سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله اختلالات هورمونی نسبتاً شایع در میان خانم ها است. این عارضه در سنین باروری علائم مختلفی را در آن ها به وجود می آورد. وجود بیش از اندازه آندروژن یا هورمون های مردانه و نامنظم بودن چرخه قاعدگی ، رایج ترین مشکلاتی هستند که به دنبال وجود این سندرم در بانوان ایجاد می گردد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های داخل سایت خانم دکتر سوزان پیروان تماس حاصل بفرمایید.

تخمدان پلی کیستیک

دلیل نامگذاری این بیماری وجود تخمدان هایی است که دارای چند کیست کوچک بوده و در کنار هم بزرگ شده اند. نام دیگر این سندرم، سندرم اشتین لونتال بوده و باید بگوییم با وجود اینکه در بیشتر خانم های مبتلا، تخمدان های پلی کیستیک وجود دارد ؛ اما ممکن است برخی از آن ها این کیست های چندگانه را نداشته باشند.

دلیل بروز سندرم تخمدان پلی کيستيک چیست؟

با وجود اینکه تا به امروز هیچ دلیل و جهش ژنتیکی مشخصی به عنوان علت این بیماری شناسایی نشده است اما برخی از شواهد حاکی از این هستند که این سندرم ارثی بوده و مربوط به مسائل ژنتیکی است.

مقاومت به انسولین یا عدم توانایی تولید انسولین با سندرم پلی کیستیک ارتباط دارد بنابراین می توان این مورد را نیز با علت ایجاد سندرم تخمدان پلي کيستيک مرتبط دانست.

تخمدان پلی کيستيک چه علائمی دارد؟

یک یا همه علائمی که در ذیل آمده اند ممکن است در خانم ها وجود داشته باشند. لازم به ذکر است که علائم این بیماری در خانم ها متفاوت است.

• جوش

امکان دارد خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از آندروژن دچار برخی مشکلات پوستی همچون جوش شوند. از دیگر تغییرات پوستی مرتبط با این سندرم می توان به تیره شدن قسمت هایی از پوست اشاره نمود.

• رشد موهای زائد

هنگامی که تولید آندروژن توسط تخمدان ها افزایش می یابد رشد بیش از حد موهای زائد را به دنبال خواهد داشت که به آن هیرسوتیسم اطلاق می شود.

ناحیه تحتانی شکم، بالای لب و اطراف نوک سینه ها نواحی هستند که رشد موهای ضخیم و سایه رنگ بیشتر در آن ها اتفاق می افتد.

• بی نظمی قاعدگی

یکی از مشکلات دیگری که این سندرم ایجاد می کند در چرخه قاعدگی می باشد که در نهایت منجر به مشکلات قاعدگی خواهد شد. این مشکلات معمولاً در دوران بلوغ بروز می نمایند.

افراد باید توجه داشته باشند چرخه قاعدگی ممکن است در ابتدا طبیعی بوده و پس از آن نامنظم شود یا شروع خونریزی با تاخیر صورت گیرد.

• ریزش مو یا نازک شدن آن

این مشکل بیشتر در میانسالی بروز می کند.

• ناباروری

همانطور که در فوق گفتیم یکی از عوارض ناشی از وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک نامنظمی های قاعدگی است؛ در اثر این مشکل ممکن است تخمک گذاری انجام نشده و همین امر موجب ناباروری خانم های مبتلا به این سندرم شود.

یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه خانم های مبتلا به تخمدان پلي کيستيک به مطب دکتر سوزان پیروان ، میل به بارداری می باشد.

• خونریزی شدید و غیرطبیعی

خانم هایی که به این سندرم ابتلا دارند به دلیل عدم انجام تخمک گذاری یا کاهش آن پروژستون کمتری نسبت به خانم های دیگر دارند که این امر موجب ضخامت آندومتر، لکه بینی و خونریزی شدید واژینال در آن ها می گردد.

افراد باید در نظر داشته باشند رشد بیش از اندازه آندومتر در غیاب تولید پروژستون موجب افزایش خطر ابتلا به هایپرپلازی آندومتر و سرطان رحم در خانم ها می شود.

از دیگر مشکلات ناشی از وجود این سندرم در بانوان می توان به مشکلات خواب، خستگی، سردرد، درد ناحیه لگن، افزایش وزن و تغییرات حالت روحی می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این عارضه با معاینه فیزیکی توسط متخصص زنان و زایمان و همچنین تجویز تست های آزمایشگاهی صورت می گیرد. در ذیل به تعدادی از اقداماتی که در جهت تشخیص این عارضه صورت می گیرد اشاره کرده ایم:

• بررسی آکنه پوست
  • بررسی رشد موهای زائد
  • سونوگرافی لگن
  • بررسی میزان مقاومت به انسولین
  • بررسی دوره قاعدگی
  • بررسی تغییرات وزنی
  • معاینه اندام تناسلی و لگن
  • آزمایش خون به منظور اندازه گیری قند خون، سطوح هورمونی و کلسترول
  • تست بارداری در صورتی که عادت ماهانه به تاخیر افتاده باشد.

