درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن : خشکی واژن که در اصطلاح به آن آتروفی واژن نیز گفته می شود از جمله رایج ترین مشکلاتی است که در اثر عوامل متعددی همچون یائسگی در خانم ها بروز کرده و موجب برهم خوردن تعادل زندگی جنسی آن ها می شود. به همین دلیل خانم ها همواره به دنبال روشی مطمئن برای درمان این عارضه می باشند، درمقاله خانم دکتر سوزان پیروان در این رابطه توضیحات مفیدی را ارائه کرده ایم.

درمان خشکی واژن

علت خشکی واژن

موارد بسیاری در خشکی یا آتروفی واژن موثر هستند که در این بخش از مقاله درمان خشکی واژن به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم:

• شستشوی زیاد واژن
  • بیماری خودایمنی
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری
  • مصرف برخی داروها
  • عوامل روحی و روانی
  • کمبود هورمون استروژن

کاهش هورمون استروژن ، اصلی ترین دلیل خشکی واژن می باشد؛ این هورمون، ترشحات واژن که موجب جلوگیری از عفونت های واژنی و ادراری می شوند را حفظ نموده و به این ترتیب منجر به حفظ سلامت واژن می شوند. از جمله موارد موثر در کاهش هورمون استروژن عبارتند از :

• اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • زایمان
  • یائسگی
  • شیردهی
  • مصرف دخانیات
  • برداشتن تخمدان ها
  • هورمون درمانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی

علائم و نشانه های خشکی واژن چیست؟

در این قسمت از مقاله درمان خشکی واژن به این مسئله پرداخته ایم. از جمله شایع ترین نشانه های خشکی واژن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• احساس درد در ناحیه واژن
  • داشتن خارش و سوزش در ناحیه واژن
  • ناتوانی و وجود مشکل در رسیدن فرد به ارگاسم
  • وجود بیماری در دستگاه ادراری همچون عفونت های ادراری مکرر، سوزش در ادرار و تکرر ادرار
  • رابطه جنسی همراه با درد
  • خونریزی در حین برقراری رابطه جنسی
  • روشن شدگی و رنگ پریدگی بافت نازک ؛ لازم به ذکر است که این مورد توسط خود فرد قابل شناسایی نبوده و در معاینات پزشکی مشخص می گردد.

روش های تشخیصی خشکی واژن چیست؟

فرد بلافاصله بعد از مشاهده علائم خشکی در واژن باید به بهترین متخصص زنان تهران یا شهر محل سکونت خود مراجعه نماید. پزشک و متخصص زنان برای شناسایی این بیماری به طور معمول از روش های ذیل بهره می گیرد:

1. معاینه بالینی
  2. آزمایش پاپ اسمیر
  3. آزمایش هورمونی
  4. آزمایشات ادراری

درمان خشکی واژن چگونه انجام می شود؟

استروژن درمانی، استفاده از روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن، مصرف پر استروژن، مصرف اسپمیفن، مصرف برخی ویتامین ها از جمله روش های موثر در درمان مشکل خشکی یا آتروفی واژن است که البته بهترین آن ها استفاده از لیزر مونالیزا تاچ می باشد که دکتر سوزان پیروان ، متخصص زنان تهران نیز از این روش برای درمان خشکی واژن بهره می گیرند.

لیزر مونالیزا تاچ که کاملاً بدون عارضه بوده و سریع انجام می شود موجب تحریک بافت داخلی واژن می شود که این امر منجر به افزایش خون رسانی و در نهایت کلاژن سازی می گردد. این دستگاه همچنین قادر به تحریک بافت های درونی تر نیز می باشد، با این کار بدن برای تولید هورمون استروژن مستعد گشته و در نهایت مشکل خشکی واژن درمان می شود.​

داروهایی که برای درمان خشکی واژن استفاده می شوند :

این داروها یا استروژن بدن را جایگزین می کنند و یا مانند آن ها عمل می کنند. این داروها را تنها به صورت تجویزی می توان تهیه نمود. در ادامه برخی از آن ها را نام برده ایم :

• قرص ، حلقه یا کرم با دوز پایین استروژن : این داروها هورمون استروژن را در بدن شما جایگزین می کنند. کرم و قرص به صورت مستقیم در واژن استفاده می شوند. بیشتر این داروها تا زمانی که درمان شوید باید به صورت روزانه مصرف شوند و سپس در صورت نیاز ، مصرف آن ها به صورت هفتگی می شود. حلقه های استروژن درون واژن قرار می گیرند و سه ماه در جای خود باقی می مانند. پس از آن تعویض می شوند.
  • اسپمیفن : این دارو با نام تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERM) شناخته می شود و به صورت خوارکی باید مصرف شود. این دارو در بدن مثل استروژن عمل می کند و در درمان خشکی واژن تاثیر زیادی دارد.
  • دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) : این دارو نیز در بدن مثل هورمون استروژن عمل می کند. این دارو یک نوع شیاف واژنی می باشد که به رابطه دردناک بعد از یائسگی کمک بسیاری می کند.

روان کننده ها

روان کننده و نرم کننده را می توان بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرد. این محصول بافت واژن را بازسازی کرده و  آن را خیس می کنند. همین امر باعث کاهش درد هنگام رابطه می شود. توجه داشته باشید که نباید نرم کننده های معمولی که برای صورت استفاده می شوند را در ناحیه واژن استعمال کرد.

• نرم کننده واژن : هر چند روز یک بار این نرم کننده را درون واژن استعمال کنید تا آستر آن سالم بماند.
  • روان کننده : این روان کننده را درست قبل از رابطه جنسی استفاده کنید تا احساس ناراحتی کم شود.