Search
Close this search box.
لوگو دکتر سوزان پیروان

بهترین زمان اقدام به بارداری

بهترین زمان برای اقدام به بارداری یک خانم زمانی است که در دوره‌ی تخمک گذاری قرار دارد. دوره‌ی تخمک گذاری در خانم‌ها متفاوت است و با توجه به طول چرخه‌ی قاعدگی مشخص می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله توضیحاتی در مورد دوره‌ی تخمک گذاری، بهترین زمان جهت اقدام به بارداری و شانس بارداری در طی روزهای مختلف دوره‌ی قاعدگی ارائه خواهیم کرد.

بهترین زمان اقدام به بارداری چگونه محاسبه می شود؟

بهترین زمانی اقدام به بارداری، روزی است که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود (روز تخمک گذاری). داشتن رابطه‌ی جنسی در این روز و 5 روز قبل از آن می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. بنابراین جهت اینکه بتوانید شانس بارداری خود را افزایش دهید باید بتوانید زمان تخمک گذاری را محاسبه نمائيد.

نحوه‌ی محاسبه‌ی دوره‌ی تخمک گذاری در خانم‌ها

شروع چرخه‌ی قاعدگی از روز اول خونریزی قاعدگی شروع می‌شود و تا روز قبل از شروع خونریزی بعدی ادامه دارد. این چرخه در خانم‌ها بین 21 تا 35 روز طول می‌کشد.

اگر طول دوره‌ی قاعدگی شما 28 روز باشد زمان تخمک گذاری حدود روز چهاردهم بوده و روزهایی که شانس بارداری افزایش می‌یابد روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم دوره‌ی قاعدگی است.

بهترین زمان برای اقدام به بارداری

با یادداشت کردن روزهایی که خونریزی قاعدگی را تجربه می‌نمائید می‌توانید طول دوره‌ی قاعدگی و زمان تخمک گذاری را به صورت تقریبی محاسبه کنید اما روش‌های دقیق‌تری برای پیش بینی زمان تخمک گذاری وجود دارند که عبارتند از:

نرم افزارهای هوشمند

در حال حاضر برنامه‌های نرم افزاری بسیاری وجود دارند که می‌توانید آنها را در گوشی هوشمند، تبلت و یا لپ تاپ خود نصب کنید. با وارد نمودن روزهایی که خونریزی قاعدگی را تجربه می‌نمائید این نرم‌ افزارهای می‌توانند روزهای احتمالی که تخمک گذاری در آنها صورت می‌گیرد را برای شما محاسبه نماید. با اطلاع از روزهایی که احتمال تخمک گذاری در آنها بالاتر است می‌توانید برای داشتن رابطه‌ی جنسی در این ایام برنامه ریزی نمائید.

توجه به تغییرات مخاط واژن

چند روز پیش از تخمک گذاری مخاط واژن شفاف، رقیق و نرم می‌شوند، در واقع حالتی شبیه سفیده‌ی تخم مرغ پیدا می‌کند. این تغییرات در مخاط واژن می‌توانند نشانه‌ای از شروع تخمک گذاری باشد. در این زمان می‌توانید رابطه‌ی جنسی داشته باشید. اسپرم در این مخاط راحت‌تر حرکت کرده و شانس بارداری شما نیز افزایش می‌یابد.

استفاده از کیت‌های تخمک گذاری

کیت‌های پیش بینی کننده‌ی تخمک گذاری در تمام داروخانه‌ها موجود می‌باشند. این کیت‌ها با آنالیز ادرار می‌توانند در تعیین زمان تخمک گذاری به شما کمک کند. مثبت شدن نتیجه‌ی کیت به این معنی است که شما طی 24 تا 36 ساعت آینده تخمک گذاری خواهید داشت و می‌توانید جهت بارداری اقدام کنید.

اهمیت زمان تخمک گذاری جهت بارداری

تخمک گذاری زمانی انجام می‌شود که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می‌شود. تخمک از طریق لوله‌ی فالوپ به سمت رحم حرکت می‌نماید. در صورتی که اسپرم در هنگام آزاد شدن تخمک در لوله‌ی فالوپ باشد احتمال لقاح وجود دارد و جنینی که در این زمان تشکیل شود شانس ادامه‌ی حیات را خواهد داشت.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم بارداری فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شما در طی 5 روز منتهی به تخمک گذاری و یا در روز تخمک گذاری رابطه‌ی جنسی داشته باشید. با توجه به اینکه اسپرم‌ها می‌توانند تا 5 روز در دستگاه تناسلی زنده بمانند بنابراین اگر در طی 5 روز پیش از تخمک گذاری رابطه‌ی جنسی صورت بگیرد شانس لقاح بین اسپرم و تخمک در بالاترین میزان خود قرار دارد.

روزهایی که میزان باروری شما بسیار افزایش می‌یابد سه روز پایانی تا زمان تخمک گذاری است. در صورتی که در این 3 روز رابطه‌ی جنسی داشته باشید احتمال بارداری شما بسیار افزایش می‌یابد.

12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری دیگر احتمال بارداری وجود ندارد و جهت اقدام به بارداری باید تا دوره‌ی بعدی تخمک گذاری صبر کنید.

احتمال بارداری پیش و یا پس از دوره‌ای که ذکر کردیم بسیار کاهش می‌یابد اما در صورتی که قصد بارداری ندارید لازم است همیشه از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده نمائيد.

احتمال بارداری در روزهای مختلف دوره‌ی قاعدگی

  • در صورتی که 6 روز و یا بیشتر قبل از تخمک گذاری و یا 24 ساعت پس از تخمک گذاری رابطه‌ی جنسی داشته باشید، احتمال بارداری شما تقریباُ صفر است.
  • در صورتی که 5 روز پیش از تخمک گذاری رابطه‌ی جنسی داشته باشید احتمال بارداری حدود 10 درصد است.
  • اگر در همان روز تخمک گذاری و یا 48 پیش از آن رابطه‌ی جنسی داشته باشید احتمال بارداری شما حدود 30 درصد خواهد بود.

تمام احتمال‌هایی که نام بردیم به سن زن و سایر شرایط سلامتی او بستگی دارد.

سوالات متداول

آیا در هر زمانی از دوره‌ی قاعدگی می‌توانم جهت بارداری اقدام نمایم؟

خیر، همان طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، خانم‌ها فقط در چند روز از چرخه‌ی قاعدگی (5 روز منتهی به تخمک گذاری) توانایی باردار شدن را دارند و در بقیه روزهای تقریباً هیچ شانسی برای بارداری وجود ندارد.

چرا فقط در دوره‌ی تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

اسپرم‌ها پس از ورود به دستگاه تناسلی زن می‌توانند تا تا حدود 5 روز زنده بمانند. تخمک‌ها نیز تا حدود 24 ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان قابلیت باروری دارند. بنابراین فقط در طی این دوره احتمال بارداری وجود دارد.

لوگو دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان درمان‌های فوق تخصصی ناباروری
ایشان در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بهشتی با رتبه دوم برد کشوری فارغ التحصیل شدند. دکتر پیروان در سال ۱۳۸۱ دوره ی تکمیلی نازایی در پژوهشگاه رویان گذراندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =

فهرست محتوا