لوگو دکتر سوزان پیروان
Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

درمان ناباروری با IUI (آی یو آی)

با پیشرفت علم پزشکی و تجلی روش ها و تکنیک های نوین، دیگر نگرانی بابت بچه دار شدن در میان زوج ها دیده نمی شود. روش درمان ناباروری با IUI یکی از متدهای موثر درمان نازایی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. چنانچه زوجی قصد فرزند آوری داشته اما با برقراری رابطه جنسی بدون محافظت طی شش ماه تا یک سال ( بستگی به سن زوج ها دارد ) ، موفق به بارداری نشوند در این صورت می گوییم ناباروری در آن ها وجود دارد. در این حالت باید علت و عامل ناباروری تشخیص داده و در پی آن روش های بهبود مناسب به کار گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر درباره روش درمانی آی یو آی به ادامه مقاله این مقاله از سایت دکتر سوزان پیروان یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان تهران توجه فرمایید.

درمان ناباروری با IUI چیست؟

آی یو آی  یا IUI  از روش های کمک باروری بسیار ساده و کم هزینه برای درمان زوج های نابارور می باشد. تلقیح داخل رحمی اسپرم یا  IUI  روشی موثر جهت بارور کردن زوج های نابارور است. شرایط انجام این روش کمک باروری عبارتند از: داشتن اسپرم مناسب و سالم، باز بودن حداقل یک لوله رحمی، مبتلا نبودن به عفونت حاد رحم و لگن.

در حالت طبیعی لقاح به این صورت انجام می شود که اسپرم های موجود در داخل مایع منی وارد واژن شده و یا عبور از کانال سرویکس و یا دهانه رحم به داخل حفره رحم می رسند. تخمک هم از طریق لوله های فالوپ وارد حفره رحم شده و تماس بین اسپرم و تخمک انجام شده، در نتیجه عمل لقاح انجام می گردد. جنین تشکیل شده داخل رحم لانه گزینی کرده و رشد می کند.

در برخی موارد دلیل شناخته شده ای برای ناباروری زوجین یافت نمی شود. در این افراد از روش آی یو آی برای افزایش شانس باروری استفاده می شود. در این روش همزمان با ورود اسپرم به داخل رحم، عمل تخمک گذاری هم انجام می شود. به همین دلیل شانس باروری افزایش می یابد.

برای انجام آی یو آی اسپرم های مرد استخراج می شود. اسپرم ها به آزمایشگاه آندرولوژی فرستاده شده تا به کنسانتره تبدیل شوند. بعد از پردازش، سالم ترین اسپرم باقی مانده، به داخل رحم وارد می شود.

طریقه بارداری به روش آی یو آی

روش کمک باروری آی یو آی  بدون بیهوشی و احساس درد انجام می شود. در این روش بعد از استخراج اسپرم ها و شسته شدن آنها، بهترین و سالم ترین اسپرم جداسازی می شود و در داخل رحم قرار می گیرد. انجام این روش و استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری، موجب افزایش 4 برابری تخمک گذاری می شود.

اندازه داروها و زمان مناسب مصرف این داروها برای تحریک تخمک گذاری در افراد مختلف متفاوت است. پزشک متخصص بعد از بررسی های لازم، تزریق داروی HCG را انجام می دهد. بعد از گذشت مدت زمان 50 دقیقه  از زمان تزریق، عمل تلقیح داخل رحمی اسپرم انجام می شود. در برخی افراد برای موفقیت بیشتر انجام این روش در دو روز متوالی انجام می گردد.

در چه مواردی درمان ناباروی با IUI توصیه می شود؟

در موارد درمان ناباروری با دلایل نامشخص از روش های اولیه بهبود به شمار می آید. عبارتند از ؛ تحریک تخمک گذاری و بعد از آن انجام تلقیح داخل رحم اسپرم ، همانطور که می دانید ؛ نزدیک شدن یک توده اسپرم طبیعی و نرمال بدون حضور و تاثیر پروتئین و آنتی بادی های اضافه به یک تخمک بالغ و سالم طبیعتا منجر به باروری می شود ؛ در این پروسه تشکیل جنین با کیفیت بالا به وجود می آید.

