لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

آیا کیست تخمدان باعث نازایی می شود؟

ناباروری دلایل بسیاری دارد. اما یکی از سوالات متداولی که ذهن بانوان را درگیر کرده است، این است که آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می شود؟ آیا جراحی کیست تخمدان باعث نازایی می شود؟ بانوانی که به تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، برای بارداری به مشکل می خورند؟ در این مقاله از سایت دکتر سوزان پیروان، قصد داریم به هر آنچه باید در خصوص این مورد بدانید، بپردازیم و برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

آیا کیست تخمدان بر باروری تاثیر می گذارد؟

کیست تخمدان می تواند بر باروری تاثیر بگذارد، اما تأثیر آن به نوع کیست بستگی دارد. اکثر کیست های تخمدان، مانند کیست های عملکردی، باعث ناباروری نمی شوند. با این حال، انواع خاصی از کیست ها، مانند آندومتریوما ناشی از آندومتریوز، و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، می توانند منجر به عدم تعادل هورمونی و ناباروری شوند. بنابراین لازم است برای درمان کیست تخمدان اقدام کنید.

بنابراین، در حالی که کیست‌های تخمدان به تنهایی بر باروری تاثیر نمی‌گذارند، افرادی که مبتلا به کیست تخمدان هستید، برای بارداری لازم است با متخصص زنان مشورت کنند.

بارداری با کیست تخمدان

عوارض جراحی کیست تخمدان بر باروری چیست؟

جراحی کیست تخمدان می تواند اثرات مختلفی بر باروری داشته باشد. مهم است که توجه داشته باشید که روش جراحی می تواند ذخیره تخمدان را کاهش دهد و به طور بالقوه بر نتایج باروری تاثیر گذار باشد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که کیست تخمدان معمولا باعث ناباروری نمی‌شود و این موضوع معمولا تاثیری در شانس باروری ایجاد نمی کند. در واقع بسته به شرایط هر شخص و نوع جراحی لازم است این موضوع بررسی شود.

چگونه با وجود کیست تخمدان باردار شویم؟

کیست تخمدان معمولا باعث ناباروری نمی شود، اما می تواند باردار شدن را دشوارتر کند. اکثر کیست های تخمدان بی ضرر هستند و معمولا بر شانس باردار شدن تاثیر نمی گذارند. با این حال، اگر کیست ها به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند اندومتریوز ایجاد شوند، ممکن است بر باروری تاثیر جدی تری بگذارند. در چنین مواردی، درمان هایی مانند تغییر در سبک زندگی، جراحی جزئی یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) می تواند کمک کننده باشد.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

چند وقت بعد از جراحی کیست تخمدان می توان برای بارداری اقدام کرد؟

زمان بهبودی پس از برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی معمولا چند روز پس از انجام عمل است، با بازگشت به کار و فعالیت‌های بیشتر در عرض 1 روز تا 1 هفته و برقراری رابطه جنسی 4 الی 6 هفته بعد از جراحی امکان پذیر است. بهبودی پس از عمل لاپاراتومی بیشتر طول می کشد، با بستری شدن در بیمارستان 1 تا 2 شب و نیاز به اجتناب از فعالیت شدید به مدت 6 هفته یا بیشتر خواهد بود. بهتر است زمان دقیق این امر را از متخصص جویا شوید. چرا که پس از جراحی کیست تخمدان، فرآیند تصمیم گیری به عوامل مختلفی مانند نوع کیست، اندازه، علائم و احتمال سرطانی بودن آن بستگی دارد. کیست های کوچک و عملکردی اغلب خود به خود طی یک تا دو ماه بدون درمان برطرف می شوند و نیاز به جراحی ندارند و برای اقدام به بارداری نیز مشکلی ایجاد نمی کنند.

ناباروری به دلیل کیست تخمدان

در چه مواردی کیست تخمدان بر بارداری تاثیر می گذارد؟

در حالی که کیست های تخمدان ممکن است مستقیما بر باروری تاثیر نگذارند، می توانند در دوران بارداری عوارضی ایجاد کنند. کیست تخمدان می تواند چرخه قاعدگی را مختل کرده و احتمال بارداری را کاهش دهد، به خصوص در مورد اندومتریوز. علاوه بر این، اندازه کیست می تواند منجر به پیچ خوردگی تخمدان شود و بر باروری تاثیر بگذارد.  در سایر موارد خطر تهدید کننده ای برای بارداری وجود نخواهد داشت.

ارتباط کیست تخمدان و ناباروری

اگر سایر کیست های تخمدان درمان نشوند و به رشد خود ادامه دهند، می توانند منجر به ناباروری و علائمی مانند درد و نفخ شوند. در حالی که احتمال ناباروری دائمی ناشی از کیست تخمدان کم است، هنوز هم مهم است که به طور مرتب معاینه شوید تا اطمینان حاصل شود که این مشکل برطرف شده است. بنابراین بانوانی که به این اختلال مبتلا هستند، لازم است تخت مراقبت های قبل از بارداری قرار بگیرند.

سخن آخر

کیست تخمدان معمولا باعث نازایی نمی شود. امام ممکن است فرایند تخمک گذاری را تحریک کرده و در ادامه این امر، بانوان نتوانند زمان دقیق تخمک گذاری برای اقدام به بارداری را تشخیص دهند. به این ترتیب لازم است تحت نظر متخصص زنان باشید .همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری با متخصص خود در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا با وجود کیست تخمدان می توان باردار شد؟

بله – در اکثر موارد کیست تخمدان مشکلی برای باروری ایجاد نمی کند.

کدام نوع از کیست های تخمدان موجب اختلال در باروری می شوند؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک و کیست آندومتریوما از شایع ترین کیست هایی هستند که بانوان را با اختلال در باروری رو به رو می کنند. 

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دو =

فهرست محتوا