اندومتریوز یکی از انواع بیماری های مربوط به خانم ها می باشد که به موجب آن بافتی که به دیواره رحم شباهت دارد در قسمت های دیگر بدن رشد می نماید. با وجود اینکه امکان رشد این بافت ها در هر جایی وجود دارد ، اما به طور معمول در لگن رشد می نمایند. راه های درمان بیماری اندومتریوز بسته به میزان رشد این عارضه متفاوت است. از این رو دکتر سوزان پیروان در ادامه اطلاعات بیشتری از بیماری های اندومتریوز ارائه می دهد. در صورتی که شما یا عزیزانتان درگیر این عارضه هستید ، پیشنهاد می دهیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب همراه ما باشید.

درمان بیماری اندومتریوز

اندومتریوز چیست؟

بافت مخاط رحم یا همان بافت اندومتریال که شامل بافت های همبند، گلبول های خون و غده بوده، به طور معمول داخل رحم رشد کرده و آن را برای تخمک گذاری آماده می نماید.

این بیماری هنگامی به وجود می آید که بافت اندومتر در جایی غیر از رحم رشد نماید. امکان دارد اندومتريوز موجب درگیری نواحی زیر شود:

• لوله های فالوپ یا همان لوله های رحم
  • گره های لنفاوی
  • تخمدان ها

علائم اندومتریوز

مواردی که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم از جمله نشانه های شایع این بیماری می باشند. البته باید بگوییم که وجود این علائم همیشه نشانه ابتلای فرد به اندومتريوز نبوده و ممکن است به دلیل وجود بیماری هایی همچون سندروم روده تحریک پذیر، بیماری عفونت لگن و کیست تخمدان در فرد بروز کرده باشد.

• درد مزمن در ناحیه لگن
  • پریودهای طولانی تر از 7 روز
  • کمر درد مزمن
  • مشکلات ادراری و روده ای شامل نفخ، اسهال، درد و یبوست
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع
  • استفراغ و تهوع
  • دردهای شدید قاعدگی که قابل کنترل با مسکن های معمولی همچون ایبوپروفن نباشند.
  • خونریزی شدید قاعدگی به نحوی که فرد هر دو ساعت یکبار ناچار به تعویض نوار بهداشتی خود باشد.
  • لکه بینی میان دو پریود

باید بگوییم که وجود درد، شایع ترین نشانه این عارضه است که البته شدت آن همیشه با شدت بیماری ارتباط ندارد.

بعد از یائسگی و به دلیل توقف تولید استروژن توسط بدن، ممکن است درد از بین برود. البته افراد باید در نظر داشته باشند که با هورمون درمانی در طی یائسگی علائم اعم از درد برخواهند گشت.

همچنین لازم به ذکر است که بارداری قادر به توقف موقتی و کاهش علائم می باشد.

درمان بیماری اندومتریوز

مراحل رشد اندومتریوز

درمان بیماری اندومتریوز با توجه به اینکه بیماری در چه مرحله ای قرار دارد ، متفاوت است. بنابراین لازم است مراحل رشد این بیماری را بدانید. این مراحل رشد عبارتند از:

• مینیمال

هنگامی که بافت ها از عمق کمی برخوردار هستند ، در واقع در مرحله مینیمال قرار دارند. در چنین مرحله ای ضخم های کوچکی درون تخمدان وجود دارد و ممکن است کمی التهاب اطراف لگن دیده شود.

• خفیف

در مرحله خفیف بافت ها همچنان کم عمق هستند ؛ اما علاوه بر تخمدان به لگن نیز سرایت کرده اند.

• متوسط

هنگامی که بیمار وارد مرحله متوسط می شود ، عمق بافت ها افزایش پیدا می کند. بدین ترتیب ازدیاد ضایعات در لگن و تخمدان دیده می شود.

• شدید

نه تنها کاشت عمیق آندومتریوز در لگن و تخمدان وجود دارد ؛ بلکه این بافت ها به لوله های فالوپ و حتی روده نیز نفوذ پیدا کرده اند.

تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز

اولین مرحله تشخیص و درمان هر بیماری ، بررسی سوابق پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی وی است. پزشک مواد گفته شده را بررسی می کند و در صورت وجود علائم مبتنی بر رشد بافت آندومتریوز خارج از رحم ، پزشک سونوگرافی تجویز می کند. گاهی این سونوگرافی شکمی است و گاهی نیز باید از راه واژینال انجام شود. اما مهم ترین راه تشخیص سونوگرافی نیست.

مهم ترین راه تشخیص عارضه مذکور ، لاپاراسکوپی است. این روش تشخیصی نه تنها وجود یا عدم وجود بیماری را نشان می دهد ، بلکه اطلاعاتی در رابطه با شدت آن نیز می گوید.

بعد از تشخیص ، درمان اندومتریوز آغاز می شود. راه های درمانی به شرح زیر هستند:

درمان بیماری اندومتریوز با روش هورمونی

بعضی از هورمون ها در کاهش درد و عدم پیشرفت بیماری تاثیر گذار هستند. اما این روش ، جهت نامنظم شدن سیکل دوره قاعدگی می شود.

پیشگیری از بارداری در درمان بیماری اندومتریوز

قرص های ضدبارداری در کاهش درد و جلوگیری از رشد بافت در خارج رحم ، موثر هستند. ترکیبات پروژسترون هم می‌توانند موثر باشند. این ماده نیز چرخه قاعدگی را قطع کرده و از رشد بافت جلوگیری می کند.

اما از آنجا که مدروکسی پروژسترون تاثیر منفی بر استخوان دارد ، افزایش وزن را سبب می شود و افسردگی ایجاد می کند ، در موارد بسیار خاص استفاده می شود.

آگونیست ها و آنتاگونیست ها در درمان بیماری اندومتریوز

آگونیست ها و آنتاگونیست ها با آزادسازی هورمون گنادوتروپین ، سبب کاهش تولید هورمون استروژن می شوند. بدین ترتیب نوعی یائسگی مصنوعی ایجاد شده و رشد بافت آندومتریوز متوقف می شود.

جراحی لاپارسکوپی

در بعضی مواقع خانم ها علاقه ای به قطع سیکل یائسگی خود ندارندبدین ترتیب مایل هستند از راهی دیگر بیماری خود را درمان کنند. همچنین در مواقعی که شدت بیماری زیاد است یا خانم قصد باردار شدن دارد ، از روش جراحی استفاده می شود. جراحی لاپارسکوپی نوعی فرآیند کم تهاجمی است که طی آن بافت مضر سوازنده یا بخار می شود.

جراحی هیسترکتومی

اگر شدت بیماری در خانم شدید باشد ، به گونه ای که دیگر با سوزاندن یا بخار بافت های مضر ، امکان برطرف شدن آن ها نباشد ، از هیسترکتومی استفاده می شود. طی این پروسه جراح رحم ، دهانه رحم ، تخمدان ها و تمامی ضایعات را از بدن خارج می کند.

این روش درمانی ، برای خانم هایی که قصد بارداری دارند ، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که بعد از خارج شده رحم و تخمدان ، دیگر امکان باروری وجود ندارد.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب شما را با راه های درمان بیماری اندومتریوز آشنا کردیم و در رابطه با علائم و نشانه های این بیماری مواردی را ذکر کردیم. همانطور که خواندید ، راه های درمان این عارضه ، بسته به شرایط رشد بیماری ، متفاوت است. از این رو هر چه سریع تر به متخصص زنان تهران مراجعه کنید ،شرایط درمانی راحت تری خواهید داشت.