درمان ناباروری با IUI

انجام روش کمک باروری آی یو آی قبل از روش کمک باروری آی وی اف انجام می شود. به دلایل مختلفی مانند کم بودن تعداد اسپرم، بی تحرکی اسپرم، داشتن اسپرم های غیر طبیعی، کم بودن حجم مایع منی و یا وجود آنتی اسپرم در داخل مایع منی در مردان، انجام روش تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI  توصیه می شود.

همچنین ابتلا خانم ها به بیماری های مختلف مانند اندومتریوز، واژینیسموس، کم بودن مخاط دهانه رحم، مشکلات تخمک گذاری و وجود مواد اسپرم کش یا ترشحات کشنده اسپرم در دهانه رحم،  موجب می شود تا روند طبیعی لقاح انجام نشود. در این صورت این روش کمک باروری تجویز می شود.

بانوانی که آندومتریوز دارند

کسانی که به بیماری آندومتریوز با درجه های مختلف از خفیف تا متوسط در گروه بانوان نابارور با دلیل نامعلوم قرار می گیرد. به همین سبب برای این اشخاص استفاده از روش درمان IUI بهترین مسیر درمان خواهد بود. پیشنهاد متخصص زنان برای این زنان بهره مند شدن خانم ها از این پروسه می باشد که بتوانند بارداری مناسبی را تجربه کنند.

خانم هایی که به وسیله انجام لاپاراسکوپی تشخیص داده شده  که مبتلا به اندومتریوز خفیف هستند. این خانم ها لوله های فالوپ سالم و فاقد چسبندگی شدید دارند اما توانایی لازم برای باروری ندارند. در این خانم ها از روش آی یو آی برای باردار کردن خانم استفاده می شود.

اندومتریوز

تعداد اسپرم در مردان کم است

یکی دیگر از علل ناباروری می تواند دلیل مردانه داشته باشد و این بدان معناست که آقایان اسپرم با شکل نرمال و متحرک نداشته باشند. مردانی که تعداد اسپرم آنان کمتر از ده میلیون باشد و شکل طبیعی آنان که شامل تحرک و جهش آن می باشد کمتر از چهار درصد باشد. برای بارداری مطمئن بهترین روش استفاده از روش درمان IUI در تهران است.

آقایانی که به وسیله انجام اسپرموگرام تشخیص داده شده است که دچار اختلال خفیف در تعداد و تحرک اسپرم هستند می توانند از روش آی یو آی برای افزایش شانس باروری استفاده کنند.

اختلال در دهانه رحم وجود دارد

یکی دیگر از کاربرد های تلقیح داخل رحم اسپرم ، برطرف کردن اختلال در آنتی بادی های می باشد که در سر اسپرم یا در دهانه سرویکس وجود دارند. در این حالت در اولین لحظه رسیدن اسپرم به دهانه سرویکس دچار نابودی می شود. شایان ذکر است که استفاده از این پروسه می تواند بدون تاثیر واژن و سرویکس ، اسپرم را به رحم انتقال داده و درصد موفقیت بارداری را بیشتر کند.

در دهانه رحم  برخی از خانم ها، مواد اسپرم کش وجود دارد که اسپرم ها را در داخل دهانه رحم از بین می برند و اسپرم ها به داخل حفره رحمی نمی رسند. با انجام آی یو آی اسپرم ها از طریق کاتتر به داخل حفره رحم وارد می شوند و از بین نمی روند. 

ایمونولوژیک دهانه رحم
اختلال-در-تخمک-گذاری

دلیل اصلی نازایی خانم ها مشکلات تخمک گذاری می باشد. اما شایع ترین علت اختلال تخمک گذاری مرتبط با وجود  تخمدان پلی کیستیک یا PCO است. هنگامی که باروری با استفاده از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری اتفاق نیفتد، از این روش کمک باروری استفاده می شود.

مردانی که دچار اختلال نعوظ، زودانزالی و کاهش میل جنسی هستند و خانم هایی که دچار واژینیسموس هستند، می توانند از روش آی یو آی برای افزایش شانس باروری استفاده کنند.

