خارش واژن در دوران بارداری،علل و درمان های خانگی

تجربه خارش واژن در دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلات زنان باردار است. مهم است که در همان ابتدا مشکل را بررسی و تشخیص دهید تا از هرگونه عارضه در دوران بارداری خود جلوگیری کنید. اگر در دوران بارداری متوجه خارش و تورم لب های واژن شدید، مهم است که علل احتمالی آن را شناسایی کنید. این به درمان این بیماری کمک می کند و به پیشگیری از آن در آینده کمک می کند.

علل خارش واژن در دوران بارداری

بیشتر بدانید : خارش بدن در دوران بارداری

در اینجا برخی از علائم رایج خارش ناحیه واژن در دوران بارداری آورده شده است

• احساس درد در دهانه واژن
  • درد و خارش در اطراف فرج
  • خارش و درد در داخل واژن
  • درد یا خارش که بعد از رابطه جنسی بدتر می شود
  • درد هنگام ادرار کردن

علل خارش واژن در بارداری

در ادامه به مواردی که باعث ایجاد خارش واژن در دوران بارداری میشود اشاره شده است:

1. واژینوز باکتریایی

این وضعیت نتیجه عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد در واژن است. این یک عفونت شایع واژن است و برخی از علائم شامل احساس خارش و سوزش، قرمزی، ترشحات رقیق، مات یا خاکستری و بویی شبیه ماهی است.

2. عفونت قارچی

به طور معمول، مقداری مخمر در واژن شما وجود دارد. بارداری اغلب باعث ایجاد تغییرات هورمونی خاصی می شود که تمایل دارد تعادل pH واژن را مختل کند و منجر به رشد بیش از حد مخمرها شود. عدم تعادل هورمونی مرتبط با بارداری بیشتر دلیل این است که عفونت قارچی یک مشکل شایع بارداری است. علائم آن می تواند از خارش، سوزش و ترشحات غلیظ واژن با بافتی مانند پنیر دلمه متفاوت باشد.

3. افزایش ترشحات واژن

تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری نیز می تواند منجر به افزایش مخاط دهانه رحم یا ترشحات واژن شود. اگرچه ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است و در واقع روشی است که در آن واژن خود پاکسازی می شود، اما مقدار زیاد آن گاهی اوقات پوست حساس فرج را تحریک کرده و منجر به خارش واژن در دوران بارداری می شود. ترشح بیش از حد واژن مشکل شایعی است که زنان باردار با آن مواجه هستند و یکی از راه های کنترل آن استفاده از آستر شورت است. همیشه دارای تنوع خوبی از آستر شورت است که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. یک آستر شورت ایده آل برای پوشیدن روزانه است. ضخامت 1 میلی متر و طراحی قابل تنفس آن باعث می شود احساس خشکی و عالی داشته باشید. این برای ارائه انعطاف پذیری بالا طراحی شده است و برای محافظت در برابر ترشحات واژن ایده آل است.

4. خشکی واژن

برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی دچار خشکی واژن می شوند. سطوح پایین پروژسترون نیز ممکن است باعث خشکی واژن شود و از آنجا که این هورمون برای حفظ بارداری مورد نیاز است، مهم است که این علامت را در صورت داشتن آن به پزشک خود گزارش دهید.

5. حساس بودن به برخی محصولات

برخی از زنان مشاهده می‌کنند که برخی از محصولاتی که قبلاً برای آن‌ها خوب کار می‌کردند، اکنون پوستشان را تحریک می‌کنند، مخصوصاً پوست حساس در نواحی واژن. این حساسیت ناشی از بارداری است زیرا واژن در دوران بارداری با خون غرق می شود و این ممکن است باعث شود پوست شما کشیده و حساس تر از حد معمول شود. برخی از محصولات محرک عبارتند از: شوینده ها، شوینده های بدن، صابون ها و غیره.

