Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

مراقبت های بعد از درمان ناباروری با IVF

مراقبت های بعد از IVF بسیار مهم است. شاید به نظر برسد انتقال جنین به رحم آخرین مرحله‌ی درمان ناباروری با IVF است. اما واقعیت این است که مراقبت‌های پس از انتقال جنین نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند و جهت موفقیت در روش IVF لازم است دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما ارائه می‌دهد با تمام جزئیات رعایت نمائيد.

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه‌ی این مقاله نکاتی پیرامون مراقبت های پس از IVF بیان می‌کنیم.

اصلی ترین مراقبت های لازم بعد از IVF

اصلی ترین مراقبت های لازم بعد از IVF برای افزایش احتمال بارداری با این روش به کار گرفته می شود. از جمله آن ها می توان به مواردی اشاره کرد که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت.

01:19
truncate dir-rtl

چطور آی وی اف موفق میشه؟

مراقبت از خود بعد IVF

این روش می‌تواند شما را به یکی از بزرگترین رویاهای خود برساند، مطمئناً در طی این درمان استرس و نگرانی‌های زیادی را متحمل شده‌اید. پس از انتقال جنین اکنون زمان آن فرا رسیده است که کمی از خود مراقبت نمائيد. در طی چند روز اول پس از انتقال جنین، فرایند لانه گزینی جنین‌های منتقل شده انجام می‌شود، اگر لانه گزینی یک جنین با موفقیت انجام شود شما یک قدم به تولد نوزاد و موفقیت روش IVF نزدیک شده‌اید بنابراین در چند روز اول باید به طور کامل استراحت نمائيد.

برخی از متخصصین به بیماران خود پیشنهاد می‌دهند پس از انتقال جنین‌ها به طور کامل تا چند روز استراحت نمایند اما برخی دیگر بر این باورند که بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهد اما از انجام هرگونه فعالیت سنگین باید پرهیز نماید.

لازم نیست همیشه در تخت بمانید و یا پاهای خود را بالا نگه دارید اما باید مراقبت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید باشید و هیچ گونه فشاری به خود وارد نکنید.

در آرامش بمانید

آرامش شرط موفقیت در هر نوع فعالیتی می‌باشد. از جمله مراقبت های بعد از درمان IVF نیز شامل فرآیندی است که به آرامش شما نیاز دارد. جهت دوری از استرس می‌توانید در چند روز اول پس از انتقال جنین به انجام کارهایی که منجر به آرامش شما می‌شود بپردازید. انجام فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن، تماشای فیلم، گوش دادن به پادکست، مدیتیشن، نواختن موسیقی و یا هر کاری دیگری که می‌تواند موجب آرامش روحی شما شود در این دوره پیشنهاد می‌شود.

داروهای لازم در مراقبت های بعد از آی وی اف

برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند مصرف دارو پس از مرحله‌ی انتقال جنین دیگر ضروری نمی‌باشد و یا ممکن است داروها به جنین صدمه وارد نماید در صورتی که تمام داروهایی که پزشک برای شما تجویز نموده است باید طبق دستورالعمل مصرف شوند. به عنوان مثال مصرف داروهای هورمونی مانند پروژسترون جهت حفظ بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شود. با اینکه مصرف شیاف‌های واژینال پروژسترون و یا داروهای تزریقی ممکن است برای شما آزاردهنده باشد اما مطمئن باشید تمام این داروها در جهت افزایش شانس بارداری و رسیدن به موفقیت در بارداری می باشد.

داروهای دیگری مانند آسپرین ممکن است برای شما تجویز شود، بر اساس تحقیقات مصرف آسپرین بچه در دوز پایین می‌تواند شانس لانه گزینی جنین و بارداری را افزایش دهند.

رژیم غذایی سالم از جمله اقدامات مراقبتی است

پس از IVF لازم است تغذیه‌‌ی شما به گونه‌ای باشد که فرآیند رشد و نمو جنین به خوبی طی شود.

توصیه می شود در این دوره مصرف میوه و سبزیجات، غذاهای سرشار از کلسیم، مصرف ویتامین‌ها گروه B و آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. گاهی اوقات لازم است برخی مکمل‌های دارویی را طبق دستورالعمل پزشک مصرف نمائيد.

شروع مصرف فولیک اسید

مصرف فولیک اسید در طی دوران بارداری فواید بسیاری دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف روزانه 400 میلی‌گرم فولیک اسید می‌تواند از برخی ناهنجاری‌های مادرزادی مانند نقص لوله عصبی پیشگیری نماید. همچنین در کاهش بروز شکاف کام و لب نیز موثر می‌باشند.

دوری از مواد شیمیایی مضر

برخی از مواد شیمیایی که در محصولات خانگی استفاده می‌شود مانند بیسفنول، فتالات‌ها، پارابن‌ها و تریکلوزان می‌توانند در عملکرد هورمون‌های بدن اختلال ایجاد نمایند. این مواد همچنین می‌توانند از جفت عبور کرده و به جریان خون کودک راه پیدا نمایند و از رشد مناسب او جلوگیری نمایند.

مراقبت های بعد درمان ناباروری با IVF

عدم رابطه جنسی از مراقبت های لازم بعد از IVF است

رابطه‌ی جنسی می‌تواند منجر به انقباضات رحمی شود در نتیجه لانه گزینی جنین با شکست مواجه می‌شود و یا منجر به سقط جنین می‌شود بنابراین تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده از رابطه‌ی جنسی بپرهیزید.

مدیریت علائم

به دلیل مصرف برخی داروها ممکن است بدن شما دچار واکنش‌هایی شود. واکنش‌هایی که به دلیل سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ایجاد می‌شود در خانم‌هایی که داروهای هورمونی دریافت کرده‌اند ممکن است دیده شود. برخی از علائم این سندرم عبارتند از:

  • درد در شکم
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال

این علائم در اکثر موارد خفیف می‌باشد اما گاهی ممکن است علائم شدید و غیر قابل تحمل باشد، در این صورت باید با پزشک خود تماس بگیرید تا راهکارهای درمانی مناسب را برای شما تجویز نماید.

به طور کلی از هرگونه خود درمانی، مصرف دارو بدون دستور پزشک و یا سایر فعالیت‌هایی که ممکن است به جنین شما آسیب وارد نماید بپرهیزید.

سخن آخر

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم مطالبی که در این مقاله ذکر شد نکات کلی بود که لازم است پس از انتقال جنین رعایت نماید اما هر بیماری با توجه به شرایط جسمانی و همچنین وضعیت روحی خود ممکن است به مراقبت و یا دستورالعمل‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشد بنابراین لازم است دستورالعمل‌های دقیق را از پزشک خود تهیه و اجرا نمایید.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 20 =

فهرست محتوا