تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی)

تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی) و رژیم غذایی سالم در دوران نقاهت پس از جراحی هیسترکتومی بسیار مهم است. هیسترکتومی یک روش جراحی است که شامل برداشتن رحم است. هیسترکتومی کامل یا جزئی را می توان انجام داد، حتی گاهی اوقات با برداشتن تخمدان ها نیز همراه است. دوره نقاهت پس از هیسترکتومی مدتی طول خواهد کشید. آنچه در این دوره نقاهت می خورید بسیار مهم است. رژیم ریکاوری باید فقط شامل غذاهای سالم باشد که تمام مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی لازم را برای بهبودی سریعتر در اختیار شما قرار دهد. یک رژیم غذایی سالم از افزایش وزن جلوگیری می کند، که یک اتفاق رایج پس از هیسترکتومی است. برای هر گونه سوالی که ممکن است در مورد رژیم غذایی خود در طول ریکاوری هیسترکتومی داشته باشید، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

تغذیه بعد از هیسترکتومی

بیشتر بدانید : زخم دهانه رحم

رژیم ریکاوری هیسترکتومی

• غذاهایی که سرشار از فیبر هستند توصیه می شود. آنها همچنین حرکات روده شما را تنظیم می کنند که می تواند بعد از جراحی مشکل ساز باشد. برخی از غذاهای غنی از فیبر عبارتند از آووکادو، زغال اخته، تمشک، گلابی، کلم بروکسل، جو، سبزیجات برگ دار و غیره.
  • غذاهای حاوی پروتئین و چربی های سالم بخورید. از جمله مواد غذایی می توان به مغزها، دانه ها، روغن زیتون و غیره اشاره کرد.
  • به جای غذاهای منجمد، کنسرو شده یا فرآوری شده از محصولات تازه استفاده کنید. خوردن غذاهای رنگارنگ نیز مفید است. از بین غذاهای قرمز می توانید فلفل قرمز، توت فرنگی و … را انتخاب کنید، از بین غذاهای سبز می توانید فلفل سبز، بروکلی و … را انتخاب کنید. انبه، هویج و غیره را انتخاب کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید. این یکی از بخش های مهم رژیم ریکاوری هیسترکتومی است. حتما حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. اگر به جای آب آب میوه را ترجیح می دهید، آب سیب، آب زغال اخته یا آب پرتقال بنوشید.
  • ترمیم بافت بدن به ویتامین C، آهن، روی و پروتئین نیاز دارد.
  • تخم مرغ و ماهی بخورید زیرا سرشار از پروتئین هستند.
  • اسموتی های میوه ای که با شیر کم چرب یا ماست کم چرب تهیه می شوند باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.
  • غذاهای کم چرب به شما کمک می کند وزن بدن متعادلی داشته باشید و از افزایش وزن جلوگیری کنید.
  • گوشت بدون چربی و برخی میوه ها مانند پرتقال، توت فرنگی یا زغال اخته نیز باید بخشی از دوره بهبودی هیسترکتومی شما باشند.
  • همچنین به رابطه بین الکل و کلسترول مراجعه کنید
  • با فیتواستروژن از بیماری ها جلوگیری کنید. پس از جراحی، داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌تر طبیعی است که احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. دانشمندان خوردن غذاهای حاوی فیتواستروژن را پیشنهاد می کنند زیرا می توانند به جلوگیری از شرایط مربوط به از دست دادن استروژن به دلیل برداشتن تخمدان ها و رحم کمک کنند. غذاهای غنی از فیتواستروژن عبارتند از غلات کامل، شیر سویا، توفو، بذر کتان، ادامام و غیره.

نکات بیشتر در مورد بازیابی هیسترکتومی

در ادامه به نکات مهم درباره مراقبت های بعد از هیسترکتومی اشاره میکنیم:

مراقبت از زخم

مراقبت خوب از زخم در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. اول از همه، خشک و تمیز نگه داشتن آن بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای مراقبت صحیح از زخم جراحی آورده شده است:

• زخم و همچنین ناحیه صمیمی خود را با استفاده از صابون ملایم و آب گرم بشویید.
  • پس از شستن دقیق خود، به جای مالش، ناحیه مورد نظر را به آرامی با دست زدن به آن خشک کنید.
  • زخم خود را برای هر گونه علائم عفونت مانند قرمزی، حساسیت به لمس یا تورم بررسی کنید.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید که زخم شما را تحریک یا ساییده نکند.
  • حداقل تا 8 هفته پس از جراحی از تامپون یا محصولات دوش استفاده نکنید. برای این مدت نباید چیزی در واژن خود قرار دهید.
  • بلافاصله پس از جراحی از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم خودداری کنید.
  • اگر زهکشی دارید، مطمئن شوید که اطراف زهکشی را با دقت تمیز و خشک کنید. همچنین مقدار مایعی که از زخم تخلیه می شود را بررسی کنید. اگر مقدار زیادی مایع از مجرای فاضلاب خارج می شود یا این مایع خونی می شود، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.
  • احتمالاً گیره‌های فلزی خواهید داشت که به عنوان منگنه‌هایی روی زخم شناخته می‌شوند که به بهبود برش کمک می‌کنند. این منگنه ها معمولاً 10 تا 14 روز پس از جراحی برداشته می شوند. پس از برداشتن منگنه ها، نوارهای استری اعمال می شود.