خانم هایی که به بیماری های جنسی مبتلا هستند، در زمان برقراری رابطه جنسی برای جلوگیری از ابتلا همسر به بیماری، از کاندوم استفاده می کنند. به همین دلیل باروری رخ نمی دهد. این خانم ها برای باردار شدن می توانند از روش تلقیح داخل رحمی اسپرم استفاده کنند.

روش درمان ناباروری با IUI چگونه است؟

IUI مخفف کلمه Intra Uterine Insemination و به معنای تلقیح داخل رحمی اسپرم می باشد. این تکنیک به عنوان یکی از روش های کمک باروری بوده و طی آن از مرد نمونه اسپرم گرفته می شود که این نمونه به کمک مواد مخصوصی شستشو شده و اسپرم های سالم تر انتخاب و توسط لوله پلاستیکی به نام کاتتر ، در زمان تخمک گذاری زن ، درون رحم تزریق می شود.

فیلم انجام آی یو آی در تهران توسط دکتر سوزان پیروان

در ادامه می توانید فیلم واقعی درمان ناباروری با IUI توسط دکتتر سوزان پیروان را ببینید.

01:03
truncate dir-rtl

روش انجام ای یو ای | دکتر پیروان

بهترین کاندید درمان ناباروری با iui

روش درمان ناباروری با IUI در تهران در شرایطی که زوج ها یکی از مشکلات زیر را داشته باشند استفاده می گردد:

  • ناباروری به علت فاکتورهای مردانه مثل ناهنجاری های حرکتی اسپرم ها ، ناکافی بودن تعداد و حجم آن ها ، معیوب و غیرطبیعی بودن اسپرم ها
  • نازایی به دلیل فاکتور رحمی مثل اختلالات دهانه رحم
  • ناباروری با دلایل نامشخص و توجیه نشده
  • عدم توانایی باروری به علت اندومتریوز از نوع خفیف
  • وجود مشکل و ناهنجاری در فرآیند تخمک گذاری
  • نازایی به علت فاکتور سرویکال ( اختلالات گردن رحم ) مثل کم بودن ترشحات سرویکس یا ترشحات از بین برنده اسپرم در سرویکس
  • ناتوانی جنسی
  • قطع نخاعی
  • ناباروری به دلیل اختلالات دستگاه تناسلی آقایان مثل انزال زودرس یا انزال معکوس

چه زمان روش درمان IUI پیشنهاد نمی شود؟

طبق توصیه های بهترین متخصص زنان و زایمان و درمان نازایی در تهران ، در موارد زیر استفاده از روش آی یو دی در تهران برای درمان جایز نمی باشد:

  1. بانوانی که دچار بیماری های شدید لوله های رحمی هستند.
  2. اگر در زن سابقه بیماری عفونت لگن وجود داشته باشد.
  3. چنانچه زن به بیماری اندومتریوز شدید مبتلا باشد.
02:36
truncate dir-rtl

درمان ناباروری با روش IUI

درصد موفقیت ای یو ای برای بار اول و دوم

درصد موفقیت درمان ناباروری با IUI در تهران یا همان تلقیح داخل رحمی اسپرم  تقریبا بین 10 تا 40 درصد در هر دوره درمان می باشد که سن زن ، اسپرم پردازش شده ، علت ناباروری و داروهای باروری در میزان درصد آن تاثیرگذار است. اگر می خواهید پروسه مذکور برای شما موفق باشد بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید :

  • با توجه به اینکه به هنگام مقاربت و ارگاسم ، رحم زن دچار انقباض می گردد لذا به جهت بالا بردن شانس حاملگی توصیه می شود همان روز ، روز بعد و 3 روز پس از انجام آی یو آی ، رابطه جنسی با همسرتان برقرار نمایید. انقباض رحم می تواند حرکت اسپرم ها را در لوله های رحمی آسان تر کند.
  • نسبت به تغذیه خود دقت داشته باشید و غذای کامل شامل میوه ، سبزیجات ، غلات ، لبنیات پرچرب ، پروتئین و غیره را مصرف نمایید.
  • روزانه از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید.
  • آب فراوان بنوشید.