از دیگر عواملی که در تشخیص پزشک نقش دارد عبارت است از : علائم، سن و وضعیت بیمار.

تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می شود؟

تمرکز درمان این سندرم بیشتر بر درمان اختلالاتی همچون چاقی، نازایی، رشد غیرطبیعی موهای زائد و آکنه می باشد. پزشکان به طور معمول مصرف داروهای خاص و تغییر سبک زندگی را برای بیمار تجویز می نمایند. رایج ترین داروها برای درمان این عارضه در بین داروهای موجود، قرص های جلوگیری از بارداری می باشد.

• تغییر در سبک زندگی

امکان دارد پزشک پیروی از رژیم هایی غذایی سالم و کم کالری، ورزش منظم و کاهش اضافه وزن را برای شما توصیه نماید.

طبق بررسی های انجام شده، حتی کاهش بسیار کم وزن به روند بهبودی بیمار کمک می نماید؛ عملکرد داروهای تجویز شده با کاهش وزن افزایش می یابد. به همین دلیل است که می گوییم کاهش وزن تاثیر زیادی در درمان ناباروری دارد.

• قرص های جلوگیری از بارداری

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، رایج ترین روشی است که برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله تاثیرات این دارو می توان به کاهش تولید اندروژن اشاره نمود.

البته افراد باید توجه داشته باشند که مصرف این قرص ها موجب درمان بیماری نشده و تنها منجر به بهبود علائمی همچون آکنه، بی نظمی عادت ماهانه، موهای زائد، جوش های چرکی و غیره می شود. لازم به ذکر است که مصرف این قرص ها در پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم نیز موثر می باشد.

از دیگر روش های موثر در درمان تخمدان پلی کیستیک می توان به مصرف داروهای ضد هورمون مردانه، پروژسترون، متفورمین، کلومیفن و غیره اشاره کرد.

درمان تخمدان پلی کیستیک در خانم هایی که قصد بارداری دارند

افرادی که به دلیل عارضه تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS دچار ناباروری شده اند ، می توانند با انجام تخمک گذاری و دارو درصدد رفع این مشکل برآیند.

کلومیفن سیترات و لتروزول ، از جمله داروهایی هستند که  موجب تحریک تخمک گذاری می شوند. در صورتی که این داروهای نام برده ، تاثیر بسزایی نداشته باشند ، داروی قوی تر گنادوتروپین تجویز می شود. خانمی که دارو گنادوتروپین را مصرف می کند ، باید به طور کامل تحت نظر پزشک باشد.

در ادامه لازم است بگوییم که داروهای حساس به انسولین ، مانند متفورمین نیز می تواند ، احتمال افزایش تخمک گذاری را بالا ببرد. همچنین خانم هایی که اضافه وزن دارند ، نیاز است برای پروسه درمان بهتر ، لاغر شوند.

درمان تخمدان پلی کیستیک در خانم هایی که قصد باردار شدن ندارند!

برای خانم هایی که قصد بارداری ندارند و می خواهند بیماری PCOS را درمان کنند ، عموما داروهای هورمونی تجویز می شود. این داروها ضد بارداری هستند و از ریزش مو و تولید آکنه ، جلوگیری می کند. قرص های هورمونی تجویز شده ، سیکل قاعدگی را منظم کرده ، همچنین از ایجاد سرطان و بارداری جلوگیری می کند. در کنار مصرف این قرص ها استفاده از الکترولیز یا لیزر درمانی موهای زائد نیز پیشنهاد می شود.

عوارض تخمدان پلی کیستیک

اشخاصی که دچار این سندرم هستند، احتمال مواجه با دیگر بیماری ها را نیز دارند. بعضی از این بیماری ها شامل موارد زیر است:

• نازایی
  • سرطان آستر رحم
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • خونریزی غیرطبیعی رحم
  • بیماری های قلبی
  • دیابت نوع دو یا پیش دیابت
  • سندرم متابولیک
  • استئاتوهپاتیت
  • آپنه خواب
  • اضطراب
  • اختلال در خوردن
  • دیابت بارداری
  • اضافه وزن
نکته !

با توجه به عارضه های این بیماری ، بهتر آن است که هر چه سریع تر برای درمان به پزشک متخصص زنان تهران مراجعه کنید.