فعالیت های بدنی

دوره نقاهت پس از جراحی هیسترکتومی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در کنار رژیم ریکاوری هیسترکتومی، استراحت و خواب فراوان، فعالیت بدنی نیز مهم است. ابتدا، می توانید با قدم زدن در اطراف خانه قبل از پرداختن به فعالیت های دیگر و قبل از انجام هر ورزش بدنی دیگری شروع کنید. هنگامی که به اندازه کافی قوی شدید، با بالا و پایین رفتن از پله ها شروع کنید. بعداً می توانید تمرینات دیگر را شروع کنید. همچنین به نوشیدن آب بعد از ورزش مراجعه کنید.

به بدن خود گوش دهید و تمام زمان لازم را صرف کنید. زیاد خودت را مجبور نکن اگر احساس ضعف یا خستگی می کنید، فقط بنشینید یا دراز بکشید، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و کمی استراحت کنید. توجه داشته باشید که در هفته های اول پس از جراحی هیچ گونه جسم سنگینی را بلند نکنید تا ناحیه شکم و کشاله ران تحت فشار قرار نگیرد. معمولاً حدود 2 هفته پس از جراحی می توانید دوباره رانندگی کنید.

حمام کردن

خشک و تمیز نگه داشتن زخم برش در دوران نقاهت پس از جراحی هیسترکتومی به منظور جلوگیری از هرگونه عفونت زخم و سایر عوارض بسیار مهم است. معمولاً پس از بازگشت از بیمارستان به خانه، دوش گرفتن مجاز است، اما باید مراقب باشید تا آب مستقیماً به زخم نخورد.

در عوض، باید اجازه دهید آب روی زخم برش شما جاری شود. همچنین مهم است که به آرامی مواد خشک شده را از اطراف زخم بشویید. بعد از دوش گرفتن، به جای مالش، اطراف زخم و خود زخم را به آرامی و به آرامی با دست زدن به آن با یک حوله تمیز خشک کنید.

معمولاً برای 4 هفته اول پس از جراحی یا حداقل تا زمانی که زخم شما به طور کامل بهبود یابد، استفاده از وان حمام توصیه نمی شود. حمام کردن خیلی زود پس از جراحی احتمال ابتلا به عفونت و سایر عوارض احتمالی مرتبط با جراحی هیسترکتومی را افزایش می دهد.

فعالیت جنسی

به طور کلی در 8 هفته اول پس از جراحی نباید رابطه جنسی داشته باشید. با این حال، برای این مشکل نیز باید با پزشک خود مشورت کنید. تامپون و حتی محصولات دوش نیز برای 8 هفته اول پس از جراحی هیسترکتومی مجاز نیستند.

داروها

داروهای ضد درد تجویزی و همچنین داروهای ضد التهابی معمولاً در طول دوره بهبودی هیسترکتومی تجویز می شوند. درد خفیف تا متوسط پس از رفتن به خانه کاملاً طبیعی است، بنابراین این داروها به شما در تسکین درد و ناراحتی کمک می کنند. اگر درد با دارو برطرف نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تغییرات بدن

برخی تغییرات بدن در دوران نقاهت پس از هیسترکتومی طبیعی است. احتمالاً تا 8 هفته پس از جراحی ترشحات واژن خواهید داشت. در چند روز اول پس از جراحی، این ترشحات واژینال خونی است اما با گذشت روزها سبک تر و نازک تر می شود.

افزایش خونریزی واژینال احتمالاً دو هفته پس از جراحی رخ می دهد. نیازی به نگرانی نیست زیرا این امر کاملاً طبیعی است و در عرض 24 ساعت خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر این افزایش خونریزی واژینال ادامه یافت یا شدیدتر از آنچه باید بود، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در طول جراحی هر دو تخمدان همراه با رحم شما برداشته شود، علائم و نشانه های یائسگی را تجربه خواهید کرد. علائم و نشانه های رایج یائسگی عبارتند از:

• گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • خشکی واژن و غیره

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید و به دنبال کمک پزشکی باشید:

• تب و لرز بالا
  • درد در اطراف ناحیه برش جراحی یا درد شکمی که تمایل دارد بدتر شود
  • قرمزی، حساسیت یا تورم زخم و اطراف آن
  • خونریزی شدید واژن
  • بوی بدی که از واژن می آید
  • ادرار دردناک
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • یبوست طولانی مدت
  • اسهال و غیره

بیشتر بخوانید : هیستروسکوپی

اگر متوجه تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، درد ساق پا و غیره شدید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید و با اورژانس تماس بگیرید.