امکان موفقیت درمان ناباروری با IUI

در صورت موفق بودن درمان IUI ،علائم بارداری طی دو هفته پس از آن نمایان می شود. توجه داشته باشید که علائم بارداری در همه بانوان یکسان نیست اما در ادامه به رایج ترین علائم اشاره کرده ایم:

  1. درد یا سوزش درسینه ها
  2. کم آوردن نفس
  3. احساس خستگی و کسلی
  4. تکرر ادرار
  5. سرگیجه و سردرد
  6. گرفتگی ماهیچه های لگنی
  7. دگرگونی خلق و خو
  8. یبوست و نفخ
  9. گرسنگی و بی میلی غیر معمول
  10. تغییر در حس بویایی
  11. افزایش دمای بدن و…

هر یک از این نشانه ها ممکن است خبر از بارداری شما با استفاده از روش درمان ناباروری با آی یو آی در تهران می باشد.

مراحل درمان ناباروری با IUI

برای شروع آی یو آی نیازمند ، تخمک گذاری ، نمونه مایع منی حاوی اسپرم سالم و حداقل یک لوله باز خانم داریم. به هر دفعه انجام آی یو آی ، دوره یا سیکل گفته می شود. این دوره شامل اولین روز عادت ماهانه تا تخمک گذاری ، تلقیح و سپس تست بارداری در دو هفته بعد می باشد. در ادامه با مراحل این روش آشنا شوید.

00:50
truncate dir-rtl

روش انجام آی یو ای | دکتر سوزان پیروان

تولید تخمک

اولین مرحله از درمان IUI تولید تخمک است. تخمدان ها قابلیت تخمک گذاری به چندین روش را دارند. بعضی اوقات ، بنا به تشخیص پزشک ناباروری ، اولین دوره بدون استفاده از محرک های تخمک گذاری انجام می شود. در این روش دارو باروری یا استفاده نمی شود یا در صورت استفاده ، در اوایل دوره سیکل قاعدگی استفاده شود. در صورتی که تخمک ها به وسیله دارو تحریک شده باشند ، احتمال بالغ شدن بیش از یک تخمک وجود دارد. این در حالی است که تخمدان های زنان در هر ماه تنها یک تخمک آزاد می کنند.

تعیین زمان تخمک گذاری

یکی از مراحل مهم درمان IUI تعیین زمان تخمک گذاری است. تلقیح اسپرم حتما باید در زمان تخمک گذاری انجام شود. در مواقعی بهترین فوق تخصص نازایی نیازمند استفاده از آمپول hcg برای آزادسازی تخمک است. بعد از دریافت این آمپول ، حدودا 36 ساعت بعد ، آزاد سازی تخمک شروع می شود. بعضی دیگر از متخصصین ناباروری ، 24 ساعت تا 48 ساعت بعد از تزریق آمپول ، فرآیند آی یو آی را انجام می دهند.

شست و شوی اسپرم

در روز انجام پروسه آی یو آی ، متخصص نازایی ، نمونه ای از اسپرم مرد را دریافت کرده و آن را شست و شو می دهد. این اقدام به ایجاد اسپرم مقاوم کمک می کند.

تلقیح اسپرم

پزشک اسپرم های مقاوم تر را به کمک لوله باریک به نام کاتتر ، از دهانه رحم به رحم ارسال می کند. این فرآیند دردی ندارد ؛ اما احساس گرفتگی خفیف ماهیچه ها بعد از این پروسه طبیعی می باشد. این فرآیند ظرف چند دقیقه کوتاه انجام می شود.

تست بارداری

شما می توانید پس از دو هفته از درمان IUI ، تست بارداری بدهید. در مواردی برای اطمینان بیشتر از دریافت نتیجه ، بهترین متخصص نازایی تهران پیشنهاد نزدیکی بعد از تلقیح را می دهد.

آیا درمان ناباروری با IUI خطرناک است؟

IUI یک روش ساده و بی خطر می باشد اما در مواردی معدود ممکن است موجب عوارض زیر گردد:

  • بروز عفونت
  • کیست در تخمدان
  • درد و گرفتگی رحم
  • انتقال ویروسی از نمونه منی
  • داشتن ترشح بعد از درمان IUI امری رایج و طبیعی بوده و به دلیل مخاط دهانه رحم می باشد که به هیچ وجه جای نگرانی نیست.

