وی بالا رفته و بدین ترتیب شرایط محیطی جهت تولید و رشد قارچ ها بیش از پیش مهیا می شود. بنابراین در چنین شرایطی شانس احتمال خانم به این بیماری افزایش پیدا می کند.

جهت رفع عفونت های قارچی در بارداری از کرم های واژینال و دارو های ضدقارچ استفاده می شود. لازم به ذکر است که استفاده از قرص های مورد نیاز جهت رفع این بیماری ، منع مصرف دارد و تنها در صورت تجویز پزشک و طبق شرایط خاص برای خانم های باردار تجویز می شود. عموما از قرص های واژینال و اپلیکاتور استفاده می شود.

• توجه

هنگام استفاده از اپلیکاتور و قرص های واژینال آن ها را تا انتها به درون واژن نبرید ؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است دچار لکه بینی شوید.

دلیل ایجاد عفونت قارچی واژن بعد از رابطه جنسی

در واژن قارچ هایی به نام کاندیدا وجود دارد که وجود آن ها در اکوسیستم واژن و فلور طبیعی آن امری عادی و مهم است. اما مشکل زمانی شروع می شود که تولید قارچ ها افزایش پیدا کند.

هنگام برقراری رابطه جنسی ، باکتری هایی روی آلت جنسی شریک عاطفی وارد اکوسیستم طبیعی قارچ های واژن شده و بدین ترتیب آلودگی ایجاد می کند.

چه عواملی عفونت قارچی واژن را تشدید می کند؟

• لباس خیس و عرقی سبب تشدید یا ایجاد عارضه مذکور می شود.
  • لوازم بهداشتی و شوینده های معطر در اطراف و داخل واژن تاثیر منفی بگذارند و سبب ایجاد بیماری شوند.
  • دوش واژینال می تواند با خود آلودگی هایی در داخل واژن ببرد و بیماری ایجاد کند.
  • قرص هایی نظیر آنتی بیوتیک ها ، کورتیکواستروئیدها و قرص های بارداری می تواند دلیلی جهت تشدید یا ایجاد بیماری باشد.
  • سیستم ایمنی ضعیف از رشد باکتری ها و قارچ ها به خوبی جلوگیری نمی کند و بدین سبب می تواند سبب بیماری در فرد شود.
  • قندخون بالا و دیابت علاوه بر ایجاد این عفونت می تواند سبب تشدید آن نیز باشد.
  • دوران بارداری تاثیر بسزایی در افزایش احتمال به بیماری مذکور دارد.
  • دوران شیردهی به دلیل تغییر در هورمون ها احتمال مبتلا شدن به بیماری را بالا می برد.

رابطه جنسی دهانی و عفونت قارچی واژن

همانطور که می دانید دهان در ساختار خود باکتری ها قارچ هایی دارد. طبق تحقیقات انجام شده روی این باکتری ها ، مشخص شده است که ویروس ها از زبان ، لثه و دهان شریک جنسی به آلت تناسلی شریک جنسی وارد شده و سپس به داخل واژینال می روند. بنابراین رابطه جنسی دهانی می تواند دلیلی جهت مبتلا شدن به عارضه مذکور باشد.

درمان عفونت قارچی واژن چگونه است؟

دکتر سوزان پیروان ، متخصص زنان تهران برای انتخاب روش درمانی مناسب ابتدا فرد را تحت معاینه قرار داده و بعد از مشخص شدن نوع عفونت که به دو دسته خفیف و مقاوم تقسیم می شود بهترین روش درمانی را برای فرد به کار می گیرند؛ به بیان دیگر این شدت علائم است که درمان عفونت را تعیین می نماید.

