عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن چیست

یکی از شایع ترین بیماری ها و مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی خانم ها ، عفونت قارچی واژن یا همان کاندیدیازیس واژینال می باشد که به موجب آن فرد در واژن خود احساس خارش، التهاب و سوزش داشته و باعث خروج برخی ترشحات از واژن می گردد که برای افراد ناراحت کننده خواهد بود.

در واژن هر خانمی، سلول های قارچی و باکتری هایی وجود دارد که نه تنها مشکلی برای او ایجاد نمی کنند بلکه بسیار مفید نیز می باشند، اما در صورت برهم خوردن تعادل قارچ ها و باکتری ها، سلول های قارچی تکثیر یافته و تعداد آن ها چندین برابر می شود که این امر موجب بروز مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم در واژن می شود.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن چه علائمی دارد؟

در ذیل به تعدادی از شایع ترین نشانه های این بیماری اشاره کرده ایم:

• قرمزی پوست
  • خارش واژن
  • جوش در ناحیه تناسلی
  • تورم نواحی اطراف واژن
  • درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • سوزش در هنگام برقراری رابطه زناشویی یا دفع ادرار

از دیگر علائم شایع این بیماری می توان به ترشح واژینال تکه ای و خاکستری اشاره نمود که ممکن است آبکی یا همچون تکه های پنیر باشد.

چنانچه خانم ها با مشاهده نشانه های فوق سریعاً نسبت به درمان عفونت اقدام کنند علائم آن به راحتی و طی چند روز کاهش پیدا می کند اما در صورتی که عفونت خیلی شدید باشد درمان طولانی تر و حدود ۲ هفته به طول خواهد انجامید.

درمان عفونت قارچی واژن چگونه است؟

دکتر سوزان پیروان ، متخصص زنان تهران برای انتخاب روش درمانی مناسب ابتدا فرد را تحت معاینه قرار داده و بعد از مشخص شدن نوع عفونت که به دو دسته خفیف و مقاوم تقسیم می شود بهترین روش درمانی را برای فرد به کار می گیرند؛ به بیان دیگر این شدت علائم است که درمان عفونت را تعیین می نماید.

درمان عفونت های قارچی خفیف

پزشکان متخصص برای درمان این نوع از عفونت به طور معمول از کرم، قرص و پمادهای مخصوص بهره می گیرند. از جمله این داروها عبارتنداز:

• کلوتریمازول
  • بوتوکونازول
  • فلوکونازول
  • ترکونازول

درمان عفونت های قارچی مقاوم

اگر علائمی که در ادامه به آن ها اشاره شده است را دارا هستید باید بگوییم که عفونت واژنی شما از نوع مقاوم و شدید بوده و نیازمند درمان های خاص است:

• عفوت قارچی همراه با بارداری
  • ابتلا به عفونت واژن بیش از ۴ بار در یک سال