لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

رحم اجاره ای + مراحل و قوانین و شرایط

آیا رحم اجاره ای یکی از راه های درمان ناباروری است؟ ر چه زمانی رحم اجاری ای می‌تواند به فرزندآوری خانواده کمک کند؟ قوانین در ایران در این رابطه چه می گوید؟ رحم اجاره‌ای در واقع یک روش جایگزینی رحم برای بچه دار شدن است که در آن، یک زن دیگر موافقت می‌کند تا رحم خود را برای پرورش جنین حاصل از یک زوج دیگر که ناتوانی در باروری دارند، اجاره دهد. این فرآیند معمولا در مواردی که مادر اصلی به علت مشکلات سلامتی یا دیگر عوامل قادر به رشد جنین در رحم خود نیست، به کار می‌رود. رحم اجاره‌ای همچنین می‌تواند برای افرادی که به هیچ دلیلی قادر به باروری نیستند، راهی برای تجربه پدر و مادر شدن باشد،.اما این فرایند نیازمند بررسی های دقیق و رعایت اصول و قوانین است که در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن به بحث و گفتگو بپردازیم.

چرا به این روش درمان ناباروری رحم اجاره ای گفته می‌شود؟

به طور معمول، هنگامی که نوزاد از طریق رحم اجاره ای متولد می شود، وی فرزند زوجی است که صاحب اسپرم و تخمک هستند، و همچنین زنی که جنین را در رحم خود پرورش داده و به دنیا آورده است، تنها مادر جایگزین است. فردی که رحم خود را به زوجین اجاره می دهد، بابت اجاره رحم مبلغی از زوجین دریافت می‌کند. به همین دلیل به آن رحم اجاره ای گفته می‌شود.

رحم جایگزین

رحم اجاره ای چند درصد احتمال موفقیت دارد؟

در این خصوص باید ابتدا بررسی کنیم احتمال موفقیت رحم جایگزین به چه مواردی بستگی دارد؟ میزان موفقیت در رحم اجاره‌ای به عوامل متعددی بستگی دارد و این درصد قابل پیش‌بینی نیست. هر مورد ممکن است شرایط ویژه‌ای داشته باشد که بر درصد موفقیت تاثیرگذار باشد. عواملی همچون سلامتی عمومی شخص دارای رحم جایگزین، استفاده از تکنولوژی‌های پزشکی پیشرفته، مراقبت‌های پس از انتقال جنین و همچنین مدیریت دقیق فرایند، می‌تواند بر میزان موفقیت تاثیر گذار باشد. همچنین تجربه و مهارت پزشکان و تیم پزشکی نیز نقش مهمی در این موفقیت دارند. با این حال، هیچ گونه تضمینی در مورد میزان موفقیت در رحم اجاره‌ای وجود ندارد و ممکن است در هر مورد متفاوت باشد. بنابراین لازم است این مورد را از متخصص زنان جویا شوید.

فرایند باروری با رحم جایگزین

مراحل به دنیا آمدن نوزاد از طریق رحم اجاره‌ای بستگی به فرآیند و قوانین مربوطه در هر کشور می‌گیرد. یعنی ابتدا لازم است این مراحل طی شده و مراحل به دنیا آمدن نوزاد از طریق رحم اجاره‌ای ممکن است به شرح زیر باشد:

  • انتخاب یک زن برای جایگزین کردن رحم و طی مراحل قانونی مرحله اول است. در این مرحله، زوج ناتوان در باروری، زنی که رحم خود را به به زوج دیگری اجاره می‌دهد، را انتخاب می‌کنند و توافقات قانونی و پزشکی مرتبط با این فرآیند انجام می‌شود.
  • قبل از انتقال جنین، اهدا کننده رحم باید دارو مصرف کند تا پوشش داخلی رحم برای پذیرش جنین آماده شود.
  • در مرحله بعد زن نابارور یا اهداکننده تخمک در صورت نیاز، قبل از لقاح از دارو برای تحریک تولید تخمک استفاده می‌کند. پس از لقاح، تخمک ها از تخمدان ها خارج می شوند.
  • در مرحله بعد تخمک و اسپرم زوج نابارور برای انتقال جنین انتخاب شده و ر محیط آزمایشگاه لقاح می یابد.
  • پس از آن جنین لقاح یافته به رحم جایگزین وارد می شود.
01:05
truncate dir-rtl

انتقال جنین دو مرحله ای

مواردی که در بالا ذکر کردیم، همه مراحل درمان ناباروری با IVF بود. تنها به جای انتقال جنین به رحم مادر اصلی، جنین به رحم مادر جایگزین منتقل می‌شود. درمان ناباروری با IUI نیز یکی دیگر از روش های فرایند رحم اجاره ای است. در این روش به جا اینکه تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاه ترکیب شود، این کار به صورت طبیعی داخل رحم انجام می‌شود. در این صورت نیاز به مداخلات جراحی وجود ندارد چرا که لانه گزینی به صورت طبیعی انجام می شود.

نکاتی که باید در این خصوص بدانید

  • در صورت انجام ivf حدود 15 روز بعد آزمایش تجویز می شود تا ثابت شود جراحی موفقیت آمیز بوده یا خیر.
  • پس از موفقیت در طی مراحل بالا، فرآیند بارداری آغاز می‌شود. مراقبت‌های پزشکی دقیق شامل سونوگرافی های معمول برای بررسی وضعیت جنین و سلامت مادر جایگزین انجام می‌شود.
  • پس از تولد، نوزاد که به دنیا می‌آید، به‌عنوان فرزندان قانونی زوج در نظر گرفته می شود. در این مرحله، زوجین به‌عنوان والدین قانونی، به عنوان پدر و مادر فرزند تازه متولد شده شناخته می‌شوند.
  • امکان عدم موفقیت باروری در حرم اجاره ای نیز وجود دارد. در صورت سقط جنین و یا عدم موفقیت در مراحل باروری در صورت رضایت مراحل تکرار می‌شود.

قوانین رحم اجاره ای

برخی از شرایط برای فرزند آوری از این طریق وجود دارد که نیازمند دارا بودن مجوز هایی است که مربوط به موارد زیر می شود:

  • عدم ناباروری زوجین توسط متخصص زنان و زایمان تایید شود.
  • زوج و زوجه هر دو تابع ایران باشند.
  • زوجین بیماری های روانی نداشته باشند و صلاحیت و آگاهی لازم را داشته باشند.
  • هیچ کدام از طرفین معتاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی نباشند.
قوانین رحم اجاره ای

مادامی که قرارداد با شرایط فوق امضا شود، می توان فرایند آغاز رحم اجاره ای را طی کرد.

رحم جایگزین برای چه کسانی توصیه می شود؟  

رحم اجاره‌ای به افرادی توصیه می‌شود که به دلایل مختلفی از جمله مشکلات سلامتی، بیماری‌هایی که باعث ناتوانی در باروری می‌شوند، آسیب‌های جسمی یا عوارض جراحی‌های قبلی، تصادفات و حوادثی که منجر به از دست رفتن رحم شده باشد، نمی توانند باروری را تجربه کنند. این فرآیند می‌تواند راهی برای افرادی باشد که به هیچ دلیلی قادر به باروری نیستند اما تمایل دارند تا والدین شوند، به شرطی که قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند و با متخصصان در اینباره مشورت کنند.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 3 =

فهرست محتوا