درمان عفونت های قارچی خفیف

پزشکان متخصص برای درمان این نوع از عفونت به طور معمول از کرم، قرص و پمادهای مخصوص بهره می گیرند. از جمله این داروها عبارتنداز:

• کلوتریمازول
  • بوتوکونازول
  • فلوکونازول
  • ترکونازول

علائم عفونت قارچی واژن پیشرفته

در صورتی که علائم زیر را در دستگاه تناسلی خود احساس می کنید ، شما دچار عفونت پیشرفته در دستگاه تناسلی شده اید:

• خارش و سوزش زیاد در لابیا و واژن
  • احساس درد و سوزش زیاد هنگام مقاربه جنسی
  • قرمزی همراه با تورم لابیا
  • ایجاد زخم و خون ریزی پوست واژن
  • مشاهده دانه های قرمز
  • مشاهده ترشحات غلیط ، سفید رنگ ، بدون بو ، شبیه به پنیر
  • مشاهده ترشحات رقیق

درمان عفونت های قارچی مقاوم

اگر علائمی که در ادامه به آن ها اشاره شده است را دارا هستید باید بگوییم که عفونت واژنی شما از نوع مقاوم و شدید بوده و نیازمند درمان های خاص است:

• عفوت قارچی همراه با بارداری
  • ابتلا به عفونت واژن بیش از 4 بار در یک سال
  • خارش، تورم و قرمزی شدید که منجر به ایجاد زخم در بافت واژن شود و غیره.​

افزایش قارچ کاندیدا آلبیکنس ، عفونت قارچی واژن به وجود می آورد !

قارچ کاندیدا آلبیکنس نام قارچی است که به طور طبیعی در ناحیه تناسلی بانوان وجود دارد. اما باکتری دیگری به نام لاکتوباسیلوس نیز در این ناحیه است ، باکتری لاکتوباسیلوس از رشد بیش از مقدار لازم قارچ کاندیدا آلبیکنس پیشگیری می کند ، بدین ترتیب این دو باکتری در تعامل با هم و ایجاد تعادل ، سلامتی لازم را در فرد حفظ می کنند.  اما گاهی این تعادل به دلیل داشتن عادت های بد و آسیب زننده روزانه ، دچار تداخل می شود. در چنین شرایطی قارچ های واژن در جنگ با باکتری لاکتوباسیلوس پیروزه شده و به عمق سلول های واژن نفوذ می کنند و سبب ایجاد مشکل مذکور می شوند.

آیا رابطه جنسی دلیلی بر ایجاد عفونت قارچی واژن است؟

در صورتی که بهداشت در رابطه جنسی رعایت شود ، این عامل نمی تواند تاثیری در ایجاد عفونت مذکور داشته باشد ؛ اما اگر رعایت بهداشت به درستی صورت نگیرد ، امکان عفونت وجود دارد. گاهی نیز این بیماری از شریک جنسی انتقال می یابد و سبب ایجاد مشکل در هر دو زوج می شود.

ابتلا به عفونت قارچی در واژن با نزدیک شدن به زمان پریودی

با نزدیک شدن به دوره قاعدگی ، هورمون های خانم از تعادل خارج می شود. این عدم تعادل خود زمینه ساز ایجاد بیماری مذکور شده و با خارش و سوزش ، سبب ناراحتی فرد درگیر شده ، می شود.

عفونت قارچی واژن

تغذیه چگونه در ایجاد عفونت قارچی واژن تاثیر دارد؟

تغذیه در تک تک سلول های بدن انسان ها ، تاثیر مستقیم دارد. این تغذیه می تواند شامل تمام نوشیدنی ها و خوردنی ها باشد. تمام نوشیدنی ها و خوردنی های شیرین یا شور به ایجاد عارضه عفونت ، در ناحیه تناسلی دامن زده و آن را بیشتر می کنند. بنابراین اگر شما از این عارضه رنج می برید و همزمان شیرینی ها و شوروی های زیادی در تغذیه روزانه خود استفاده می کنید ، هر چه زودتر خوردن آن ها را متوقف کنید.

چرا کم خوابی و استرس ، سبب ایجاد عفونت قارچی واژن هستند؟

موارد فیزیولوژیکی ، گرچه شاید بی تاثیر به نظر برسند ، اما با ایجاد تغییر در سطح هورمون های افراد می توانند مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورند. یکی از موارد فیزیولوژیکی ، نظیر کم خوابی و استرس است ؛ بنابراین با تغییر در حالات روحی در هورمون خانم ها نیز اختلال ایجاد می شود و در نهایت مشکل مذکور پدید می آید.