روش درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن : خشکی واژن که در اصطلاح به آن آتروفی واژن نیز گفته می شود از جمله رایج ترین مشکلاتی است که در اثر عوامل متعددی همچون یائسگی در خانم ها بروز کرده و موجب برهم خوردن تعادل زندگی جنسی آن ها می شود. به همین دلیل خانم ها همواره به دنبال روشی مطمئن برای درمان این عارضه می باشند، درمقاله خانم دکتر سوزان پیروان در این رابطه توضیحات مفیدی را ارائه کرده ایم.

درمان خشکی واژن

علت خشکی واژن

موارد بسیاری در خشکی یا آتروفی واژن موثر هستند که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم:

• شستشوی زیاد واژن
  • بیماری خودایمنی
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری
  • مصرف برخی داروها
  • عوامل روحی و روانی
  • کمبود هورمون استروژن :

کاهش هورمون استروژن ، اصلی ترین دلیل خشکی واژن می باشد؛ این هورمون، ترشحات واژن که موجب جلوگیری از عفونت های واژنی و ادراری می شوند را حفظ نموده و به این ترتیب منجر به حفظ سلامت واژن می شوند. از جمله موارد موثر در کاهش هورمون استروژن عبارتنداز:

• اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • زایمان
  • یائسگی
  • شیردهی
  • مصرف دخانیات
  • برداشتن تخمدان ها
  • هورمون درمانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی

علائم و نشانه های خشکی واژن چیست؟

از جمله شایع ترین نشانه های خشکی واژن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• احساس درد در ناحیه واژن
  • داشتن خارش و سوزش در ناحیه واژن
  • ناتوانی و وجود مشکل در رسیدن فرد به ارگاسم
  • وجود بیماری در دستگاه ادراری همچون عفونت های ادراری مکرر، سوزش در ادرار و تکرر ادرار
  • رابطه جنسی همراه با درد
  • خونریزی در حین برقراری رابطه جنسی
  • روشن شدگی و رنگ پریدگی بافت نازک ؛ لازم به ذکر است که این مورد توسط خود فرد قابل شناسایی نبوده و در معاینات پزشکی مشخص می گردد.

روش های تشخیصی خشکی واژن چیست؟

فرد بلافاصله بعد از مشاهده علائم خشکی در واژن باید به بهترین متخصص زنان تهران یا شهر محل سکونت خود مراجعه نماید. پزشک و متخصص زنان برای شناسایی این بیماری به طور معمول از روش های ذیل بهره می گیرد:

1. معاینه بالینی
  2. آزمایش پاپ اسمیر
  3. آزمایش هورمونی
  4. آزمایشات ادراری

درمان خشکی واژن چگونه انجام می شود؟

استروژن درمانی، استفاده از روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن، مصرف پر استروژن، مصرف اسپمیفن، مصرف برخی ویتامین ها از جمله روش های موثر در درمان مشکل خشکی یا آتروفی واژن است که البته بهترین آن ها استفاده از لیزر مونالیزا تاچ می باشد که دکتر سوزان پیروان ، متخصص زنان تهران نیز از این روش برای درمان خشکی واژن بهره می گیرند.

لیزر مونالیزا تاچ که کاملاً بدون عارضه بوده و سریع انجام می شود موجب تحریک بافت داخلی واژن می شود که این امر منجر به افزایش خون رسانی و در نهایت کلاژن سازی می گردد. این دستگاه همچنین قادر به تحریک بافت های درونی تر نیز می باشد، با این کار بدن برای تولید هورمون استروژن مستعد گشته و در نهایت مشکل خشکی واژن درمان می شود.​

ثبت نام
بازخورد درون خطی