بیماری های اندومتریوز

درمان بیماری های اندومتریوز

در صورتی که اندومتر ( بافت داخلی رحم ) به فضای بیرونی رحم نفوذ کند سبب بروز بیماری های اندومتریوز خواهد شد. اندومتریوز ، بیماری ای است که غالبا در سنین باروری ( ۱۵ تا ۴۵ سالگی ) رخ می دهد و می تواند در کلیه بافت های بدن به استثنای طحال بروز نماید ؛ البته شایع ترین محل بروز این بیماری ، نواحی تحتانی لگن بخصوص تخمدان ها می باشد.

به طور کلی بیماری اندومتریوز ریشه در وراثت و ژنتیک دارد ، البته عواملی ؛ همچون استرس و آلودگی محیط زیست نیز در پیدایش و بروز این بیماری نقش موثری دارند.

در حال حاضر بیماری های اندومتریوز در سرتاسر جهان با آلودگی محیط زیست شیوع یافته است و متاسفانه این بیماری در میان نسل های جدید بیش از گذشته به چشم می خورد.

بیماری های اندومتریوز

علائم بیماری اندومتریوز :

اندومتر تنها منجر به درگیری تخمدان توسط کیست های شکلاتی نشده ؛ بلکه ضایعات آن می تواند در نواحی اطراف رحم ، بر روی خود رحم ، اجزای تخمدان ، مثانه و روده نیز ایجاد شده و منتج به چسبندگی رحم گردد.

این اتفاق ، نهایتا می تواند به دردهای مزمن لگنی ، درد شدید قاعدگی و ناباروری بیانجامد.

از دیگر علائم بیماری اندومتریوز می توان به درد در حین و یا بعد از مقاربت جنسی ، درد در هنگام ادرار و اجابت مزاج ، خونریزی بیش از حد در ایام قاعدگی ، یبوست ، اسهال ، حالت تهوع و نفخ اشاره نمود.

لازم به ذکر است که این بیماری همیشه منجر به درد در نواحی ذکر شده نخواهد شد به طوری که برخی افراد مبتلا به این بیماری ، هیچ گونه دردی نخواهند داشت.

تشخیص اندومتریوز :

تشخیص سریع این بیماری در درمان ناباروری و همچنین کاهش ابتلا به دیگر بیماری های ناشی از این بیماری بسیار اثرگذار است ، لذا متخصصین زنان می بایست این مسئله را در خانم هایی که در سنین باروری هستند سریعا تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایند.

به عنوان مثال ؛ دختر خانم های جوانی که دچار کیست تخمدان مقاوم به درمان های دارویی هستند حتما باید به منظور درمان بیماری اندومتریوز مورد بررسی قرار گیرند.

درمان بیماری اندومتریوز :

اندومتریوز یک بیماری مزمن است که چنانچه به موقع تحت عمل جراحی قرار گرفته و ضایعات فعال آن برداشته شود ، از وقوع عوارض آن پیشگیری به عمل خواهد آمد.

اگرچه تاکنون هیچ روشی جهت درمان قطعی این بیماری به ثبت نرسیده است ، اما با جراحی لاپاراسکوپی می توان آن را کنترل نمود.

لازم به ذکر است که بیماری اندومتریوز به کمک درمان دارویی درمان پذیر نبوده ، اما می توان پس از جراحی لاپاراسکوپی به منظور جلوگیری از پیشروی این بیماری از درمان دارویی استفاده کرد.​

ثبت نام
بازخورد درون خطی