توصیه های عمومی جهت افزایش موفقیت روش آی یو آی

داشتن رابطه جنسی پس از روش درمانی بسیار شانس باروری را بالا می برد اما به شرط آنکه فرد متقاضی لکه بینی یا خونریزی نداشته باشد. دو روز پس از انجام پروسه بهبودی می توان مقاربت را انجام داد. اگر از داروهای شیاف مانند به تجویز بهترین دکتر زنان در تهران استفاده می کنید که عمدتا بعد از درمان IUI عمدتا استفاده می شود بهتر است که از شنا کردن بپرهیزید.

بهتر است از فردای روز درمان با این روش مصرف مکمل هایی مانند ویتامین ها را آغاز کنید همچنین مصرف نیکوتین و الکل را قطع کنید زیرا روی اسپرم ها تاثیر گذار است ؛ یکی از اثرات تغییر شکل اسپرم است که منجر به ایجاد اختلال در نفوذ به تخمک ها می شود ، همینطور باعث تخریب DNA اسپرم ها می شود. آقایان در زمان حمام بهتر است از دوش آب داغ استفاده نکنند که خونرسانی در بیضه ها در جریان باشد و اسپرم های سالمی داشته باشند.

نتیجه درمان ناباروری با روش IUI باید انتظار داشت

این روند درمانی بدون درد و غیر تهاجمی است ، بانوی تحت درمان IUI در تهران به طور طبیعی روند تخمک گذاری را دارد. این روش در برخی مواقع با تحریک تخمدان ها انجام می شود و یک دوره درمانی برای تحریک تخمداتن ها تجویز می شود جهت آزاد کردن یک یا چند تخمک تجویز می شود. عموما تخمک گذاری با بیش از یک تخمک ، شانس بارداری را افزایش می دهد. احتمال دارد در دوره پریود از شما درخواست یکسری آزمایش خون ، سونوگرافی و شیوه مصرف داروها ویزیت شوید. در زمان مصرف داروهای تجویز شده دقت بالایی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که در روز انجام آی یو آی نمونه اسپرم گرفته خواهد شد.

اقدامات قبل از آی یو آی

افرادی که قصد انجام آی یو آی دارند، باید برای مدت 2 ماه قبل از انجام این روش کمک باروری، از سیگار، الکل و قلیان استفاده نکرده باشند.

  • اگر مرد از داروهای خاصی استفاده می کند، حتما به اطلاع پزشک برساند زیرا ممکن است داروها بر روی اسپرم تاثیرات نامطلوبی بگذارد.
  • مصرف مکمل های بدنسازی و عضله سازی برای مدت 2 ماه قبل از انجام این روش ممنوع است.
  • برای مطمن شدن از باز بودن لوله های فالوپ، انجام هیستروسالپنگوگرافی لازم است زیرا اگر لوله های فالوپ مسدود باشد، انجام روش تلقیح داخل رحمی اسپرم امکان پذیر نیست.

اقدامات بعد از آی یو آی

در برخی مواقع پزشک متخصص برای ایجاد اختلال در تولید پروژسترون توصیه می کند که از شیاف پروژسترون بعد از عمل آی یو آی استفاده شود.

  • ایجاد لکه بینی خفیف بعد از عمل طبیعی است.
  • در برخی موارد انجام این روش برای تعیین جنسیت انجام می شود. در مواردی که انجام آی یو ای برای تعیین جنسیت نباشد بهتر است در شب اول بعد از انجام این روش کمک باروری، رابطه جنسی برقرار شود.
  • بعد از گذشت 2 هفته بعد از عمل، باید تست بارداری انجام دهید.

کلام آخر

انجام روش درمان ناباروری با IUI در سنین 20 تا 25 سالگی  با موفقیت زیادی همراه است. شانس موفقیت این روش در افراد بالاتر از 40 سال کاهش می یابد. علاوه بر سن عوامل دیگری مانند علت ناباروری و نوع داروهای تزریق شده برای تحریک تخمک گذاری بر موفقیت این روش کمک باروری تاثیر می گذارد.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سه =

فهرست محتوا