6. عفونت دستگاه ادراری (UTI)

در دوران بارداری، رحم که بالای مثانه شما قرار دارد، منبسط می شود. این انبساط منجر به فشار بیشتر بر مثانه می شود که باعث انسداد دفع ادرار می شود که می تواند منجر به عفونت شود. بیشتر زنان باردار به همین دلیل مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند. UTI همچنین می تواند به دلیل انواع خاصی از باکتری ها ایجاد شود. به طور معمول، عفونت ادراری علائمی مانند نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن، درد شکم، خارش و سوزش واژن، وجود خون در ادرار یا درد در حین مقاربت ایجاد می کند.

راه های درمان خارش واژن در بارداری چیست؟

قبل از شروع هر برنامه درمانی، ضروری است که علت خارش واژن را در دوران بارداری بدانید. همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید زیرا مصرف یا استفاده از برخی داروها در دوران بارداری بی خطر نیستند.

درمان های خانگی برای خارش واژن در دوران بارداری چیست؟

در اینجا چند درمان خانگی موثر برای خارش واژن وجود دارد که می توانید برای تسکین به آنها متوسل شوید:

• مصرف حمام جوش شیرین می تواند به تسکین ناحیه خارش کمک کند
  • مالیدن روغن نارگیل روی ناحیه
  • پوشیدن لباس زیر نخی و تعویض لباس زیر هنگام عرق کردن
  • استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده یا حمام آب سرد نیز به تسکین خارش کمک می کند.

درمان های خانگی به یافتن تسکین موقت کمک می کند، اما ضروری است که آن را به طور موثر با آنتی بیوتیک ها درمان کنید. بسیاری از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری بی خطر هستند و پزشک می تواند چیزی را برای شما تجویز کند که مناسب شرایط شما باشد. همچنین اکیداً توصیه می کنیم که قبل از امتحان هر گونه درمان خانگی در دوران بارداری با یک پزشک صحبت کنید.

اقدامات پیشگیرانه برای خارش واژن در دوران بارداری

رعایت بهداشت صمیمی روزانه و استفاده از عادات بهداشتی صمیمی به شما در دراز مدت در جلوگیری از خارش واژن و سایر عفونت ها کمک می کند. برخی از آنها در زیر آمده است:

1. لباس زیر نخی بپوشید که قابلیت تنفس داشته باشد زیرا به جذب عرق و رطوبت کمک می کند و در نتیجه ناحیه را خشک نگه می دارد.

2. از خیس ماندن برای مدت طولانی خودداری کنید، مانند پرهیز از نشستن با مایو خیس یا لباس زیر عرق کرده. تا حد امکان خشک بمانید

3. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید زیرا به پوست شما اجازه تنفس نمی دهد و رطوبت را به دام می اندازد

4. از محصولات بهداشتی صمیمی که حاوی عطر، مواد شیمیایی یا محرک هستند استفاده نکنید.

5. زمانی که از دستشویی استفاده می کنید، همیشه خود را از جلو به عقب پاک کنید. این اطمینان حاصل می کند که هیچ انتقال باکتری که می تواند منجر به عفونت شود وجود ندارد

6. به دوش کردن «نه» بزرگ بگویید زیرا تعادل pH طبیعی واژن را مختل می کند.

بیشتر بدانید : شنا در دوران بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با مشاهده اولین علائم خارش حتما باید به پزشک مراجعه کنید. با این حال، مواقعی وجود دارد که ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید که ممکن است باعث شود دوباره با پزشک مشورت کنید. بعضی از آنها … هستند:

• اگر در دوران بارداری چندین عفونت واژن دارید
  • اگر بعد از شروع درمان متوجه علائم جدیدی شدید
  • به نظر می رسد علائم حتی پس از شروع درمان بدتر می شوند

خارش واژن در دوران بارداری یکی از مشکلات رایج زنان است که می توان آن را با خیال راحت درمان و از آن پیشگیری کرد. به یاد داشته باشید که در مورد بارداری خود با پزشک خود صحبت کنید و او شما را از طریق بهترین برنامه درمانی که مطابق با نیازها و ترجیحات شما باشد راهنمایی خواهد کرد.